'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה| דף 4 'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה| דף 4
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

Screenshot_81.png

זה דברים מתוך סידור ארם צובא.

לפי דבריו אין "טל" בקמץ ללא התנאים דלעיל, וגם גשם היה מתקמץ אם היו לו את התנאים האלו. כך שאין הבדל בין טל לגשם.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בתפילת שמונה עשרה משקל הסגולים לא בא בקמץ אלא בהפסק גמור, כמו חתימת חונן הדָעת, אבל בתחלה אומרים אתה חונן לאדם דַעת, מכלכל חיים בחֶסד, מש"כ הפתח מתקמץ בכל תפילת שמו"ע בכל הפסק.
 
בתפילת שמונה עשרה משקל הסגולים לא בא בקמץ אלא בהפסק גמור, כמו חתימת חונן הדָעת, אבל בתחלה אומרים אתה חונן לאדם דַעת, מכלכל חיים בחֶסד, מש"כ הפתח מתקמץ בכל תפילת שמו"ע בכל הפסק.
זאת אומרת,

לגבי מוריד הגשם ?
 
בתפילת שמונה עשרה משקל הסגולים לא בא בקמץ אלא בהפסק גמור, כמו חתימת חונן הדָעת, אבל בתחלה אומרים אתה חונן לאדם דַעת, מכלכל חיים בחֶסד, מש"כ הפתח מתקמץ בכל תפילת שמו"ע בכל הפסק.
ובסידורים הישנים יש סיום קטע רק בסוף הברכות ולא ממציאים אתנחתות (אך אם מצוטט פסוק מביאים אותו כצורתו)
 
ובסידורים הישנים יש סיום קטע רק בסוף הברכות ולא ממציאים אתנחתות (אך אם מצוטט פסוק מביאים אותו כצורתו)
לצערי, אין לי גישה לסידורים ישנים מדויקים. אבל סידור אזור אליהו מלא באנחתות, לתורתֶך לעבודתֶך שמֶך ונושֵעה יאבֵדו יכרֵתו.
 
סידור היעב"ץ זה טוב ?
זה לא ישן, אני צריך סידורים מהתקופה לפני השינויים כדי לדעת מה מקורי ומה לא.
למשל, אם נראה שכל צורות ההפסק שהבאתי לעיל אינן קיימות בישנים אזי מוכח שכל שינוי להפסק הוא שינוי מהמקור, אך אם הן קיימות אזי אי אפשר להתבטא שצורת ההפסק מומצאת, ולכל היותר הורחבה.
היעב"ץ כבר הכניס את צורות ההפסק לסידורו, כיון שהסכים לדעת רז"ה בזה.
 
זה לא ישן, אני צריך סידורים מהתקופה לפני השינויים כדי לדעת מה מקורי ומה לא.
למשל, אם נראה שכל צורות ההפסק שהבאתי לעיל אינן קיימות בישנים אזי מוכח שכל שינוי להפסק הוא שינוי מהמקור, אך אם הן קיימות אזי אי אפשר להתבטא שצורת ההפסק מומצאת, ולכל היותר הורחבה.
היעב"ץ כבר הכניס את צורות ההפסק לסידורו, כיון שהסכים לדעת רז"ה בזה.
אז תמקד אותי.
 
שוב אני כותב שיש לי הרבה סידורים ישנים, אלא שאינני יודע על מי מהם ראוי לסמוך, ואני מתעצל בבדיקת העניין כיון שידיד שלי צריך להתחיל בזמן הקרוב עבודת עריכה לסידור מדויק על פי סידורי אשכנז הישנים. ואועץ עמו בעניין.
 
שם כל ההפסקים הנ"ל קיימים.
נראה לי שאנחנו לא מתכוונים לאותו דבר,
אתה מתכוון לכך שבעבר לא היה פסיקים ונקודות בסידורים,
ואני מתכוון לכך שהניקוד מסומן כשכל הטקסט רשום רצוף ולכן גם במקום שהיה צריך להניח אתנחתא לא קומצים.
צירפתי דוגמה מכת"י של סידור רש"ס לכך שהמילה אתה, שהמחשבה הראשונית היא שתהיה באתנחתא, ואז תתקמץ ותהיה מלעילית, ולמעשה רש"ס כתב אותה מלרע ובפתח.
 

קבצים מצורפים

  • 1761131146810.png
    1761131146810.png
    111.4 KB · צפיות: 0

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רבי רפאל אלעזר הלוי בן-טובו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה