שבועות - מנחה חדשה להזכיר מנחת קין והבל | ענייני דיומא שבועות - מנחה חדשה להזכיר מנחת קין והבל | ענייני דיומא

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,675
תודות
4,339
נקודות
485
והקרבתם מנחה חדשה

ברבינו בחיי פ' בראשית מביא את המחלוקת במדרש רבה חד אמר הבל חי מפסח עד עצרת וחד אמר מהחג ועד חנוכה, ולכו"ע הבל חי נ' יום בלבד, וביום הנ' הקריבו קין והבל מנחה, וכתב שלפי זה יהיה טעם חדש למה בשבועות ביום החמשים מקריבים מנחה חדשה, כדי להזכיר מנחת קין והבל שהיה ביום החמישים.

יש לומר שלכן מביאים מנחה חדשה שתי הלחם, אחד כנגד קין ואחד כנגד הבל, ולכן נקרא מנחה חדשה מלשון חידוש, והחידוש הוא, כי במדרש תנחומא בראשית דרשו מנחת קין היה פשתים ומנחת הבל היה צמר צאן, לפיכך נאסר ללבוש כלאים צמר ופשתים יחדיו, אמר הקב"ה אינו דין שיתערב מנחת החוטא עם מנחת הזכאי,
ואילו בשבועות התיר לערב מנחת החוטא עם מנחת הזכאי להביא שתי הלחם להזכיר מנחת קין והבל, וזה חידוש גדול שביום מתן תורה יש כח לתקן מנחת החוטא ולערבה עם מנחת הזכאי.

וזה נרמז במזמור אשת חיל שכולה נדרשת על התורה, דרשה צמר ופשתים שכח התורה לדרוש תיקון לצמר ופשתים יחדיו.
ולכן אחר עצרת כתיב לעני ולגר תעזוב, לעני בגימטריא קין שיש תיקון גם למנחת חוטא וכנ"ל.​
 
ומה החידוש בתיקון מנחת החוטא ועירובה עם מנחת הזכאי - מה המשמעות של היום בזה שהוא יכול לערב הכוחות? האם יש קשר לעצם ענין מתן התורה?

ואולי זה מתחבר עם דברי ר' צדוק הכהן מלובלין (פרי צדיק בחוקותי) שענין שתי הלחם הוא לתקן חטא אדם הראשון.
(או שיש בזה קצת מח' עכ"פ לאותו הענין נתכוונו)
 
כח התורה הוא כח של כפרה? איך זה מתקשר לתורה?
החוטא עוסק בתורה ועל ידי כן הוא נתקן? איך בדיוק זה פועל?

אמנם חזי' - אם בחוקותי תלכו - שתהיו עמלים בתורה - ונתתי גשמיכם בעיתם ועץ השדה ייתן פריו. שזה מקור שעל ידי תורה וקיום רצון הקב"ה ניתן לתקן החטא - ובזה כשהעלתי ויל"ע...
 

הודעות מומלצות

כתוב בגמרא לג: (ועוד)
"וחילופי במסית" שבמסית...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון