כתובות - אין אונס בגיטין | ים התלמוד | פורום אוצר התורה כתובות - אין אונס בגיטין | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
נוסף ללוח שנה: 05-20-25

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
394
תודות
705
נקודות
182
מדוע הלשון היא 'אין אונס בגיטין' ולא אין אונס בתנאים?
שאלה שהתשובה לה אמורה להיות ממש פשוטה אבל לע''ע שאלתי כמה ולא קבלתי תשובה שהניחה דעתי
 
זו בדיוק מ שלא הבנתי בראשית האשכול.
למה לא מצינו בשום מקום את העניין שאין אונס בתנאי, להלכה ברמב''ם הובא העניין של אונס דווקא בגיטין
 
זו בדיוק מ שלא הבנתי בראשית האשכול.
למה לא מצינו בשום מקום את העניין שאין אונס בתנאי, להלכה ברמב''ם הובא העניין של אונס דווקא בגיטין
כי זה רק משום צנועות ופרוצות
למה שזה יהיה גם בשאר תנאים
 
אנסה את כוחי בדוגמאות, האם כשאדם יערוך מכר על תנאי ויאנס, המכר יהיה קיים?
 
במחכת''ר היתכן לומר
אכן, לפי הסוגיא בכתובות דס''ל דהוא רק משום צו''פ
?

ערוה''ש חו''מ ר''ז-
כשהתנו עם כל פרטי התנאים ולא נתקיים התנאי בטלה המעשה אפילו כשהיה אנוס ולא היה ביכולתו לקיים לא אמרינן אונס רחמנא פטריה דאין זה רק כשמחייב א"ע באיזה דבר ונאנס יכול לומר אדעתא דהכי לא נתחייבתי ולכן במתנה כשהתנאי היה בעשיית הנותן ונאנס פטור מהמתנה אבל במקח וממכר שתלוי בדעת שניהם יכול השני לומר אמת שנאנסת אבל אני לא נרציתי רק באופן זה ומה לי ולאונסך
 
אנסה את כוחי בדוגמאות, האם כשאדם יערוך מכר על תנאי ויאנס, המכר יהיה קיים?
אכן, לפי הסוגיא בכתובות דס''ל דהוא רק משום צו''פ
במחכת''ר היתכן לומר

?

ערוה''ש חו''מ ר''ז-
כשהתנו עם כל פרטי התנאים ולא נתקיים התנאי בטלה המעשה אפילו כשהיה אנוס ולא היה ביכולתו לקיים לא אמרינן אונס רחמנא פטריה דאין זה רק כשמחייב א"ע באיזה דבר ונאנס יכול לומר אדעתא דהכי לא נתחייבתי ולכן במתנה כשהתנאי היה בעשיית הנותן ונאנס פטור מהמתנה אבל במקח וממכר שתלוי בדעת שניהם יכול השני לומר אמת שנאנסת אבל אני לא נרציתי רק באופן זה ומה לי ולאונסך
סליחה, מקלדתי הכשילתני, כמבואר להדיא בהודעותי למעלה
וכוונתי כמובן דיש אונס והמכירה כן בטלה
 
דברי כת''ר הנפלאים במאמרו הם שעוררוני, ולפי''ז יל''ע לגוש''ע, למה הדגישה הגמ' את העניין דצו''פ שממנו נראה שדווקא לעניין גיטין החשיבו את האונס (שאליבא דאמת כמאן דלא עביד או באו''א) למעשה והגט חל מתק''ח.

והלא בכל עניין אין אונס בתנאים?
 
לא אמרינן אונס רחמנא פטריה דאין זה רק כשמחייב א"ע באיזה דבר ונאנס יכול לומר אדעתא דהכי לא נתחייבתי ולכן במתנה כשהתנאי היה בעשיית הנותן ונאנס פטור מהמתנה
ממ''נ שיש עוד דינים שאין מתחשבים בהם באונס והעברת הבעלות נעשית.

כלומר, כשם שבגיטין לא מתחשבים בעובדה שהיה אנוס ואומרים שהגט קיים, כן גם בדיונים נוספים, לא מתחשבים בזה שהיה אנוס ואומרים שהמכירה קיימת.
 
כלומר, כשם שבגיטין לא מתחשבים בעובדה שהיה אנוס ואומרים שהגט קיים, כן גם בדיונים נוספים, לא מתחשבים בזה שהיה אנוס ואומרים שהמכירה קיימת.
מעיקר הדין בכל מקום מתחשבים באונס, ורק בגיטין תקנו רבנן לא להתחשב משום התקנה, וכמבואר בגמ'.
 
ולכן במתנה כשהתנאי היה בעשיית הנותן ונאנס פטור מהמתנה אבל במקח וממכר שתלוי בדעת שניהם יכול השני לומר אמת שנאנסת אבל אני לא נרציתי רק באופן זה ומה לי ולאונסך
מה כת''ר מבין מכאן
 
אחר כל הדברים והאמת וכו'
ואחר שהרב אוהב ספר הסכים איתי ע''כ שיש פוסקים שפסקו שלמעשה קניינים וגיטין שווים בעניין זה, הדרא קושיה לדוכתא.
אם גם בקניינים האונס לא מבטל המעשה של התנאי ולא גורם שיהיה קניין (כשלא נתבצע התנאי מחמת אונס), וגם בגיטין, כן הדבר, שאם לא נתבצע התנאי מחמת אונס לא חשיב כאילו נתבצע התנאי, שוב למה צריך לתקנת צו''פ?

אמנם, אחר מחשבה, עלתה בדעתי סברא בזה ואשמח לשמוע מחו''ר הפורום הרה''ג שליט''א אם היא מתקבלת על הדעת.

דלכאורה יש חילוק בין קניינים שהם מדיני ממונות, לבין גיטין שיש בהם דין של איסורים, וכיון שבאיסורים מצינו שאונס מבטל המעשה, הייתה הו''א דווקא בזה לומר שגם בגיטין אונס יבטל המעשה, אמנם לפי''ז צריך להסביר כל מהלך הגמ' כאן על הצד של איסור וצ''ע.
 

הודעות מומלצות

מירושלים מגיעה הערב (שני) הבשורה המעציבה על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון