חזרות בלימוד - מחפש שיטה יעילה | פורום אוצר התורה

חזרות בלימוד - מחפש שיטה יעילה

כותרת האשכול

אור חדש

משתמש רגיל
הודעות
91
תודות
268
נקודות
46
מהי הדרך המועילה ביותר לזכור את הלימוד?
מהי שיטת החזרות האפקטיבית ביותר בלימוד?
ובכלל איך משמרים וזוכרים את הלימוד לאורך זמן?
 
אם ברצונך לזכור את תמצית הגמרא, לא באופן רגיל של שקו"ט אלא סיכום בתמצית, יש את שיטת מזומנים הגוראית, אם מעניין אותך ארחיב.
 
יש שיטה של חבורת ש"ס שזה ללמוד היום לחזור מחר ואחרי שבוע אחרי חודש ואחרי שלוש חודשים ואז כל שנה בתאריך שלמדת
השיטה הזאת מאוד קשה וצריך המון משמעת עצמית אני מאוד ממליץ
יש להם לוחות מסודרים אפשר להסיג אותם ב: 025871819 בדרך כלל לא עונים או שחוזרים אח"כ או שתנסה כמה פעמים
בהצלחה!
 
יש שיטה של חבורת ש"ס שזה ללמוד היום לחזור מחר ואחרי שבוע אחרי חודש ואחרי שלוש חודשים ואז כל שנה בתאריך שלמדת
השיטה הזאת מאוד קשה וצריך המון משמעת עצמית אני מאוד ממליץ
יש להם לוחות מסודרים אפשר להסיג אותם ב: 025871819 בדרך כלל לא עונים או שחוזרים אח"כ או שתנסה כמה פעמים
בהצלחה!
ניתן לערוך לוח כאן: https://shaschabura.com/create-calendar/

אם ברצונך לזכור את תמצית הגמרא, לא באופן רגיל של שקו"ט אלא סיכום בתמצית, יש את שיטת מזומנים הגוראית, אם מעניין אותך ארחיב.
מהי השיטה?
 
מהי השיטה?
הרעיון המרכזי הוא ללמוד טוב את הדף כמה פעמים עד שתקלוט את המהלך שלו בראש שלך ובמילים שלך, ואח"כ לומר את סיכום מהלך הדף לחברותא כמה פעמים והחברותא יאמר לך אותו ג"כ כמה פעמים כך תחדדו אחד את השני, ואז לחזור על הסיכום עוד כמה פעמים מהר.
בגור קבעו זאת בסדר של ארבע, שמונה וחמש, ארבע פעמים לימוד, שמונה פעמים בהם החברותא אומרים בתורנות את הסיכום (- ארבע פעמים לכל אחד), וחמש פעמים חזרה מהירה.
הרבה הצלחה.
 
אני כבר כמה שנים עם שיטת קלזכור, זה מידי קשה, כהיום אני לא עונה על השאלות.
אבל, אני ממשיך לסכם ולסכם, כל מה שאני לומד אני מסכם טוב ועובר על הסיכום ומתקן וכו'.
אני רואה בזה תועלת עצומה, סיכום ברור מאוד, עם תיקונים לא לסכם ולהמשיך, מכניס את הלימוד עמוק לראש.
כמובן, תמיד צריך לחזור ולחזור, אבל מה שסוכם אצלי טוב, נשאר בראש להרבה זמן.
כך מנסיון שלי. אבל כל אחד יש לו ראש אחר. וכל אחד צריך לנסות לעצמו מה מועיל לראש שלו.
 
אגב קל לזכור
ראוי לזכור שאפשר להשיג בקל
תוכנה מקבילה ובחינם המכונה 'אנקי'
יש בזה חסרון אחד, כשמשלמים יותר מתאמצים להרגיש שזה לא היה לחינם.

לגופו של ענין, אתייחס בס''ד בהודעה הבאה
 
השואל שאל ג' שאלות שיש להבדיל ביניהם.
1. מה הדרך המועילה ביותר לזכור את הלימוד. 2. מה שיטת החזרות כו'. 3. ובכלל איך משמרים וזוכרים את הלימוד לאורך זמן.

שאלה 1. הדרך המועילה לזכור את הלימוד מבו' בגמ' במגילה ד''ו ע''ב 'לאוקמי גירסא סיעתא דשמיא', ופירש''י 'שלא תשתכח ממנו'
וכבר ביארו בזה הטעם משום דשכחת התורה מפני גזירת לוחות שניות ואכמ''ל.
ברור לחלוטין שעדיין על הלומד לעשות כל שביכולתו כדי לזכור את תלמודו, ואף נצטוינו בתורה 'השמר לך פן תשכח', וזה מביא אותנו לשאלות הבאות.

שאלה 2. מהי שיטת החזרות הכי יעילה. וכאן התשובה הפשוטה היא כל הדרכים, ושום דרך לא, כלומר כל אחד צריך למצוא את הדרך הנכונה לפי מידתו וטבעו מה מתאים לו, לא הרי זכרן כהרי שכחן, הלומד דפים הרבה ללומד מועטים, הלומד בעיון ללומד בבקיאות, הלומד גפ''ת ללומד פוסקים וכו'.
אך רק להעיר, חזרה מועילה אחרי שהלומד יודע את הנלמד באופן בהיר ומסודר. הייתי מגזים ואומר שזה כמעט העיקר, לדעת את הנלמד בצורה בהיר בלי שטחים אפורים, ולסדר בראש תמונה של הענין, הכללים, הפרטים, מספר הראיות או השיטות וכן הלאה.

שאלה 3. יש להניח שהכונה חוץ מלחזור ולחזור, וכמו שאמר הגר''א ז''ל לתלמידו הגר''ח 'כל ימיך בעמוד והחזר קאי'. אזי, א. יש דברים המועילים לשכחה כו' והגרח''ק ז''ל עשה לנו חסד וקבצם בקונטרס הזכרון שבשיח השדה קחנו משם. ב. כל פעם שלומדים משהו שנוגע לענין שכבר למדת לרענן את הזכרון בנושא הזה, אם יש צורך לפתוח בפנים ולראות. ג. לחדש חידושים בנושא, גם מחבר אותך לענין וגם משמש כ'טריגר' לשלוף מהזכרון.

זה מה שהעלתה מצודתי כעת, ויבואו שאר החכמים דכאן ויוסיפו עוד ועוד בנושא חשוב זה.
 
יש משהו חשוב בעניין הזה שכדאי לדעת.

שיותר מהחזרה עצמה, חשוב מאד אחר סיום הסוגיא מנושא לנושא או ממשנה למשנה, לסכם אצלך בראש, בע"פ, 'מה היה לנו כאן'.

ראיתי בספר חוסן יהושוע, שמאריך בזה, ובין השאר הוא כותב שם שעדיפה חזרה אחת ע"י סיכום בראש של הנלמד, מחמש פעמים חזרה בפנים!
 
יש חלק שמאד קשה לי לזכור - האגדות
אין כוונתי לסיפורים אלא לדפים ארוכים עם הרבה מאד פרטים
הרבה מהשיטות לזכור לא עוזרות לכאלו דפים (לדוגמא אי אפשר לסכם בסוף הלימוד מה למדת) ולכן אע"פ שהם קלים ללימוד הם קשים לזיכרון
אם יש למישהו שיטה או רעיון לכאלו דפים שישתף
 
חזרה מועילה אחרי שהלומד יודע את הנלמד באופן בהיר ומסודר. הייתי מגזים ואומר שזה כמעט העיקר, לדעת את הנלמד בצורה בהיר בלי שטחים אפורים,
סליחה שאני מעיז לחלוק אבל כמדומה שזה עובד הפוך,
על ידי החזרות מתווספת הבנה.
וזהו אולי מיגמר והדר למיסבר
 
חזור
חלק עליון