הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
באופן כללי אשמח לדעת באיזה דרך אתה מכיר את דברי הגרחי"ש.
בד קודש, גם אני ועוד כמה נשמח לדעת מאיפה אתה מכיר את דרך הגרחי"ש למדת בצורה רצינית בספריו, או שמעת ממנו כמות שיעורים הראויה להתכבד,
או שמעת משפט או שנים וקראת כמה נוספים ואתה רץ לפלפל בדרכו,
[או דילמא שאתה עוסק בדברי ה"אחרונים" שיצאו נגדו]
 
בד קודש, גם אני ועוד כמה נשמח לדעת מאיפה אתה מכיר את דרך הגרחי"ש למדת בצורה רצינית בספריו, או שמעת ממנו כמות שיעורים הראויה להתכבד,
או שמעת משפט או שנים וקראת כמה נוספים ואתה רץ לפלפל בדרכו,
[או דילמא שאתה עוסק בדברי ה"אחרונים" שיצאו נגדו]
אינני רואה צורך להאריך בזה,
אבל אם יקרא בד קודש את מכתביו של הגרחי"ש מלפני עשרות שנים שבהם שטח את כאביו על 'ראשי הישיבות' של כבודו...
אולי תקבלו תמונה מעט אחרת...
 
הרבה פעמים הבריחה וההכללה לומר שמי שמדבר ומתעמק בהגדרה הוא אומר מילים בעלמא זה מגיע מנחיתות של אדם שבעבורו זה באמת מילים בעלמא...
נכון. אך כיון ששמעתי זאת ממו"ר הגרב"ד פוברסקי, אני מרשה לעצמי גם לומר זאת...
בד קודש, גם אני ועוד כמה נשמח לדעת מאיפה אתה מכיר את דרך הגרחי"ש למדת בצורה רצינית בספריו, או שמעת ממנו כמות שיעורים הראויה להתכבד,
או שמעת משפט או שנים וקראת כמה נוספים ואתה רץ לפלפל בדרכו,
[או דילמא שאתה עוסק בדברי ה"אחרונים" שיצאו נגדו]
שמעתי מקצת מיסודותיו מחברים בזמנו,
שמעתי גם את מרן הגרי"ג וגם את מרן הגרב"ד על הדרך הזו,
וכיון שהם מורי דרכי, בתורה ובהנהגה,
הרי שאת דבריהם הבאתי כאן.
(אגב, גם הגר"ד מילר שנחשב כאוחז מהשיטה, מביא את דבריו בחיוך מה...)
אבל אם יקרא בד קודש את מכתביו של הגרחי"ש מלפני עשרות שנים שבהם שטח את כאביו על 'ראשי הישיבות' של כבודו...
אולי תקבלו תמונה מעט אחרת...
יש למר טעות, שאולי טועה בה גם הרב @יחזקאל יחזקאלי
אינני מדבר על הגרח"י עצמו, זאת מכיון שלא דנתי האם השיטה נכונה בפני עצמה או לא.
וכמו שציינתי די בתחילת הדיון - יתכן שזו דרך נכונה יותר משיטת הפלפול.
אבל להנהיג את השיטה הזו בעולם הישיבות זה דבר שהוכח כטעות.
הרבה מאוד מהבחורים העוסקים בזה מפטפטים את עצמם דעת בכל מיני נוסחאות שאם הגרח"י עצמו ישמע אותם תצילנה אוזניו.
והרבה מאוד מהבחורים העוסקים בזה אינם יודעים להבין תוס' כפשוטו בלי להתחיל לומר בו את הנוסחאות הנ"ל.
 
בד קודש, גם אני ועוד כמה נשמח לדעת מאיפה אתה מכיר את דרך הגרחי"ש למדת בצורה רצינית בספריו, או שמעת ממנו כמות שיעורים הראויה להתכבד,
או שמעת משפט או שנים וקראת כמה נוספים ואתה רץ לפלפל בדרכו,
[או דילמא שאתה עוסק בדברי ה"אחרונים" שיצאו נגדו]
שמעתי ממנו בעבר שיעורים ואני הוגה בספריו, אבל האמת היא שהמבקרים יותר צריכים להוכיח שהם מכירים את דרכו ממני.

הרבה מאוד מהבחורים העוסקים בזה אינם יודעים להבין תוס' כפשוטו בלי להתחיל לומר בו את הנוסחאות הנ"ל.
וכן הרבה מתלמידי כל מיני רבותינו שאה מביא זו תופעה כללית ועצובה של "אנשי הרייד" ואינה קשורה למהרי"ל שבמהותה פחות לוקה בזה מפני שאינה ישיבת רייד.
 
נכון. אך כיון ששמעתי זאת ממו"ר הגרב"ד פוברסקי, אני מרשה לעצמי גם לומר זאת...

שמעתי מקצת מיסודותיו מחברים בזמנו,
שמעתי גם את מרן הגרי"ג וגם את מרן הגרב"ד על הדרך הזו,
וכיון שהם מורי דרכי, בתורה ובהנהגה,
הרי שאת דבריהם הבאתי כאן.
(אגב, גם הגר"ד מילר שנחשב כאוחז מהשיטה, מביא את דבריו בחיוך מה...)

יש למר טעות, שאולי טועה בה גם הרב @יחזקאל יחזקאלי
אינני מדבר על הגרח"י עצמו, זאת מכיון שלא דנתי האם השיטה נכונה בפני עצמה או לא.
וכמו שציינתי די בתחילת הדיון - יתכן שזו דרך נכונה יותר משיטת הפלפול.
אבל להנהיג את השיטה הזו בעולם הישיבות זה דבר שהוכח כטעות.
הרבה מאוד מהבחורים העוסקים בזה מפטפטים את עצמם דעת בכל מיני נוסחאות שאם הגרח"י עצמו ישמע אותם תצילנה אוזניו.
והרבה מאוד מהבחורים העוסקים בזה אינם יודעים להבין תוס' כפשוטו בלי להתחיל לומר בו את הנוסחאות הנ"ל.
איך זו הוכח כטעות?
בדקו את זה מחקרית?
חוץ מזה, גם בעולם הישיבות שאינו הגרחי"ש יש רושם ועקבות רבים לשיטת לימודו, כדוגמת ספרי מהדורא קמא [מי שמכיר], וגם ראשי ישיבות באור ישראל בית מתתיהו ועוד, מדברים בכיוון כזה גם אם בצורה יותר מעודנת...
 
וכן הרבה מתלמידי כל מיני רבותינו שאה מביא זו תופעה כללית ועצובה של "אנשי הרייד" ואינה קשורה למהרי"ל שבמהותה פחות לוקה בזה מפני שאינה ישיבת רייד.
התשובה לזה היא-
חוץ מזה, גם בעולם הישיבות שאינו הגרחי"ש יש רושם ועקבות רבים לשיטת לימודו, כדוגמת ספרי מהדורא קמא [מי שמכיר], וגם ראשי ישיבות באור ישראל בית מתתיהו ועוד, מדברים בכיוון כזה גם אם בצורה יותר מעודנת...
מי שלומד על בסיס מה שלמדו בעבר אלא שמתקדם לפי הבנת הדור, כמו שציינתי בתחילה,
אינו נכלל בתופעה הזו.
וזה שיש הרבה שלומדים כך, או יותר נכון חושבים שלומדים...
אני מסכים עם זה לחלוטין, וזו בעיית הדור.

וזה הוכח מספרית גם אם לא מחקרית.
 
מי שלומד על בסיס מה שלמדו בעבר אלא שמתקדם לפי הבנת הדור, כמו שציינתי בתחילה,
אינו נכלל בתופעה הזו.
לא הבנתי שיחתך.

אם בחור לא יודע ללמוד תוס' - תופעה קיימת אצל בעלי הרייד זה בושה וחרפה והנכדים שלו יתביישו בו הרבה יותר ממה שיתביישו בסבא מהרילני"ק,
וזה ממש לא משנה אם הוא לומד אצל רבותינו וספר אביעזרי לא מש תחת ידו, או שהוא בחר לעצמו סגנון שונה מרבותיך.

אגב ר' דוד כבר שאל ברי ושמא ברי עדיף מה זה "ברי עדיף" ולמה לא אמרו שברי הוא האמת, (ומשם הוציאו ששמא זו גם טענה וכו'), וזה סגנון מהרי"ל ועל כגון דא אמר הגרח"י שר' דוד הקדים את זמנו, אז לא כל מה שמספרים על רבותינו שהיו לומדים באופן זה או אחר מדוייק או קרוב לכך.

איך זו הוכח כטעות?
בדקו את זה מחקרית?
חוץ מזה, גם בעולם הישיבות שאינו הגרחי"ש יש רושם ועקבות רבים לשיטת לימודו, כדוגמת ספרי מהדורא קמא [מי שמכיר], וגם ראשי ישיבות באור ישראל בית מתתיהו ועוד, מדברים בכיוון כזה גם אם בצורה יותר מעודנת...
מה הקשר בין מהדו"ק ובית מת'ס לגרח"י?

ס' חזו"א הרבה יותר קרוב למהרי"ל מאשר בית מת'ס ונספחיה.
 
וכן הרבה מתלמידי כל מיני רבותינו שאה מביא זו תופעה כללית ועצובה של "אנשי הרייד" ו
מצטרף להנ"ל
ואני חושב שהאסון שבשטחיות שפיתחו הרבה אנשים מכח הסיסמאות המצויות כיון שלא ירדו לעומקם, עולה עשרת מונים על האסון שבקונטרסי הגרחי"ש, אלא שאת האסון הזה קשה יותר לזהות מאחר והם מדברים באותה שפה שדיברו בה רבותינו.
 
מצטרף להנ"ל
ואני חושב שהאסון שבשטחיות שפיתחו הרבה אנשים מכח הסיסמאות המצויות כיון שלא ירדו לעומקם, עולה עשרת מונים על האסון שבקונטרסי הגרחי"ש, אלא שאת האסון הזה קשה יותר לזהות מאחר והם מדברים באותה שפה שדיברו בה רבותינו.
לא זה אסון ולא זה אסון.
בסוף כולם לומדים את תורת ד' ומתכוונים לעשות את זה הכי טוב שאפשר.
השטחיות כמעט ולא נמצאת בעולם הישיבות.
ניתן לראותה רק אצל החלשים בכישרון או המצומצמים ("צולי"ם" בלע"ז) אשר חושבים כי זו דרך הלימוד האמיתי. בגריסת דפים רבים ללא הבנה אמתית.

לעומת זאת אמירת נוסחאות היא תופעה מתרחבת שמקורה במהרי"ל והמשכה בכמה וכמה ישיבות שהוזכרו כבר, ונתפשטה לכל עולם הישיבות אין מקום אשר בו אין בחורים שמדברים כך.
חלקם מבינים וחלקם אינם מבינים.
אני דיברתי עם לא מעט תלמידי מהרי"ל בחיי, חלקם צלחו את הויכוח, אך חלקם סיבכו אותי ואת עצמם, ובסופו של ויכוח הם לא ידעו מה הם בעצם אומרים.
וכשדיבתי איתם על פשט בתוס' הם לא ידעו לענות. בשבילם זה היה "שאלה פשוטה מידי". על שאלות של פשט הם לא עונים...
 
אני דיברתי עם לא מעט תלמידי מהרי"ל בחיי, חלקם צלחו את הויכוח, אך חלקם סיבכו אותי ואת עצמם, ובסופו של ויכוח הם לא ידעו מה הם בעצם אומרים.
וכשדיבתי איתם על פשט בתוס' הם לא ידעו לענות. בשבילם זה היה "שאלה פשוטה מידי". על שאלות של פשט הם לא עונים...
ישיבת מהרי"ל אינה ראיה לכלום כמו שרמת הכשרון של עטרת לא מלמדת על הגרב"מ אזרחי כן ישיבת מהרי"ל לא מלמדת על דרכו של הגרח"י.

(אגב היה שאלה מאוד בסיסית ביבמות ששאלתי עשרות בחורים בפוניבז' ואף אחד לא ידע, אז מה זה מוכיח?)
 
קראתי הרבה מן התגובות צר לי מאוד שמדברים ומנסים להגדיר דברים שלא יודעים
בתור תלמיד של ראשי ישיבת פוניבז זללה"ה ושליט"א, ובתור תלמיד של הרב שרייבר שליט"א אנסה ללכת בין הטיפין
הרב שרייבר בצעירותו היה יותר חריף וכן בספריו כתב בחריפות, והרבה תלמידים מרדנים מטבעם, ללא קשר למעלתם בתורה נסחפו לזה וזה יצר רושם שלילי על הדרך והרבה בחורים שחזרו ממהרי"ל הפסיקו להעריך ולשמוע שיעורי מראשי הישיבה
[והאמת שאחרי ששומעים את הרב שרייבר זה קשה אני מזדהה עם הקושי]
ומכיון שהרבה שנסתופפו לא היו בעלי רמה רוחנית בהכרח גבוהה הרבה נהנו מהפוזה של השיח הלמדני על הגדרות מוקשות שרוב ראשי הישיבות נמנעים מלדבר על זה.
ובאמת הרב שרייבר מקיף כל נושא עם הגדרות יותר מוקדמות ושורשיות, אבל דרכו הוא בנוסח הכי ישיבתי עם הרבה הרבה זיעה רותחת בקריאת הרא' ואשרי מי שזכה לראותו כך
ובאמת כיום יש נוסח יותר קיצוני בענין זה וזה יותר רוח הדור [לא אנקוט בשמות] לדבר וליצור עולם שלם של מה נכון וקיים ומובן ונוכח וקיים כלפי וכלפי העולם בהווית המציאות ובראיית היחס והשליטה והחלות [כתבתי מה שיצא לי בלי לבחון מה כתבתי, כדי לעורר את השראת הכיוון], והרבה בחורים שלימדתי או שנגשו לשוחח עמי בלימוד חזיתי וראיתי את המהפך והקיצוניות שבזה
ובאמת שכיום יותר קל להקיף נושאים כי הרייד פרוס לפניך בכל פינה
שוב ואף לזה יש מעלות וחסרונות, ואין לי כעת הפנאי להאריך.
 
ישיבת מהרי"ל אינה ראיה לכלום כמו שרמת הכשרון של עטרת לא מלמדת על הגרב"מ אזרחי כן ישיבת מהרי"ל לא מלמדת על דרכו של הגרח"י.
זה לא עניין של כישרון, מדובר בבחורים כשרוניים מאוד,
זה עניין של דרך לימוד.
(אגב היה שאלה מאוד בסיסית ביבמות ששאלתי עשרות בחורים בפוניבז' ואף אחד לא ידע, אז מה זה מוכיח?)
זה אומר שעסקת במה שהם לא עסקו,
כפי הנראה אתה בשיטת מהרי"ל-אם כן ככל הנראה שאלת את אלו שלא עברו שם...
אם שאלת שאלה 'רגילה' כנראה ששאלת את אלו שכן עברו שם....
קראתי הרבה מן התגובות צר לי מאוד שמדברים ומנסים להגדיר דברים שלא יודעים
בתור תלמיד של ראשי ישיבת פוניבז זללה"ה ושליט"א, ובתור תלמיד של הרב שרייבר שליט"א אנסה ללכת בין הטיפין
הרב שרייבר בצעירותו היה יותר חריף וכן בספריו כתב בחריפות, והרבה תלמידים מרדנים מטבעם, ללא קשר למעלתם בתורה נסחפו לזה וזה יצר רושם שלילי על הדרך והרבה בחורים שחזרו ממהרי"ל הפסיקו להעריך ולשמוע שיעורי מראשי הישיבה
[והאמת שאחרי ששומעים את הרב שרייבר זה קשה אני מזדהה עם הקושי]
ומכיון שהרבה שנסתופפו לא היו בעלי רמה רוחנית בהכרח גבוהה הרבה נהנו מהפוזה של השיח הלמדני על הגדרות מוקשות שרוב ראשי הישיבות נמנעים מלדבר על זה.
ובאמת הרב שרייבר מקיף כל נושא עם הגדרות יותר מוקדמות ושורשיות, אבל דרכו הוא בנוסח הכי ישיבתי עם הרבה הרבה זיעה רותחת בקריאת הרא' ואשרי מי שזכה לראותו כך
ובאמת כיום יש נוסח יותר קיצוני בענין זה וזה יותר רוח הדור [לא אנקוט בשמות] לדבר וליצור עולם שלם של מה נכון וקיים ומובן ונוכח וקיים כלפי וכלפי העולם בהווית המציאות ובראיית היחס והשליטה והחלות [כתבתי מה שיצא לי בלי לבחון מה כתבתי, כדי לעורר את השראת הכיוון], והרבה בחורים שלימדתי או שנגשו לשוחח עמי בלימוד חזיתי וראיתי את המהפך והקיצוניות שבזה
ובאמת שכיום יותר קל להקיף נושאים כי הרייד פרוס לפניך בכל פינה
שוב ואף לזה יש מעלות וחסרונות, ואין לי כעת הפנאי להאריך.
אפשר לומר שמר מסכם את עניין בצורה מאוד טובה.
וכבר אמרתי אני שהרבה מהנוסחאות המסתובבות בין הבחורים, אם היו מגיעות להגרח"י היה מזדעזע.
רק שאם לא היה לבחורים דרך כזו, הם לא היו מגיעים לקיצוניות כזו.
ולכן דעת הרבה ראשי ישיבות הייתה שלא זו הדרך ולא זו העיר ללמד תלמידים.
ללמוד בעצמו, זה נושא אחר לגמרי.
 
ללמוד בעצמו, זה נושא אחר לגמרי.
ואילו בהתחלה כתבת
2-לפלפל בסברות. להבין מדוע אביי סבר שהמשנה יכולה להסתדר עם פירושו, ואיך תוס' חשבו שהתירוץ השני יכול להתקבל על הדעת. ויותר מזה, לנסות להסביר מהו העניין של התורה בכל דין ודין, ומדוע חשבה התורה (היינו הבורא) שדין פלוני ראוי שיהיה.
העיון השני הוא גרוע, ומביא לחוסר הבנה אמיתית בתורה, עיקום הראש וגילוי פנים בתורה. כי על אף שננסה לא נוכל להכנס להגיון האלוקי הצרוף של הבורא, ועלינו להשוות את שכלינו לשכל התורה ולא את שכל התורה אל שכלינו.

כתבתי את זה בצורה קיצונית וברמז ממש,
כי עד כמה שאני רוצה להבהיר את העניין,
איני רוצה לדבר סרה בגדולים,
אבל בישיבת מהרי"ל למשל, זה בדיוק הסגנון.
 
הנידון היה איך צריך ללמוד בישיבות, או כך לפחות הבנתי אני.
כמו שציינתי גם שיטת הפלפול היא דרך בלימוד, והדיון על הפלפול לא היה האם יכול הגר"י פולק ללמוד כך בביתו עם עצמו..
כתבתי כי הנחלת הדרך הזו בעולם הישיבות מובילה לעקימות השכל.
ציינתי כבר מספר פעמים כי הגרח"י עצמו שהוא גדול בתורה ודאי שלא ידבר שטויות בהגדרותיו,
אך חסרונות השיטה הם
א. גורם לאחרים לדבר שטויות ולעקם הראש.
ב. הולך בדרך שונה מהאחרונים.

אם בחור לא יודע ללמוד תוס' - תופעה קיימת אצל בעלי הרייד זה בושה וחרפה והנכדים שלו יתביישו בו הרבה יותר ממה שיתביישו בסבא מהרילני"ק,
כבו שציינתי תופעה זו היא שולית ונמצאת אצל בעלי שכל מצומצם, הרואים את דברי מרן הגרי"ג ולמעלה מזה את עת הרב שך כאילו דעתם הייתה ללמוד בפשטות ובשטחיות,
בשביל כאלו, בדיוק השבוע כתב הגר"י רוזן מאמר נפלא בעניין הבקיאות במשנת מרן הגרי"ג - הובא בגיליון שבת קודש של יתד נאמן.
לעומת זאת שיטת מהרי"ל, התפתחה למימדים גדולים מאוד בעולם הישיבות.
אגב ר' דוד כבר שאל ברי ושמא ברי עדיף מה זה "ברי עדיף" ולמה לא אמרו שברי הוא האמת, (ומשם הוציאו ששמא זו גם טענה וכו'), וזה סגנון מהרי"ל ועל כגון דא אמר הגרח"י שר' דוד הקדים את זמנו, אז לא כל מה שמספרים על רבותינו שהיו לומדים באופן זה או אחר מדוייק או קרוב לכך.
יש הבדל עצום אם מדייקים את המילה 'עדיף' שמשמעותה פחותה מ'אמת', להאם מתחילים לדון מה ההגדרה של שטר, עדות, שלו, ברשותו, קניין, חלויות ומציאויות.
כל מי שהכיר את ר' דוד יאמר שלומר עליו שהלך בדרך מהרי"ל זו בדיחה של ממש.
וזה ממש לא משנה אם הוא לומד אצל רבותינו וספר אביעזרי לא מש תחת ידו, או שהוא בחר לעצמו סגנון שונה מרבותיך.
טעה מר בהבנת דברי.
ישנם הרבה שיטות לימוד, ומעולם לא פסלתי את שיטת הגר"נ פרצוביץ וממשיכיו במיר. לא כולם ואפי' לא רובם, צריכים ללמוד דווקא בשיטת הלימוד של פוניבז' (שגם היא מתחלקת לכמה אופנים ואכמ"ל).
אבל יש דברים שהם מחוץ לקו.
ומה שאני שמעתי ממורי דרכי הוא ששיטת מהרי"ל, היא מחוץ לקו. ולכן הבאתי אותם.
אם הייתי יודע מה אמרו על כך במיר, ובחברון, ובסלבודקא, הייתי אומר גם את זה.
אבל לצערי אינני יודע.
 
אבל רבותינו לא עסקו בזה.
יש איזו רעה חולה בנושא הזה
אף אחד מאינו לא למד אצל ר' חיים
וכל אחד יכול לשבת ולהמציא מה בדיוק ר' חיים למד או לא
ברור הרי שהשיעורים שר' חיים מסר בוואלז'ין [שיעור כל יום על דף!!] הם לא דר הלימוד של הישיבות היום
וברור גם שרוב הישיבות היום דרך למודם היא לא דרך הלימוד של הגרי"ז
ובאמת לר' חיים היו הרבה תלמידים בסגנונות שונים זה מזה, די להזכיר את ר' איסר זלמן, ר' שמעון, ור' ברוך בער, כדי להבין את זה
כך שלהביא ראיות מר' חיים מה הוא למד ומה לא, זה פשוט מצחיק.

אגב, הרב עצמו עוסק בדברי ר' חיים בצורה מופלאה, כידוע לכל מי שמכיר קצת, ולא רק שמע מה דברו בפנימיה על ה''שרייבריסטים'.

מי שאפשר לומר עליו אולי!
שדרך הלימוד שלו היא דרך הלימוד של עולם הישיבות, הוא הגרש"ר, וגם אצלו כידוע רבו התלמידים באופנים שונים, ברור הרי שאין קשר בין הגר"ב ויסבקר לגרי"ג, [אגב, זכור לי שפעם שאלו את הרב על דרך הלמוד שלו, והוא אמר שזה דומה לדרך הלימוד של הגר"ב ויסבקר אלא שהוא מוסיף שלב קדימה].

וגם אם נניח שהגרש"ר אכן לא למד כן, עדיין ישנם שיטות לימוד רבות נוספות.
יש את ר' אבא ברמן, יש את ר' נחום פרצוביץ, יש את ר' מנדל אטיק, ועוד ועוד, כך שהמשפט 'רבותינו לא למדו כך', פשוט מגוחך.
 
וגם אם נניח שהגרש"ר אכן לא למד כן, עדיין ישנם שיטות לימוד רבות נוספות.
יש את ר' אבא ברמן, יש את ר' נחום פרצוביץ, יש את ר' מנדל אטיק, ועוד ועוד, כך שהמשפט 'רבותינו לא למדו כך', פשוט מגוחך.
לא קראת את תגובתי האחרונה עיין שם.
שדרך הלימוד שלו היא דרך הלימוד של עולם הישיבות, הוא הגרש"ר,
האחרון שאפשר לומר עליו את זה!
וגם אצלו כידוע רבו התלמידים באופנים שונים, ברור הרי שאין קשר בין הגר"ב ויסבקר לגרי"ג,
עי' לעיל כבר דיברו על זה.
יש איזו רעה חולה בנושא הזה
אף אחד מאינו לא למד אצל ר' חיים
וכל אחד יכול לשבת ולהמציא מה בדיוק ר' חיים למד או לא
ברור הרי שהשיעורים שר' חיים מסר בוואלז'ין [שיעור כל יום על דף!!] הם לא דר הלימוד של הישיבות היום
וברור גם שרוב הישיבות היום דרך למודם היא לא דרך הלימוד של הגרי"ז
ובאמת לר' חיים היו הרבה תלמידים בסגנונות שונים זה מזה, די להזכיר את ר' איסר זלמן, ר' שמעון, ור' ברוך בער, כדי להבין את זה
כך שלהביא ראיות מר' חיים מה הוא למד ומה לא, זה פשוט מצחיק.
מינך תסתייע...
הבה ונראה את דרך לימודם של תלמידיו,
האם מישהו הלך בכיוון כזה????
ובכלל, כולם טוענים שהשיעורים של ר' חיים היו אחרים,
אבל תורתו שנשארה לנו זה הספר והכתבים.
שם הוא הולך בשיטה ברורה.
 
ר' שמואל אמר לר' ברוך ויסבקר שהוא אינו מרוצה מדרך לימודו,
אבל הדברים יבחנו בפירות שיוציא...
לא יודע מה המקור של המשפט המוזר הזה.
אני חושב שכל אדם ברחוב שישאלו אותו מי הוא תלמידו המובהק של הגרש"ר, התשובה תהיה ר' ברוך ויסבקר.

אגב, ר' ברוך בעצמו אמר פעם שהוא מדבר על שאלות שר' שמואל לא היה מדבר עליהם בשופ"א, משום שהבחורים היום צריכים את זה.

המשפט המודגש, אני מקווה שלא הבנתי אותו נכון, ואם כן, טוב לו שלא נברא.
התחלת בלפסול תלמידי ישיבה אחת מסוימת, ומשם זה עובר לכל ישיבה שדרך למודה אינה עולה בקנה אחד עם השקפותיך?
 
א. יש הבדל עצום אם מדייקים את המילה 'עדיף' שמשמעותה פחותה מ'אמת', להאם מתחילים לדון מה ההגדרה של שטר, עדות, שלו, ברשותו, קניין, חלויות ומציאויות.
כל מי שהכיר את ר' דוד יאמר שלומר עליו שהלך בדרך מהרי"ל זו בדיחה של ממש.

ב. טעה מר בהבנת דברי.
ישנם הרבה שיטות לימוד, ומעולם לא פסלתי את שיטת הגר"נ פרצוביץ וממשיכיו במיר. לא כולם ואפי' לא רובם, צריכים ללמוד דווקא בשיטת הלימוד של פוניבז' (שגם היא מתחלקת לכמה אופנים ואכמ"ל).
אבל יש דברים שהם מחוץ לקו.
ומה שאני שמעתי ממורי דרכי הוא ששיטת מהרי"ל, היא מחוץ לקו. ולכן הבאתי אותם.
אם הייתי יודע מה אמרו על כך במיר, ובחברון, ובסלבודקא, הייתי אומר גם את זה.
אבל לצערי אינני יודע.
לגבי א' רק באתי להביא את סגנון הדקדוק המהרילא"י אני באופן אישי איני מחבב נידונים מהי בעלות ומהו שטר ומהרי"ל לא מפריעה לי בכגון דא (כשבעצם הגרח"י מחשבן סוגיא עם כל הראשונים ואז הוא עוצר מה זה בעצם שטר זה לא נידון "מהו שטר" ואף הגרח"פ מסוגל לדבר בכגון דא).

לגבי רבותיך ומוריך איני יודע מה שמעת מהם אני שמעתי משמיה דהגרח"פ שאין שום בעיה במהרי"ל והוא יעץ לכמה בחורים ללכת לשם, אך אמנם אין זה מתאים לכל אחד וזה גם הגרח"י מודה.
 
אבל תורתו שנשארה לנו זה הספר והכתבים.
טוב שהזכרת את הספר.
יש כמה משפטים בספרו של הגר"ח שבפשטות באים להסביר מה זה.
מה זה מחיצה
ומה זה שטר
מה זה חוב
ומה זה שעבוד
ועוד ועד
לא קראת את תגובתי האחרונה עיין שם.
קראתי. ומשנה לא זזה ממקומה.
לומר קיבלתי מרבותי שדרך לימוד מסוימת היא פסולה, בזמן שיש שיטות לימוד רבות שהן מקורן של השיטה הזו, זה לפסול את השיטותת האחרות.
ואכן רבים מרבני ישיבת פוניבז' פסלו את דרך למודם של גדולי מיר, וכמובן שהיה גם להפך, תשאל 'מיראים' ותיקים על המשפטים שהיה אומר ר' נחום על דרך הלימוד של פוניב'ז...
 
האם מישהו הלך בכיוון כזה????
ר' שמעון.
ר' אבא ברמן החזיק את עצמו לתלמידו של הגר"ח. [כן אני יודע שאתה חושב שהוא דיבר שטויות, מה לעשות שהוא קצת יותר גדול]
ר' לייב מאלין.
ר' מרדכי פגרמנסקי. ועוד.
 

הודעות מומלצות

בספר הברית [כמדומה מאמר שבת אחים] כתב ש"ואהבת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון