חידת חנוכה - מדליק נר בפחות מגובה כ' אמה ולא יד"ח | אוצר החידות חידת חנוכה - מדליק נר בפחות מגובה כ' אמה ולא יד"ח | אוצר החידות
בפ' וישב ל"ז כ"ב דויאמר אליהם ראובן אל תשפכו דם השליכו אותו אל הבור הקשה הגר"א דכיצד רצה ראובן להצילו ע"י שישליכו לבור הלא היה שם נחשים ועקרבים וקי"ל שאם נפל אדם לבור של נחשים ועקרבים מעידים עליו שמת ותי' הגר"א עפ"י הגמ' בשבת כא דרש ר' נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום נר חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה ולאחמ"כ מביאה הגמ' אמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמי' דרב תנחום מאי דכתי' והבור ריק אין בו מים ממשמע שנא' והבור ריק איני יודע שאין בו מים אלא מה ת"ל אין בו מים מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו וביאר הסמיכות בין שני עניינים אלו משום דאמרי' בגמ' מעילה יא שאין השלכה פחות מעשרים אמה וא"כ כיון דכתי' וישליכו אותו בבור א"כ היה זה בור של עשרים אמה וכל כה"ג לא שלטא בי' עינא והלכך לא ידע ראובן שיש שם נחשים ועקרבים והשליכו שם בשביל להצילו.
ולפי"ז נמצא דהא דאמרי' דעד כ' אמה שלטא בי' עינא ותו לא הוא בין כשנר חנוכה נמצא בגובה מעל כ' אמה ובין כשהנר נמצא עשרים אמה בעומק מתחת לקרקע.​
(ברכת מועדיך סי' טז, ופירוש סמיכות רבי תנחום ע"ד הנ"ל מובא בכמה ספרים בשם כמה מקורות).​
 
@נדיב לב
הוא הדליק בפתח ביתו, אלא שראשו של פתח זה היה בגובה של למעלה מעשרים, וממילא לא נחשב פתח ולא יצא יד"ח.
אני חושב שאני זכאי להתייחסות.
אני ארחיב מעט.
בתחילת ערובין מובא מחלוקת ר"י ורבנן בקורה למעלה מעשרים, ומסקנת הדברים, שגודל פתח נלמד מבית המקדש ושם לא היה יותר מעשרים אמה.
כיון שכך ניתן לחדש, שמי שפתח ביתו גבוה יותר מעשרים אמה לא יהיה לו שם פתח אלא פירצה, ואולי לא יוכל להדליק שם.
יתכן שבחשבון הסוגיא זה אינו.
ועכ"פ מתורת אפשרות לא יצא.
ייש"כ
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מאי אלמנה, על שם מנה. (כתובות י:)...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה