הלכות שבת - עונג שבת דוחה שמירה על הבריאות? | הלכה ומנהג הלכות שבת - עונג שבת דוחה שמירה על הבריאות? | הלכה ומנהג
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

תורה תמימה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
320
תודות
905
נקודות
76
לא מכיר משפחה שבשבת לא מחלקים לילדים ממתקים או שותים שתייה מתוקה?
האם עונג שבת דוחה את השמירה על הבריאות?
על מה סמכו להתיר?
 
אליה רבה סימן קע אות כ"ג:
וז"ל:
בסעודה וכו'. אפילו סעודת מצוה, מטה משה [סימן רצא]. ועיין בשל"ה דף פ"ד [שער האותיות, קדושה, ד"ה והמשכיל] שהאריך ליזהר מריבוי אכילה ושתייה אלא יאכל וישתה רק להעמיד ולהבריא גופו שיהיה מזומן לעבודת הנפש, ובזה כל סעודותיו הויין סעודת מצוה, וביחוד הלומדים שהם פרושים ביותר. וכתב בספר הגן [ליום חמישי] דאפילו עושה לשם מצוה כגון שבתות וימים טובים עובר ג' לאוין, השמר לך פן תשכח, בל תשקצו שממלא כריסו כמו בהמה, ואסור לברך ברכת המזון אחריה, וזה פירוש בטן רשעים תחסר [משלי יג, כה] אכילתו מברכה. וכתב של"ה שם הנני מלמדך תשובה מעולה והיא חמורה מאוד וקלה, בהיות המאכל או המשתה שלפניו מתוק לחיך וחביב עליו ביותר, ימשוך ידיו ממנו וימנע עצמו ממנו, וזהו תשובה בכל עידן וזמן ומרוצה ומקובלת עד ה' אלקים.
 
זה הולך לנשמה היתרה

אבל לכאו' בכמות קטנה ולא מופרזת זה לא מזיק
ואם תגיד לי שכן תשב בסעודת שבת ותאכל חסה ושאר ירקות ויערב לך ויבושם לך
לא מכיר משפחה שבשבת לא שותים שתייה מתוקה?
נעים להכיר
 
הקידושים בשבת בבוקר... זריקת סוכר על בטן ריקה.לא לחינם חולי סוכרת מרובים אצלנו החרדים
נא לכבד את חו"ר הפורום, לכתוב בניסוח תקין בלי שגיאות כתיב ומילים ללא רווח.

נ.ב אני מעיר בפומבי כשזה חוזר ע"ע בכמה הודעות. וחלקם אף דרש מאתנו לערוך מחדש.
 
שמעתי שמרן הח''ח בתו לא אכלה חמין בשבת בגלל שחלתה במחלה וחששה שיזיק לה
ואמר לה הח''ח שתאכל ולא תנזק
וכמובן כך הוה

סיפר הגאון רבי אפרים אשרי זצ"ל, שהיה שם בשעת מעשה והיה לכך עד ראיה: בתו של החפץ חיים, מרת פייגל ע"ה, סבלה פעם מאבני מרה, שמאכל ה"חמין", מזיק מאוד לאלו הסובלים ממחלה זו. כשהגיע שבת בבוקר ואביה ראה שאינה אוכלת מהחמין, שאל אותה לפשר הדבר. אמרה: "אבא! הלא ידוע לך שאני סובלת מאבני מרה". אמר לה אביה החפץ חיים זצ"ל: "פייגל! אכלי, אכלי, מאכלי שבת אינם מזיקים".

וכידוע בזה שגדולי הדורות היו אומרים כי כשהשבת תפסיק מלזעוק על חילולה, אז תבוא כמו כן רפואה לאלו המקבלים עליה לשמרה. וכשהיו באים לפני ה"חפץ חיים" זצ"ל לבקש ברכתו לרפואה שלמה, היה אומר: יש לכם לבדוק את עצמכם מה עם השבת שלכם, שכן אדם שהשבת שלו שלמה איתו לא צריך שיארע לו מקרה רע. המקרים הרעים נמצאים אצל אלו שהם מכעיסים את השבת

ועוד היה אומר ה"חפץ חיים", כשהיו באים אליו אנשים בצרתם לבקש ברכתו: וכי הברכות נמצאות באמתחתי?! הלא השבת היא מקור הברכה! ולכך אם תקבלו עליכם להיזהר בכבודה כהלכתה, רק אז אהיה מועיל גם אני בברכתי, אולם אם לא תסתדרו עם השבת – מה יועילו ברכותי אחר שצרור הברכות מונח אצל השבת?!

ובאמת, סיפורים רבים היו מרבים שבאו לבקש ברכה מה"חפץ חיים" ונתן ברכתו רק בתנאי שיזהר המתברך בשמירת שבת ביותר, וכשנתקים התנאי נתקימה ברכתו. וגם לאלו שטענו לו: רבי, והלא שומרים שבת אנחנו! – השיב ה"חפץ חיים": קבלו עליכם להקדים את כניסת השבת מבעוד היום גדול ותוושעו, ובכך ראו רבים ישועות ונפלאות.​
 
האם יש לך צד קטן שבעולם שהבטחת מרן הח''ח לא תתקבל
לא.
אבל יש לי וודאות גדולה שהרבה שמועות הבטחות ושאר מרעין בישין הומצאו על ידי גדולי ישראל.
ולכן וודאי לי שראוי לדרוש מקור כשמפזרים "הבטחות" ובעיקר בתחום הבריאות וההשמנה שציבור החרדי לצערנו עובדתית לוקה בו באחוזים גבוהים בארץ ישרא לעומת שאר המגזרים
 
לא.
אבל יש לי וודאות גדולה שהרבה שמועות הבטחות ושאר מרעין בישין הומצאו על ידי גדולי ישראל.
ולכן וודאי לי שראוי לדרוש מקור כשמפזרים "הבטחות" ובעיקר בתחום הבריאות וההשמנה שציבור החרדי לצערנו עובדתית לוקה בו באחוזים גבוהים בארץ ישרא לעומת שאר המגזרים
הכמובן היה על הבטחת הח"ח לבתו,
לא לכל מי שיאכל במשך הדורות.
(הגם שאכן ידוע שמאכלי שבת אינם מזיקים לבריאות)
ולכן אם אכן הח"ח אמר לבתו כנ"ל,
אז כמובן שכך היה והיא נשארה בריאה.
 
תקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין, וכל מי שאינו אוכל חמין, צריך בדיקה אחריו אם הוא מין, ואם מת יתעסקו בו עממין, ולהזמין, לבשל להטמין,
ולענג את השבת ולהשמין, הוא המאמין, וזוכה לקץ הימין, ויש מן החכמים אומרים על השמאל שהוא ימין (בעל המאור שבת סוף דף טז: בדפי הרי"ף).

וכן פסק הרמ"א (סו"ס רנ"ז) על-פי הר"ן והכל-בו: ומצוה להטמין לשבת, כדי שיאכל חמין בשבת, כי זהו מכבוד ועונג שבת. וכל מי שאינו מאמין בדברי החכמים ואוסר אכילת חמין בשבת, חיישינן שמא אפיקורס הוא.

דין מי שהחמין מזיקים לו
(מתוך שיעור של הרב שמעון שפיצער)
אכן שינוי לשון יש בין לשונו של בעל המאור ללשונו של הרמ"א, בעל המאור כתב: "כל מי שאינו אוכל חמין צריך בדיקה אחריו אם הוא מין", והרמ"א כתב: "כל מי שאינו מאמין בדברי החכמים ואוסר אכילת חמין בשבת, חיישינן שמא אפיקורס הוא".

ובספר "תורת חיים" להגאון רבי יעקב שלום סופר זצ"ל, בן ה"מחנה חיים" זצ"ל, כתב שיהיה בזה נפק"מ למי שהחמין מזיקים לו אם מותר לו להסתפק באכילת צונן, לפי לשון בעל המאור, יצטרך להתאמץ באכילת מעט חמין כדי שלא יצטרכו לבדוק אחריו, ובלשונו: "אע"פ שהם מזיקים לו חיישינן כיון שתיקנו כן חז"ל, ולא יפחד שיזיקו לו כי שומר מצוה לא יידע דבר רע, וחמורים דברי סופרים יותר מדברי תורה". ולפי לשון הרמ"א יוכל שפיר להסתפק באכילת צונן, כיון שאינו נמנע מאכילת חמין בסברו שהן אסורין, אלא מחמת חלישות גופו. וכמו שהביא שם ה"מגן אברהם" בשם "מטה משה": "אבל מי שמזיק לו החמין, מותר לאכול צונן".
 
הכמובן היה על הבטחת הח"ח לבתו,
לא לכל מי שיאכל במשך הדורות.
(הגם שאכן ידוע שמאכלי שבת אינם מזיקים לבריאות)
ולכן אם אכן הח"ח אמר לבתו כנ"ל,
אז כמובן שכך היה והיא נשארה בריאה.
אתה ממשיך להתעלם מהבקשה למקור, עוד לא הוצג מקור ואתה מפלפל מה התוקף של ההבטחה



המקור רשמי של סקר רשמי של המכון הישראלי לדמוקרטיה
משקל תקין:
39% מהחרדים במשקל תקין (ירידה מ-53% ב-2010) לעומת 46% מהיהודים הלא-חרדים (47% באותה שנה בהתאמה).


ככה נראה כשמביאים מקור בצורה ברורה ומאירת עיניים


תקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין, וכל מי שאינו אוכל חמין, צריך בדיקה אחריו אם הוא מין, ואם מת יתעסקו בו עממין, ולהזמין, לבשל להטמין,
ולענג את השבת ולהשמין, הוא המאמין, וזוכה לקץ הימין, ויש מן החכמים אומרים על השמאל שהוא ימין (בעל המאור שבת סוף דף טז: בדפי הרי"ף).

מוכר וידוע
אם יש לך צד שהכוונה במילה "להשמין" היא כפשוטו שחכמים תיקנו שאנשים ישמינו ויעלו במשקל- לא למדת ראשונים באותם נושאים...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
(הגם שאכן ידוע שמאכלי שבת אינם מזיקים לבריאות)
דוקטור וואלך משערי צדק אמר,
שזה נס כל שבוע מחדש שכל מי שאכל חמין בשבת- לא מגיע לבית החולים,
(איני זוכר את הלשון מדויק, וייתכן שאמר זאת ביותר חריפות).
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה