דיני ממונות - מקח טעות - הזמנתי ספר כריכה רכה וקבלתי כריכה קשה | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה דיני ממונות - מקח טעות - הזמנתי ספר כריכה רכה וקבלתי כריכה קשה | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

דיני ממונות מקח טעות - הזמנתי ספר כריכה רכה וקבלתי כריכה קשה

וישמחו בי חברי

משתמש רשום
הודעות
37
תודות
90
נקודות
18
הזמנתי ספר כריכה רכה, במחיר של 80 ש"ח.
במשלוח קבלתי כריכה קשה בשווי 120 ש"ח.
שלחתי מייל לחברה, ולא קבלתי תגובה,
התקשרתי לשרות לקוחות, ואמרו לי שיחזרו וכבר עבר חודש.
האמת שאני מעדיף כריכה קשה, אלא שזה לא שווה לי עוד 40 ש"ח.

השאלה היא האם אני צריך להמשיך לרדוף אחריהם?
והאם אני יכול להשתמש עד שיחזרו אלי?
 
פש' החיוב זה רק לפי "נהנה" כמה שהאדם ישקיע בזה.
מאי שיאטיה דנהנה הכא?
יש כאן מקח טעות גמור, הרי כונת החברה הייתה להעביר לו ספר סויים ובמקום זה העבירה לו ספר אחר, ויש לנו לומר דאין כאן מקח בכלל רק טעות
ולכל היותר הקונה מחזיק בחצירו חפץ שלא אמור להיות אצלו ושיך לסוגיא בב"מ במי שהניח שורו בחצר חבירו ויש לדון אי חשיב ברשות או לאו.
ולפי הנ"ל אין כלל היתר להשתמש בספר בעל הכריכה הקשה.
ומה שכתב הרב ממגד שמים :
דמיא לפו,ר לאבידה מדעת וצ"ע.
אינו מבואר כלל, דודאי הייתה כאן טעות שמחמת הבירוקרטיה המצויה בחברות ופיצול הסמכויות יש עניינים שנופלים בין הכסאות, אך לכאורה לא מדובר באופן שהחברה עשתה זאת מדעת.
אשמח לדעת מה ענו לך מורי הוראה.
 
הזמנתי ספר כריכה רכה, במחיר של 80 ש"ח.
במשלוח קבלתי כריכה קשה בשווי 120 ש"ח.
שלחתי מייל לחברה, ולא קבלתי תגובה,
התקשרתי לשרות לקוחות, ואמרו לי שיחזרו וכבר עבר חודש.
האמת שאני מעדיף כריכה קשה, אלא שזה לא שווה לי עוד 40 ש"ח.

השאלה היא האם אני צריך להמשיך לרדוף אחריהם?
והאם אני יכול להשתמש עד שיחזרו אלי?

איני יודע על איזה ספר מדובר ומה הפרטים,
אך אם מדובר על ספר שהודפס ב 500 עותקים לכה"פ,
הדפסה כריכה רכה עלתה לחברה 8-12 ש"ח, וכריכה קשה 12-18 ש"ח.
(אם מדובר על ספר צבע מלא אז עוד 5-8 ש"ח).

החברה בוודאות הריווחה אליך מאות אחוזים (ביחס לעלות הדפסה),
הסיבה שהחברה מוכרת את הכריכה קשה יותר יקר הוא כי היא יודעת שיש אנשים שיקנו ב 80 ולא יסכימו לשלם 120, ויש אנשים שיסכימו לשלם אף 120 ש"ח. ועל כן היא מתחמת את זה בכריכה רכה וקשה.

אמנם כיוון שכבר קבלת כריכה קשה בפשלה, הם בוודאי מעדיפים לוותר על 4 ש"ח עלות הקלדה ולא להשתגע עם החזרות וכדו'.
מה גם שסיכוי סביר שלחברה נגמר בדיוק במלאי הכריכה רכה, אז הם שלחו לך בכוונה כריכה קשה, כי בכל אופן הם מרוויחים וכנ"ל.

כך שנראה לי שסיכוי סביר שזו החלטה של החברה מדעת, ואף אם לא בכל אופן יש חזקה שהם מוחלים על כך.

איני רב ואיני מורה הוראה, לא למדתי חו"מ בעיון ואני לא מתכווין לפסוק הלכה בהודעה זו, אלא רק מבחינה מקצועית לתת קצת פורפרציה.
 
הרי כונת החברה הייתה להעביר לו ספר סויים ובמקום זה העבירה לו ספר אחר
דודאי הייתה כאן טעות שמחמת הבירוקרטיה המצויה בחברות ופיצול הסמכויות יש עניינים שנופלים בין הכסאות, אך לכאורה לא מדובר באופן שהחברה עשתה זאת מדעת.
מהיכרות טכנית מקיפה מאוד עם ענף הפצת הספרים, סבירות של למעלה מ 70% שלא היה כאן טעות של בירוקרטיה וכדו', אלא בהחלטה מדעת כיוון שנגמר הכריכה רכה מהמלאי.
 
אינו מבואר כלל, דודאי הייתה כאן טעות שמחמת הבירוקרטיה המצויה בחברות ופיצול הסמכויות יש עניינים שנופלים בין הכסאות, אך לכאורה לא מדובר באופן שהחברה עשתה זאת מדעת.
לכאו' כוונתו מחמת ש
התקשרתי לשרות לקוחות, ואמרו לי שיחזרו וכבר עבר חודש.
 
אמנם כיוון שכבר קבלת כריכה קשה בפשלה, הם בוודאי מעדיפים לוותר על 4 ש"ח עלות הקלדה ולא להשתגע עם החזרות וכדו'.
לא נראה שאפשר לסמוך על הנחה זו בכדי להתיר
מהיכרות טכנית מקיפה מאוד עם ענף הפצת הספרים, סבירות של למעלה מ 70% שלא היה כאן טעות של בירוקרטיה וכדו', אלא בהחלטה מדעת כיוון שנגמר הכריכה רכה מהמלאי.
ועל סמך סבירות של למעלה מ70% ניתן להתיר?
 
מאי שיאטיה דנהנה הכא?
יש כאן מקח טעות גמור, הרי כונת החברה הייתה להעביר לו ספר סויים ובמקום זה העבירה לו ספר אחר, ויש לנו לומר דאין כאן מקח בכלל רק טעות
ולכל היותר הקונה מחזיק בחצירו חפץ שלא אמור להיות אצלו ושיך לסוגיא בב"מ במי שהניח שורו בחצר חבירו ויש לדון אי חשיב ברשות או לאו.
ולפי הנ"ל אין כלל היתר להשתמש בספר בעל הכריכה הקשה.
ומה שכתב הרב ממגד שמים :

אינו מבואר כלל, דודאי הייתה כאן טעות שמחמת הבירוקרטיה המצויה בחברות ופיצול הסמכויות יש עניינים שנופלים בין הכסאות, אך לכאורה לא מדובר באופן שהחברה עשתה זאת מדעת.
אשמח לדעת מה ענו לך מורי הוראה.
חטין ושעורין הוי מק"ט אבל חטין ונמצאו חטין מעולין ל"ה מק,ט, ולכן לא הבנתי ההשגה כלל וכלל- תקרא בבקשה ההודעה שכ' הרב השואל -אשר הדגיש שנהנה הוא מכריכה קשה טפי אלא שלא שווה לו עוד 40 שקל.
 
איני רב ואיני מורה הוראה, לא למדתי חו"מ בעיון ואני לא מתכווין לפסוק הלכה בהודעה זו, אלא רק מבחינה מקצועית לתת קצת פורפרציה.
לא לפסוק, מילא.
אך מהי משמעות הפרופורציה המקצועית, אם אין לה השלכה תורנית לדעת מר?
 
איני יודע על איזה ספר מדובר ומה הפרטים,
אך אם מדובר על ספר שהודפס ב 500 עותקים לכה"פ,
הדפסה כריכה רכה עלתה לחברה 8-12 ש"ח, וכריכה קשה 12-18 ש"ח.
(אם מדובר על ספר צבע מלא אז עוד 5-8 ש"ח).

החברה בוודאות הריווחה אליך מאות אחוזים (ביחס לעלות הדפסה),
הסיבה שהחברה מוכרת את הכריכה קשה יותר יקר הוא כי היא יודעת שיש אנשים שיקנו ב 80 ולא יסכימו לשלם 120, ויש אנשים שיסכימו לשלם אף 120 ש"ח. ועל כן היא מתחמת את זה בכריכה רכה וקשה.

אמנם כיוון שכבר קבלת כריכה קשה בפשלה, הם בוודאי מעדיפים לוותר על 4 ש"ח עלות הקלדה ולא להשתגע עם החזרות וכדו'.
מה גם שסיכוי סביר שלחברה נגמר בדיוק במלאי הכריכה רכה, אז הם שלחו לך בכוונה כריכה קשה, כי בכל אופן הם מרוויחים וכנ"ל.

כך שנראה לי שסיכוי סביר שזו החלטה של החברה מדעת, ואף אם לא בכל אופן יש חזקה שהם מוחלים על כך.

איני רב ואיני מורה הוראה, לא למדתי חו"מ בעיון ואני לא מתכווין לפסוק הלכה בהודעה זו, אלא רק מבחינה מקצועית לתת קצת פורפרציה.
שכחת את העלויות הנוספות כגון לוחות הגהה עיצוב וכו'
העלות שלהם מגיעים לסכומים גבוהים כך שההתר מפוקפק עוד יותר
 
אך מהי משמעות הפרופורציה המקצועית, אם אין לה השלכה תורנית לדעת מר?
לא כתבתי שאין לה השלכה תורנית,
אדרבא כתבתי סברא שעל פיה מותר להשתמש,
אלא שציינתי בהוגנות, כי אין לי היתר הוראה ו/או ידע מקיף בחו"מ,
ועל כן אין לסמוך על דבריי למעשה.
כמובן, שנקודה זו (ההיבט המקצועי) חייבת לבוא לשיקול דעתו של רב.

שכחת את העלויות הנוספות כגון לוחות הגהה עיצוב וכו'
העלות שלהם מגיעים לסכומים גבוהים כך שההתר מפוקפק עוד יותר
עלות העריכה והעיצוב אמנם לא חושבו כאן,
מסיבה פשוטה,
הוצאות עריכה עימוד ועיצוב אינן 'פר ספר',
(אגב, וגם בדר"כ אינן שונות בין כריכה רכה לקשה).

הנידון הוא לא האם מותר לגנוב ספר,
אלא האם שווה לחברה לתת ללקוח בכוונה ספר כריכה קשה אם נגמר להם / קשה להם לשנע את הרכה. (לדעתי כן).
או האם אכפת לחברה שלקוח מקבל בטעות (באופן ח"פ) ספר כריכה קשה במקום כריכה רכה. (לדעתי לא).
 
חזור
חלק עליון