לך לך - בקושיית האחרונים מדוע לא מל אאע"ה עצמו קודם שנצטווה ? | בראשית לך לך - בקושיית האחרונים מדוע לא מל אאע"ה עצמו קודם שנצטווה ? | בראשית

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
506
תודות
759
נקודות
191
הנה ידועה קושית האחרונים,
בהא דמבואר בקידושין (פב.) וביומא (כח:), ועוד, דקיים אברהם אבינו לכל התורה כולה עד שלא ניתנה,
וא"כ אמאי לא מל את עצמו קודם שנצטווה.

אשמח אם נוכל יחד חו"ר הפורום להעלות תירוצים בעניין:
 
במזרחי (י"ז, כ"ב) כתב לבאר בזה, דיודע אברהם אבינו שיצטווה למול, ולכך המתין עד שנצטווה, דגדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה.
 



ביאור בישוב הגרי"ז מדוע אברהם לא מל עצמו קודם הציווי (חלות ערל ומהול)

ביאור בישוב הגרי"ז מדוע אברהם לא מל עצמו קודם הציווי (חלות ערל ומהול)

ידועה קו' הרא"ם (ס"פ לך לך) בטעם מה שאברהם אבינו ע"ה לא מל עצמו קודם שנצטווה שהרי האבות קיימו כל התורה כולה קודם שנתנה (עי' יומא כח:), ומ"ש מילה שלא מל עצמו עד שאמר לו הקב"ה בפירוש. והנה בחידושי הגרי"ז הלוי בראשית פרק טז פסוק ה כתב וז"ל: ידועה הקושיא, האבות קיימו התורה עד שלא נתנה (עי' יומא כ"ח...
 
במהרש"א (יבמות ק:) כתב לחדש, דכל מאי דקאמרי' דקיים אברהם אבינו לכל התורה כולה עד שלא ניתנה, אינו אמור אלא מעת מילתו ואילך אך קודם לכן לא, וממילא לפי"ז הקושיא מעיקרא ליתא, דרק לאחר מילתו נתעלה לקיים את כל שאר המצוות עד שלא ניתנו.
 
פשוט לא שייך לעשות ברית כשיש רק צד אחד, [זכור לי ג"כ מהגרי"ז]
תלוי איך לפרש את הגרי"ז בחי' על התורה. אבל ברשימת התלמידים אכן כך מובא. ראה כאן ציטוט.
ובתגובה שם נ' הסבר מדוע המפרשים שכתבו עשרות תירוצים בשאלה, לא ניחא להם בישוב הזה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה