סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מה המקור למנהג שקופצים בעת שאומרים משה אמת ותורתו אמת? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מה המקור למנהג שקופצים בעת שאומרים משה אמת ותורתו אמת? | ענייני דיומא

מנחם1

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
82
תודות
267
נקודות
28
רבות חפשתי וטרם מצאתי מה המקור למנהג שקופצים בעת שאומרים משה אמת ותורתו אמת וכגירסא דינקותא מקובל שזה מגיע מבלועי קורח
אך לא ידוע היכן נזכר שהם קפצו בנוסף למה שצעקו משה אמת דבגמ' ב"ב ע"ד א' נזכר רק שצעקו משה אמת ותורתו אמת והן בדאין
ואולם מצאתי בתנחומא פרשת קרח סימן י"א דאחר שמביא כבגמ' הנ"ל מוסיף ולעתיד לבא הקב"ה עתיד להוציאן ועליהן אמרה חנה ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל
וחשבתי אולי שזהו המקור למנהג, לרמז שלעתיד הקב"ה מוציאן מגיהנום כדכתיב מוריד שאול ויעל... [וכדי שלא יהא גם מחזי כשמחה לאיד ח"ו שהם צועקים כן מתוך השאול ואנו כבני חורין וכאילו טובים מהם].

וראיתי עוד כמה טעמים לקפיצות: א. מובא בתרגום שני על מגילת אסתר פ"ג שהמן סיפר לאחשוורוש שהיהודים קופצים בסוכות ורוקדים כמו גדיים. ב. בשם רבי אהרון קוטלר, בקפיצות אלו מראים שאנו מאמינים בתורה מהשמים וע"י כך מקשרים אנו את שכלנו החומרי ומחברים את גופנו גם לרוח. אנו קופצים להראות שגם גופנו נעשה רוחני ואנו נמשכים אנו לשמים הרוחניים בכוח התורה. זהו החיבור לתורה מהשמים, בניגוד גמור לבלועי קרח ג. אנו עושים כמו שעשה קורח, שרוצה לקפוץ ולצאת מהבור שבו נבלע.

על הסטייפלר מסופר שהיה מקפיד על המנהג. ורבי משה שמואל שפירא הביא מנהג דומה של "קפיצה במשה אמת" במיר. אמנם שמעתי שיש המפקפקים במקור המנהג, וכן חוששים לעשיית כלי שיר. ובספר הלכות חג בחג כתב שבזמן הזה שרי, דאין אנו בקיאין בעשיית כלי שיר, בהתבסס על דברי הרמ"א.
ואשמח לשמוע עוד בנושא.
 
התפתחות של מנהגים ביהדות: מנהג הקפיצות ב'משה אמת'

1950: הרב מפוניבז' מוצא דרך מקורית לשמח את הבחורים בשמחת תורה ומחדש את 'ריקוד הקפיצות'[1]

1952: ישיבות נוספות מאמצות את הריקוד

1980: הסטייפלר מתאמץ גם הוא לקפוץ[2]

1995: ספרי הדרוש והחסידות מוצאים טעמים למנהג[3]

2010: ספרי השו"ת מצטרפים[4]

2013: קדושי משה אמת; בברוקלין נפצעים מספר תינוקות כתוצאה ממנהג הקפיצות[5]

2015: נמצא מקור למנהג במדרש[6]

2018: המנהג נקבע בספרות ההלכה[7]

2021: המנהג כבר מופיע בוויקיפדיה[8]

עתידות:

2030: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו

2040: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר

2050: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)
 

קבצים מצורפים

ראיתי מי שביאר על פי מה שאמרו חז"ל שאילו התורה היתה בשמים היינו צריכים לעלות לשמים להשיגה. וכבר רמזו שהוא כנגד בלועי קרח שהם קופצים ואומרים משה אמת ותורתו אמת. וי"ל שהזמן הוא בשמחת תורה ועפ"מ דאיתא בקדמונים שכפירת קרח ועדתו היתה על תושבע"פ וכנגד זה בשמחת תורה יום השמחה על קבלת לוחות שניות שהם שורש תושבע"פ כידוע, אנו חוזרים ואומרים בקפיצה משה אמת וכו', ואיתא בהגר"א ששמ"ע הוא כנגד לע"ע שיכלו הכופרים.
 
 
חשבתי לבאר את המנהג שמצאנו בהרבה גמרות את הביטוי 'קפץ ונשבע', ואף שאין בהכרח הכוונה קפיצה דידן אלא עמידה, יש בנותן טעם לחבר את הדברים, שאדם שבא לאמת את דבריו הוא קופץ ושינוי מצבו ממה שהיה קודם בעת אמירת הדברים שרוצה לאמת מחזקת את אמיתות הדברים מצידו.
 
עתידות:

2030: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו

2040: סדר 'כוונות הקפיצה במשה אמת' המנוקד והמבואר

2050: קפיצות 'משה אמת' לנשים לאחר התפילה (11:30 משוער)

2060: סט ספרים 'הלכות קפיצת משה אמת' ג' חלקים - יוצא לאור, עם תשובות גדולי הפוסקים...

2030: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2032: מרן שה"ת יכוון עליכם בקפיצות להצלחה בתורה
2033: י' ת"ח יקפצו במקום בלועי קורח את הנוסח המלא בפרטות במתינות כל שם עולה כמנין קורח כפול משה (הנחה למשפחות ילדים עד גיל קפיצה פטורים מתשלום)

הצצה לספר תורת הקפיצות משה אמת מהדורה חמישית תתל"ה
מקבץ קצר של הנידונים בספר
- כמה שיעור הקפיצה
- האם בעי קפיצה בכל אמירת משה או סגי בכל הקפה והקפה
- ביש לו שלושה בנים קטנים האיך יקיים המנהג
- באינו יכול לקפוץ כגון נכה בכיסא גלגלים האם סגי בהרמת הידים או שלא יבוא בכלל לבכהנ"ס
- מתי אומרים את הנוסח המלא מתי לא
- מח' הפוסקים לגבי הקפיצות בהקפות שניות
- מביא שיטות הפוסקים לגבי מנהגי חו"ל
- שח תוך כדי הקפיצות האם יצא יד"ח
- העובר לפני הבהכנ"ס בשעה שהציבור קופצים ולא קפץ האן הוא בכלל פושעי ישראל או לא
ועוד כהנה רבות
 
2030: קופת העיר; עשרה תלמידי חכמים יקפצו עבורכם בקבר משה רבינו
2031 וועד הרבנים: י' ת"ח מצאצאי קורח יקפצו ע"פ התנור לוהט כגהינום לאחר לימוד לילה שלם בתורת משה וכל שם יוזכר בקפיצה אחת

2032: מרן שה"ת יכוון עליכם בקפיצות להצלחה בתורה
2033: י' ת"ח יקפצו במקום בלועי קורח את הנוסח המלא בפרטות במתינות כל שם עולה כמנין קורח כפול משה (הנחה למשפחות ילדים עד גיל קפיצה פטורים מתשלום)
2034: העד"ח בקול קורא: "עת צרה היא ליעקב בשעת עת הרצון הפלאית "קפיצת משה אמת" נעצור את ההקפות, כולם יפנו לארה"ק הפתוח, ובין קפיצה לקפיצה יאמרו יג' מידות לבטל מעלינו כל גזירות קשות"
 
איזה ישיבה זו
ולמה לא כתוב שנהוגים גם להקיף את הבימה עם ס"ת
ונוהגים לרקוד כל הציבור במעגלים ומדי פעם למחוא כפים

לפי הנוסח זה נראה עטרת שלמה
במחילה מכת"ר שליט"א על הניחושים,

מדובר בישיבת 'דעת אהרן' - קפלן,

זה קונטרס שנתחבר ע"י שתי בכירי הישיבה בשעתו,

שני בחורים בקיאים ות"ח עצומים בקנה מידה אחר,

ה"ה הגאון ר' אליהו קרמר שליט"א, והג"ר רפאל בנימין לוין שליט"א,

הקונטרס מכיל מאות רבות של סעיפים, עם מקורות נדירים ומיוחדים לכל מנהג ומנהג,

החיבור עלה שלוחנם של גדולי הפוסקים והביעו הימנו קורת רוח מרובה
 
במחילה, אבל למה צריכים לזה מקור, יהודים שמחים לכבוד התורה וקופצים ומפזזים לפניה, כך היא הדרך. אם כבר השאלה צריכה להיות מנוסחת באופן שונה - מהו המקור לכך שכל הקפה פותחת בשיר משה אמת. וגם בזה אני לא חושב שיש בזה איזה משהו עמוק, אלא ככה החליטו הגבאים בישיבות לפני עשרות שנים [כנראה בגלל שזה השיר הכי מקפיץ] ומאז נתקבע כך המנהג.
גם מה שהקה"י קפץ במשה אמת יוסבר ע"פ הנ"ל.
 
זה קונטרס שנתחבר ע"י שתי בכירי הישיבה בשעתו,

שני בחורים בקיאים ות"ח עצומים בקנה מידה אחר,
ווואו,
ישיבה שהוקמה למפני שבע שנים כבר מצמיחה ת"ח עצומים בקנה מידה אחר (לידיעתך הישיבה לא ממוקמת 'בישיבות הטובות'...)
או שהגזמת או שזה משהו נדיר
ה"ה הגאון ר' אליהו קרמר שליט"א, והג"ר רפאל בנימין לוין שליט"א,
מי הם ?
 
ווואו,
ישיבה שהוקמה למפני שבע שנים כבר מצמיחה ת"ח עצומים בקנה מידה אחר (לידיעתך הישיבה לא ממוקמת 'בישיבות הטובות'...)
או שהגזמת או שזה משהו נדיר

מי הם ?
שוב במחילה,

אני יכול לומר שהפוסקים שראו את זה פשוט נדהמו מהביקאות והידע המרהיב,

חוץ מזה, ישיבה זו הרי היא מהישבות מהשורה ראשונה,

וכמו זה באמת משהו נדיר ביותר.וגם הכותבים א' מהם כבר היום עונה בקו של הגאון רבי עמרם פרידף

וכן אותו א' חיבר ספר עב כרס על סוגיית חצי שיעור,

שמצו"ב הסכמות גדולי הדור בהתבטאויות נדירות
 
וכמו זה באמת משהו נדיר ביותר.וגם הכותבים א' מהם כבר היום עונה בקו של הגאון רבי עמרם פרידף
כשואל קבוע: זה לא כ"כ מעלה אבל זה נידון לאשכול אחר
אני יכול לומר שהפוסקים שראו את זה פשוט נדהמו מהביקאות והידע המרהיב,
שכחת להוסיף ואת הגישה הבלתי מוגבלת שלהם למחשב עם מאגרי מידע תורניים וכשרון נדיר של חיפוש בתוכנת אוצה"ח או בר אילן וכדו'
 
כשואל קבוע: זה לא כ"כ מעלה אבל זה נידון לאשכול אחר

שכחת להוסיף ואת הגישה הבלתי מוגבלת שלהם למחשב עם מאגרי מידע תורניים וכשרון נדיר של חיפוש בתוכנת אוצה"ח או בר אילן וכדו'
מעניין למה זה נשאר בתור 'שואל קבוע'...
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון