מחשבה בעולם החסידות | אוצר החסידות| דף 4 | פורום אוצר התורה מחשבה בעולם החסידות | אוצר החסידות| דף 4 | פורום אוצר התורה
לדעתי קצת מופרך. מי שלמד קצת פילוסופיה לא היה אומר משפט כזה. הפילוסופיה זו חכמה נוראה.
קודם כל אני מעולם לא שמעתי שאמר כך, ובכלל ידוע שמאוחר יותר למד חקירה והיה בקי במורה ובשאר ספרי החקירה.
בכל אופן לא הייתי שולל זאת מטעם הנ"ל.
כנראה אמר את זה מחוסר ידע
התביישתי לקרוא. בשביל לכתוב כזאת השערה צריך להיות חוסר ידע רציני...
הרש"ב היה גאון עצום! לקראת הבר מצווה היה כבר בקי בכל התנ"ך, ששה סדרי משנה והשולחן ערוך. ובגיל 14 היה בקי בכל סדר נשים (גמרא) בעל פה.
לכתוב עליו שאמר דברים מחוסר ידע?! ובכלל, בספריו ישנן השכלות עמוקות לאין קץ (בפרט בסה"מ ע"ב), השערה כזו היא פשוט מגוחכת.
ר"ת נשמתו בגנזי מרומים.
 
קראתי לא פחות ממך אז מעט ענווה.
ממש ממש נראה ככה.
"התקשרות של שורש הנשמה"?
קוויטל.jpg
איזו חסידויות היום הולכים בדרך פשיסחא?
בדרך כלל מי שדבוק והוגה בספריהם הקדושים מהפשיסחא חיידר כרוך גם אחר לימוד מהר"ל. ויש כאלה רבים רבים וטובים.

ברמתים צופים כותב ששמע מרביה"ק מפשיסחא שמחשיב עצמו לתלמידו של המהר"ל. בשש"ק כתוב שהקאצקר אמר שמי שלומד בספרי המהר"ל "הם נותנים שכליות וסברות להבין בגמרא ופוסקים".
בנהרי אש כותב שדבריו הם "יסודי התורה והאמונה הקדושה לנפש הישראלי", ו ובמקו"א כותב "שכיוון ממש לדברי האריז"ל"
ישנם עוד הרבה ביטוים מגדולי החסידות ובפרט מגדולי פולין על המהר"ל, כך שלימוד המהר"ל הוא מחזה די נפוץ.
 
התביישתי לקרוא. בשביל לכתוב כזאת השערה צריך להיות חוסר ידע רציני...
הרש"ב היה גאון עצום! לקראת הבר מצווה היה כבר בקי בכל התנ"ך, ששה סדרי משנה והשולחן ערוך. ובגיל 14 היה בקי בכל סדר נשים (גמרא) בעל פה.
לכתוב עליו שאמר דברים מחוסר ידע?! ובכלל, בספריו ישנן השכלות עמוקות לאין קץ (בפרט בסה"מ ע"ב), השערה כזו היא פשוט מגוחכת.
אכן היה חסר ידע בתורת הפילוסופיה מה הבושה?
עם כל הכבוד לגאונתו, (למרות שאתה חבדניק אני מאמין לך שאכן כך הוא היה) אבל חכמה בגויים תאמין. ולו היית קורא מקצת שבמקצת ממה שיש לה להציע היית נבוך ונכלם על הדיון ההזוי הזה.
 
אמרתי כבר לחברך החבדניק הראשון (ואתה השלישי באשכול...) שחכמה בגויים תאמין.
לגוש"ד דברים עמוקים שקשה להבין. אולי גאונים כמו מהריעי"צ שציטט יכול להבין דברים אלו.

נא לחזור לדיון שפתחתי. מחשבה בעולם החסידות. ולא בחב"ד. תפתחו אתה ושני החבדניקים הנחמדים אשוכל חדש ושם תדונו ותעשו תעמולה וככל שתרצו לא כאן בבקשה
 
אכן היה חסר ידע בתורת הפילוסופיה מה הבושה?
עם כל הכבוד לגאונתו, (למרות שאתה חבדניק אני מאמין לך שאכן כך הוא היה) אבל חכמה בגויים תאמין. ולו היית קורא מקצת שבמקצת ממה שיש לה להציע היית נבוך ונכלם על הדיון ההזוי הזה.
אמרתי כבר לחברך החבדניק הראשון (ואתה השלישי באשכול...) שחכמה בגויים תאמין.
לגוש"ד דברים עמוקים שקשה להבין. אולי גאונים כמו מהריעי"צ שציטט יכול להבין דברים אלו.

נא לחזור לדיון שפתחתי. מחשבה בעולם החסידות. ולא בחב"ד. תפתחו אתה ושני החבדניקים הנחמדים אשוכל חדש ושם תדונו ותעשו תעמולה וככל שתרצו לא כאן בבקשה
פשוט מביך.
מאחר וכלל לא ברור לי אם מדובר בדברי תורה עליהם כתיב "ענה כסיל כאוולתו" - אעדיף לפרוש מהדיון.
דיון לגופו של אדם אינו מכבד שום שיח שמתיימר להיות מכובד, ובכלל, יודע כל בר בי רב שמהעובדה שצטט @אבן האזל מהספר 'אגרא דפרקא' ניתן לקבוע כמעט בוודאות שהוא אינו נמנה על בני אותה החסידות שיוחסה לו, ומכאן אנו באים לתהות על הביטחון העצמי המופרז שהפגין מר...

אין טוב יותר מלסיים בציטוט מדברי הראגוטוצ'בער:
"אך מה אני יכול לכתוב למתנגד כמוך, כי גם אתה היית חסיד כמונו הייתי מגלה בזה לך רזין מדורשי רשומות ודורשי חמורות, אך למתנגד כמוך די בזה ובפרט שאתה מטיף ומגיד ר''ל לכן אני מקצר ובא".
 
אכן היה חסר ידע בתורת הפילוסופיה מה הבושה?
עם כל הכבוד לגאונתו, (למרות שאתה חבדניק אני מאמין לך שאכן כך הוא היה) אבל חכמה בגויים תאמין. ולו היית קורא מקצת שבמקצת ממה שיש לה להציע היית נבוך ונכלם על הדיון ההזוי הזה.
אני אכן מרגיש נבוך מאוד על ההצעות "המפתות" מהפילוסופיה החיצוניות שהנך מציע לנו. (עיין בתניא פרק ח' על חכמה בגוים תאמין)
אם כי בהתחלה חשבתי שהדיון שפתחת פה מדובר על מחשבה ופילוסופיה בתורת רבותינו מאורינו לדורותיהם.

בכל מקרה נסיים אתך דיון זה בפגישת הרש"ב עם הפילוסוף העיתונאי אחד העם;
לאחר שיצא מהפגישה שאלו את הרש"ב מה הוא אומר עליו, ענה: שהוא כזה לץ שאפילו היה עומד מול קריעת ים סוף הוא היה לא היה משתכנע.
ולהבדיל, כשיצא אחד העם אמר על הרש"ב: שהוא יודע את העולם וחכמותיו ומתכוון למרוד בו.
 
נערך לאחרונה:
והגר''א עצמו לא מצינו שמתבסס על פילוסופיה וכונתו שפילוסופיה בנויה על שכל אנושי שיש לו תכלית וקץ ומלא טעות ומשא''כ שכל אלוקי שנתגלה לרבותינו שהוא האמת לאמיתו
מרבינו הגר"א איתא שלמד הפילוסופיא, ואמר שלא מצא בה דברי צורך כי אם דבר א' או ב', וכל השאר השליך [זה לא מעיישה בעלמא, אלא כן כתב א' מגדולי תלמידיו, לא זוכר אם ר' ישראל משקלוב או ר' חיים וואלאז'ינער. ולא שכתבו בשמם!! אלא שהם כתבו!!].

וידוע כמה גינה את הפילוסופיא שהיטתה את הרמב"ם הק' וצ"ע בביהגר"א יו"ד קע"ח ועוד מקום.
 
מרבינו הגר"א איתא שלמד הפילוסופיא, ואמר שלא מצא בה דברי צורך כי אם דבר א' או ב', וכל השאר השליך [זה לא מעיישה בעלמא, אלא כן כתב א' מגדולי תלמידיו, לא זוכר אם ר' ישראל משקלוב או ר' חיים וואלאז'ינער. ולא שכתבו בשמם!! אלא שהם כתבו!!].
ידיעה חשובה אם יציע לי מקורו.
 
קודם כל אני מעולם לא שמעתי שאמר כך, ובכלל ידוע שמאוחר יותר למד חקירה והיה בקי במורה ובשאר ספרי החקירה
מקור הדבר שכתבתי בצוואתו הנדפסת בקונטרס חנוך לנער. יתכנו שינויים שלענ"ד הם קלים, וע"כ לא כתבתי את הדברים כציטוט. אם מעכ"ת יראה שינויים משמעותיים יותר לדעתו, אשמח לשמוע (לראות...) את דעתו, ואשקלה במשקלי...
 
מחשבה בעולם החסידות. ולא בחב"ד
להעירך.

ברוב החסידויות הנפוצות, טשערנוביל לענפיה, רוז'ין לענפיה, צאנז לענפיה, בעלז, וויזניץ קרלין ותולדות לענפיהם, המחשבה אינה חלק מה"מצע" והשיטה של החסידות. ועיקר עניינם היה בדרך כלל איזה נקודה בעבודה, כל אחת לפי עניינה. ומשכך גם הלומד ספרי מחשבה למיניהם, הרי זה יותר מצד עצמו, ולא קשור דווקא לחסידות.


לעומת זאת: בחב"ד וחלק מיוצאי פשיסחא, קוצק ובהמשך איז'ביצה (ראדזין) וכיו"ב, שהחסידות התבססה מאוד על מחשבה, ודווקא לכן יש שם מקום גדול בהרבה ללימוד מחשבה ופנימיות בצורת לימוד. ואצלם יש לדון כמה לומדים ראשונים או אחרונים וכו'.
 
הרש"ב היה גאון עצום!
אכן גדולתו הגדולה ידועה בפרט להזוכה לעיין בעומק במאמרי החסידות, ההמשכים הידועים, המפורסמים והייחודיים שלו.

ומ"מ יש להבין את מ"ש
כי אכן הדברים קשים מאוד מאוד להבנה.

וכשם שאין הדברים הקשים ממעיטים מגדלותו הייחודית, כן אין גדלותו הייחודית ממעיטה מהקושי בדבריו...
 
ידוע שלמד הרבה קבלה, ולא מצינו שמציין בכתביו לדברי קבלה...
?????????????????


מהיכן ידוע כך?!!!!!


דומני שיש כאן מגיבים שלא עיינו באמת בהליכותיו ותורותיו של הגה"ק הנ"ל.
כמו מי שכתב שספריו הם ספרי נגלה מובהקים... ואולי נעלם ממנו שהוא משתמש בהגדרות פילוסופיות מובהקות כדי לבאר גדרים בנגלה, בבחי' תורה אחת, [ודומה לדרך האדמו"ר האחרון מחב"ד, שהחזיק ממנו כרבו]
 
?????????????????
מהיכן ידוע כך?!!!!!

באחת מהערות ל'צפנת פענח' במסכת מכות כותב הרבי מחב"ד זי"ע למהדיר תורת הראגצוב'ר הרה"ג רבי מנחם מנדל כשר ז"ל:

והרי הגאון הרגצובי למד גם קבלה. וכידוע לכמה מאלה ששוחחו אתו פא"פ, אף שאין מציין לספרים אלו בפירוש [לבד - מה שמצאתי לע"ע - בפירושו לרמב"ם הלכות ע"ז פרק י"ב הלכה ו'], ואולי גם ע"ז י"ל לא ראינו אינו ראי', ויש לחפש ציונים אלו בפרט בכת"י שלו על התורה.


דומני שיש כאן מגיבים שלא עיינו באמת בהליכותיו ותורותיו של הגה"ק הנ"ל.
 
באחת מהערות ל'צפנת פענח' במסכת מכות כותב הרבי מחב"ד זי"ע למהדיר תורת הראגצוב'ר הרה"ג רבי מנחם מנדל כשר ז"ל:

והרי הגאון הרגצובי למד גם קבלה. וכידוע לכמה מאלה ששוחחו אתו פא"פ, אף שאין מציין לספרים אלו בפירוש [לבד - מה שמצאתי לע"ע - בפירושו לרמב"ם הלכות ע"ז פרק י"ב הלכה ו'], ואולי גם ע"ז י"ל לא ראינו אינו ראי',
האם חוקר לא חסידי (נניח ליטאי, שעוסק בקבלה וכו'), מגיע לאותה מסקנה, בעקבות מה שישמע מאלה ששוחחו עימו?

ומי הם המשוחחים המוזכרים? האדמו"ר התכתב עימו, אך לא שוחח כפי הידוע לי
ויש לחפש ציונים אלו בפרט בכת"י שלו על התורה
ואכן יש חדשות שם?


לציין שבוודאי י"ל שמוחו הכביר של הרוגוטשובי קלט גם מראיות קלות, בלא לימוד ממש, בספרי קבלה. והיה מניח דעת המושחחים עימו, שלאו דווקא היו בעצמם מקובלים של ממש...
 

הודעות מומלצות

'אקדמות' בתופת (על-פי סיפורו של...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון