חידה בהלכה - מצת מצוה נפטרת בברכת שהכל| דף 2 | פורום אוצר התורה חידה בהלכה - מצת מצוה נפטרת בברכת שהכל| דף 2 | פורום אוצר התורה

חידה בהלכה מצת מצוה נפטרת בברכת שהכל

חשבתי על זה, אבל למה שיהיה ככה?
הרי בפועל כיום יש מצוה של מצה ואפי' מברכים על אכילת מצה
גם במקום שיש מצוה, מ"מ אם זה טפל אין לזה ברכה בפנ"ע על עצם האכילה [המוציא], וכמו כל ברכות הנהנין - אני מקוה שכת"ר הבין את כוונתי
[אגב, אם חשבת על זה הרי"ז אומר שהנוסח היה בסדר, שימחתני]
 
למעשה התשובה היא
מי שאוכל פסח שני שמעתי מרבינו הרב נבנצל שיוצא בברכה שבירך על הקרבן,
לכאו' אינה מצת מצוה
אין מצוה לאכול מצה בפסח שני, אלא עם הקרבן ומדין הקרבן.
 
לכאו' אינה מצת מצוה
אין מצוה לאכול מצה בפסח שני, אלא עם הקרבן ומדין הקרבן.
זה בדיוק התשובה,
אבל ודאי שיש מצוה לאכול מצה וכמבואר כאן
מתוך ירושלים במועדיה:

1744237114178.png



1744237090276.png
 
אם זה טפל.
ודאי לא נעלם מכ''ת שדנו בזה האחרונים וכמדו' בגינ''ו ובתשו' משיבת נפש של מהרא''ל צינץ ועוד
[אין ספרים כעת ת''י באשר הם תחת מחיצת החזו''א... ואי''ה אחפש בכתבי לציין המקום המדויק]
 
ודאי לא נעלם מכ''ת שדנו בזה האחרונים וכמדו' בגינ''ו ובתשו' משיבת נפש של מהרא''ל צינץ ועוד
[אין ספרים כעת ת''י באשר הם תחת מחיצת החזו''א... ואי''ה אחפש בכתבי לציין המקום המדויק]
יישר כוח!
לא ידעתי.
 
ודאי לא נעלם מכ''ת שדנו בזה האחרונים וכמדו' בגינ''ו ובתשו' משיבת נפש של מהרא''ל צינץ ועוד
[אין ספרים כעת ת''י באשר הם תחת מחיצת החזו''א... ואי''ה אחפש בכתבי לציין המקום המדויק]

כעת עיינתי בכתבי וראיתי שמצויין שם למקו''ח [לחוו''י] בסי' תרלט, ולתשו' לבושי מרדכי ח''ב [?] סי' ל
ושיש על זה סימן בס' בני ראם מהגר''א גנחובסקי סי' לח [ושם הוא מעיר לפי תשו' מהרא''ל צינץ שהו' בשעה''צ דהיכא שכוונת גם לטפל אין לזה דין טפל ממילא יצא י''ח ודן אם כונה משום ענין רוחני גם מהני לזה]
את הגינ''ו לא מצאתי כרגע ואולי זכרוני כיזב בי
 
חזור
חלק עליון