סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סוכות נחלים - ירושלים | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סוכות נחלים - ירושלים | ענייני דיומא
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
438
תודות
990
נקודות
176
הנה נפוץ מאד ברבים סוכות להרכבה אשר נקראים "סוכות ירושלים".

הסוכות האלה נוחים במיוחד לזוגות צעירים שקונים ערכה להרכבה ותוך מקסימום שעה (למתקשים) הסוכה בנויה.

דא עקא, שהדפנות של הסוכה הם סדינים.

והנה דבר זה נפתח בגמרא, אמר רב אחא בר יעקב כל מחיצה שאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה אינה מחיצה. ע"כ.
וידוע לכל שסדינים אלו אינם עומדים ברוח מצויה אלא כל רוח שנושבת מזיזה אותם.

ועיינתי בלשון הגמ', ומשמע שם שאפי' את הנוף היו מחזקים בהוצא ודפנא משמע שעשו כל טצדקי שלא תזוז הדופן.
אבל מלשון השלחן ערוך בסימן תרל ס"י משמע שרק נכון להיזהר לא לעשות את המחיצה מסדינים אבל אין בזה איסור. ובאמת לשונו של המחבר לקוחה מדברי רבנו פרץ שהובא בטור. אבל יכול להיות שליה סבירא ליה שזה אינו דופן.
ומ"מ ראוי בודאי להחמיר בדבר מצד ספק דאורייתא.

והנה רבינו החזון איש יצא לחדש בגמ', שרב אחא בר יעקב בא לדון מצד ביטול מחיצה ולא מצד דופן.
כלומר, מחיצה שאינה עומדת ברוח מצויה, המחיצה מתבטלת משמה. וחידש שאם הדופן זז פחות מג"ט שפיר דמי.
ויש לעיין, מאין יצא לו חידוש זה של ג' טפחים? למה לא יותר או פחות?

ובכל אופן הוא קצת תמוה מצד ספק דאורייתא.
 

הודעות מומלצות

מי הוא היה? והיכן הוא נאסר? ומה המקור?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה