דיון - סיפורים ואגדות חסרי בסיס - אשכול מרכזי | עט הסופרים| דף 3 דיון - סיפורים ואגדות חסרי בסיס - אשכול מרכזי | עט הסופרים| דף 3
שמעתי מהמגיד מישרים הרה"ג ר' מנשה רייזמן שליט"א שאין לסיפור הגולם שום בסיס.
ואני קראתי מאמר שלם של הרב וויס רב נוה אחיעזר.
שבו הוא מוכיח שכן היה גולם,
וכל ההכחשות באות מהמשכילים.
המשכילים אחזו שהמהר"ל "שייך" אליהם ולכן הם דאגו להסיר כל סממן של יהדות משיחית ומאמינה כביכול והסיפור עם הגולם לא התאים להם ולכן דאגו לפקפק בו
 
ואני קראתי מאמר שלם של הרב וויס רב נוה אחיעזר.
שבו הוא מוכיח שכן היה גולם,
וכל ההכחשות באות מהמשכילים.
המשכילים אחזו שהמהר"ל "שייך" אליהם ולכן הם דאגו להסיר כל סממן של יהדות משיחית ומאמינה כביכול והסיפור עם הגולם לא התאים להם ולכן דאגו לפקפק בו

קשה להתווכח כשאין החומר לפנינו.
נא להעלות את מאמרו.
 
גם מי ששחשב שאינו לר"ן התיחס אליו כאל ס"ת קדמון ובעל משמעות
חזון טברימון גילה שזה סתם ס"ת מהתקופה האחרונה מזויף
כמו כן יש ספר תורה שיוחס למהר"ם מרוטנבורג אך הבעיה היא שהספר כתוב בווי עמודים בעוד שהמהר"ם מרוטנבוג צווח ע"ז והיה גדול המתנגדים לווי עמודים
 
בעניין הגולם מפראג - קראתי פעם (יתכן ב'לקראת שבת') ממרן הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש שליט"א לרפו"ש התייחסות בשם מורו ורבו מרן הגרא"מ שך זצוק"ל.
אם מישהו יודע, שיפרסם בבקשה!
 
הסיפור של 93 בנות שמסרו נפשן על קידוש ה' בזמן השואה כדי שלא יחללו אותם. אינו נכון, ועכ"פ אין לזה שום מקור מוסמך.
זה לא יכול להיות נכון. כי הנאצים לא נגעו בנשות ישראל.
ואם היה נתפס נאצי שעשה דבר כזה הוא היה נענש בחומרה רבה מאוד.
 
מתוך המכלול
חוקרי שואה נוספים, ובהם לוסי דווידוביץ' וישראל גוטמן, שללו את קיומו של האירוע, הן משום שלא נמצאו עדויות התומכות בקיומו, ולא סביר שאירוע כזה התרחש בלי שייוודע בגטו, והן משום שחוקי הגזע הנאציים אסרו מגע גופני עם יהודיות, ולכן לא סביר שחיילים גרמנים היו עושים זאת בפרהסיה ובצורה מאורגנת. הסתייגות נוספת מתייחסת לכך שהמכתב כתוב ביידיש בניב הונגרי, בעוד שהחתומה עליו, חיה פלדמן, התגוררה בפולין.

גם בחוגי אגודת ישראל ישנם כאלה שנמנעים מלעסוק בסיפור ה-93a

חוקרת השואה החרדית, אסתר פרבשטין, מביאה את הסיפור בהערת שוליים בספרה "בסתר רעם", ומציינת כי יש להטיל ספק באמינותו. במספר 93 היא רואה מספר טיפולוגי, כמספרם של כלי השרת במשנה במסכת תמיד (ג ד)<a a>. בראיון ל"הארץ" הביאה פרבשטין את סיפורן של ה-93 כדוגמה בולטת למיתוסים אודות השואה שנוצרו בציבור החרדי, וציינה "במקרה הטוב מדובר בעניין שנוי במחלוקת"<a>.

במאמרם המקיף אודות סיפורן של הנערות, קובעים יהודית תידור באומל ויעקב ג. שכטר: "כיום משוכנעים למעשה כל המלומדים שהאירוע מעולם לא התרחש". עם זאת, הם מציינים: "בעוד שאין באפשרותנו לטעון בוודאות גמורה שהאירוע אכן התרחש, ובעצם יש לנו ספקות רציניים לגביו, ניתן להשיב ולהפריך חלק מן הנקודות המועלות בניסיון לקעקע את אמיתותו ההיסטורית".
 

הודעות מומלצות

לאחרונה קלטתי שבעצם ילדים יכולים לעשות כפי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה