הלכות ק"ש תפילה - תפילה בבגד ים לא יד"ח? | הלכה ומנהג הלכות ק"ש תפילה - תפילה בבגד ים לא יד"ח? | הלכה ומנהג

מנחם1

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
96
תודות
298
נקודות
28
מי שמתפלל בבין הזמנים בבגד ים, לכאורה לא יד"ח לפי הגר"ח שצריך לכוין בברכה הראשונה כעומד בפני המלך ולעיכובא
ובבגדי ים ודאי אינו נחשב לעומד בפני המלך. והמציאות סותרת את מחשבתו
 
מה הבעיה שהמציאות סותרת את מחשבתו? אולי באופן זה קשה יותר לכון שעומד לפני המלך, אך אם הצליח לכון זאת אין סיבה לומר שלא יצא יד"ח.
כמדומה שעומד לפני המלך היינו שעושה מעשיו כרגע בתור תפילה לפני המלך,
מעין כוונה במצוות שעושה המצווה למטרת קיום חיובו ולא לצורך ומטרה אחרת,
כמו"כ בתפילה צריך לעשות את מעשהו-אמירת ברכות שמו"ע בתור תפילה לפני המלך
דוגמא למטרה אחרת היא אם רוצה להקליט את מילות התפילה ולצורך כך אומר את כל מילות שמו"ע,
מעתה אם עומד עם בגד ים הרי א"א לומר שעושה את זה בתור עמידה בפני מלך, כיון שאין עומדים כך בפני המלך,
אלא עושה זאת כדי לסמן וי על משבצת תפילה,
ויש מקום רב לצדד כדברי @מנחם1
 
באור לציון חידוש גדול מצאתי:
מי שלבוש בגד ים - ואין לו כלל בגד רגיל. מוטב שלא יתפלל משיתפלל בבגד ים.
אינני יודע לציין את מקומו כרגע משום שאינו לפני כעת. מישהו יודע אם יש מהפוסקים שחולקים עליו?
 
מעתה אם עומד עם בגד ים הרי א"א לומר שעושה את זה בתור עמידה בפני מלך, כיון שאין עומדים כך בפני המלך,
אתה בעצם חוזר על טענתו במילים אחרות. ואני אשאל שוב, מה הדין אם הוא כן בא להתפלל בשביל לעמוד לפני המלך [אפי' שזה לא הצורה], האם גם בכה"ג הוא לא יצא?
[מלבד מה שאני לא בטוח שעצם היסוד שמטרת התפילה היא לעמוד לפני המלך, המקור לתפילה הוא מולעבדו בכל לבבכם, הענין בה הוא עבודת ה', ויתכן שאפשר לעבוד את ה' גם בלי צורה של עומד לפני המלך, ולא עיינתי].
 
מי שמתפלל בבין הזמנים בבגד ים, לכאורה לא יד"ח לפי הגר"ח שצריך לכוין בברכה הראשונה כעומד בפני המלך ולעיכובא
ובבגדי ים ודאי אינו נחשב לעומד בפני המלך. והמציאות סותרת את מחשבתו
בהליכות שלמה (תפילה פ"ב ארחות הלכה הערה 72) כתב שאין להתפלל בבגד ים, ונקט לאסור אפי' לברך ברכות עם בגד ים.
באור לציון חידוש גדול מצאתי:
מי שלבוש בגד ים - ואין לו כלל בגד רגיל. מוטב שלא יתפלל משיתפלל בבגד ים.
אינני יודע לציין את מקומו כרגע משום שאינו לפני כעת. מישהו יודע אם יש מהפוסקים שחולקים עליו?
בשו"ת אור לציון (ח"ב פי"ג ה"ג) כתב לעניין ברכת המזון שאין ראוי לברך כשהוא לבוש בפיג'מה או בבגד ים, ועיין בספר אשי ישראל (פ"י אות ו) שאם אין ברירה אחרת מותר.
 
שלום לכולם ובוקר טוב.
בדקתי את הנושא בתוך הספר ותכסה בושה את פני. האור לציון (ח"ב פמ"ה אות כ"ג) מדבר על מי שאין לו גופיה. עליו הוא כותב שמאחר וכיסוי הלב הוא לכתחילה - אין לו להתפלל אפילו אם הוא אנוס ואין לו גופיה ללבוש.
על בגד ים הוא מדבר במקום אחר (פי"ג תשובה ג') וכותב שאין לברך ברכת המזון -שהיא כמו תפילה - עם בגד ים.
לא הוזכר בדבריו שאין להתפלל כך במקרה של אונס. ואולי אדרבא אפשר לדייק מדבריו שרק בלי גופיה אין לו להתפלל, אך אם יש לו גופיה - יכול להתפלל אפילו עם בגד ים. ואינני יודע יותר מזה כעת.
 
תפילה בראש אילן הזית והתאנה לפועל - היא כעמידתן לפני המלך? והרי איתא בגמ' שכך הם מתפללים.
כמדו' שנשמטה משנה מפורשת מזכרונו
האומנין קורין בראש האילן או בראש הנדבך, מה שאינן רשאין לעשות כן בתפילה.
 
אתה בעצם חוזר על טענתו במילים אחרות. ואני אשאל שוב, מה הדין אם הוא כן בא להתפלל בשביל לעמוד לפני המלך [אפי' שזה לא הצורה], האם גם בכה"ג הוא לא יצא?
[מלבד מה שאני לא בטוח שעצם היסוד שמטרת התפילה היא לעמוד לפני המלך, המקור לתפילה הוא מולעבדו בכל לבבכם, הענין בה הוא עבודת ה', ויתכן שאפשר לעבוד את ה' גם בלי צורה של עומד לפני המלך, ולא עיינתי].
מלך עובדים כמו מלך ומי שעובד את המלך כאילו הוא חבר שלו או פחות מזה, לא עבד את עבודת המלך.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

חידה - 2

מה הקשר בין התמונה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה