חידה בהלכה - מצת מצוה נפטרת בברכת שהכל | פורום אוצר התורה חידה בהלכה - מצת מצוה נפטרת בברכת שהכל | פורום אוצר התורה

חידה בהלכה מצת מצוה נפטרת בברכת שהכל

מסתמא לא נחשב מצת מצוה ואין יוצאים בזה
כמדומה שמעתי מהגאון ר' יהושע גריינימן שרק בליל סוכות זה לא טוב, כיון שאין זה קביעות,
אבל במצה אפילו שזה טפל והיה אוכל את זה רק בשביל להעביר את המליחות, מ"מ כיון שרוצה לצאת ידי חובה,
ואין כאן חיסרון בכוונת המצוה כמו שכל מי שאוהב מצות והיה אוכלן לתיאבון בלבד - כל שרוצה לצאת יוצא.

ועי' חזו"א (אה"ע סי' קכ"ט ס"ק י"ג) לענין לוקח אתרוג לנוי,
וכן באוכל מנחה לשם תיאבון.
ולשונו "שצריך רק ידיעה שיצא בזה חוב המצוה",
ולשון זו קצת קשה, כי הרי לכאורה צריך לרצות לצאת ידי חובה, ולא מספיק לדעת,
ויתכן שהגרד"ל שליט"א העיר בזה.
 
אני לכשעצמי הייתי עונה עיסת הכלבים שעשה שימור שלא יחמיץ- שהרי אסור שיהי' בביתו חמץ כלל.
איברא בהיות ודעתו היתה ליתן לבע"ח פקע חשיבות לחם הימנה לחלק מהשי' יעוייו בסוגיא ביצה כא כמדומה.
 
אני לכשעצמי הייתי עונה עיסת הכלבים שעשה שימור שלא יחמיץ- שהרי אסור שיהי' בביתו חמץ כלל.
איברא בהיות ודעתו היתה ליתן לבע"ח פקע חשיבות לחם הימנה לחלק מהשי' יעוייו בסוגיא ביצה כא כמדומה.
כמובן שדעתי למצה רגילה
 
אם לא מצא מצה אלא מצה שעיפשה וראויה לאכילה קצת, דפסק שו"ע ריש סי ר"ד דמברכין שהכל, וביאור הלכה שם נוטה דלגבי דאורייתא דינו כפת. (שאם אכל כ"ס אפשר דמברך ברהמ"ז)
כמובן שדעתי למצה רגילה
 
הגבת לאחר שקראת מה הוא כתב?
אם זה תליא במחשבה, זה טעם רגיל.
למעשה כך או כך זה לא התשובה

בעז"ה עד הערב אם לא יעלה תשובה אני אכתוב אותה.
רמז: הסיפור היה בפסח שני
 
כשאין לו טעם, לדעת הרבה מן הפוסקים מברכים על הכל שהכל.
אני לכשעצמי הייתי עונה עיסת הכלבים שעשה שימור שלא יחמיץ- שהרי אסור שיהי' בביתו חמץ כלל.
כמובן שדעתי למצה רגילה כמו שכולם אוכלים בחג! [כלו' בני אדם ולא שדעתו ליתן לכלבים]
 
למעשה התשובה היא
מי שאוכל פסח שני שמעתי מרבינו הרב נבנצל שיוצא בברכה שבירך על הקרבן,
[אמת עכשיו אני שם לב שנוסח החידה אינו מדוקדק, בתקוה להבנה]
חשבתי על זה, אבל למה שיהיה ככה?
הרי בפועל כיום יש מצוה של מצה ואפי' מברכים על אכילת מצה
 
חזור
חלק עליון