אין איסור חל על איסור | בית המדרש – דיונים תורניים אין איסור חל על איסור | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

היושב בישיבה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
227
תודות
398
נקודות
56
ראיתי לבאר דהטעם דאין איסור חל על איסור הוא משום שכל מהות ענין איסורי התורה הוא להבדיל האדם מהם, אך היכא שכבר מובדל ונמנע מהם האדם אין "ענין" לתורה לאוסרו שו"פ, ומשו"ה באיסור מוסיף, כולל, חמור שכן יש לתורה ענין לאוסרו שו"פ איסור חל על איסור,
אשמח לשמוע חוות דעת על זה הביאור
 
זה ממש לא טעמא דקרא, אלא זה כתוב בבירור.
נכון אבל שורש המח' הוא האם לטעמי המצוות כתובים במפורש כנרמזים יש משמעות להשלכה על גדרי המצווה והדין וגם אם כתוב שזה הטעם אין גדרו נקבע עפ"י הטעם
 
נכון אבל שורש המח' הוא האם לטעמי המצוות כתובים במפורש כנרמזים יש משמעות להשלכה על גדרי המצווה והדין וגם אם כתוב שזה הטעם אין גדרו נקבע עפ"י הטעם
שים לב - למאי שאין איסור חל על איסור, אתה צודק.
אבל לגבי טענתך שאין ענין להוסיף איסור, היה יכול להיות ענין של הרחקה.
 
אני כתבתי שהסיבה שהתורה לא נתנה עוד איסור הוא מטעם שכבר הדבר מבדיל בעצמותו כדבר אסור, הרחקה איננה משקל כלל באיסורי התורה, התורה קבעה גדרים וסיגים למען יבדלו מהם בנ"י העונש ניתן על אי ההתבדלות התורה איננה עוסקת בהרחקות זה תפקיד של חז"ל לדאוג לקיום דיני התורה ע"י הרחקות
 
אכן, אבל חלק מהמטרה של העונש זה הרחקה למען ישמעו ויראו.
ולכן אין זה נכון לענ"ד לומר שאין ענין להוסיף איסור.
לא, העונש אינו בא במטרה להרחיק יכול להיות שהוא גם מרחיק אך אינו שייך כלל למהות וליסוד האיסור הנכתב בתורה והדברים ארוכים
 
ראיתי לבאר דהטעם דאין איסור חל על איסור הוא משום שכל מהות ענין איסורי התורה הוא להבדיל האדם מהם, אך היכא שכבר מובדל ונמנע מהם האדם אין "ענין" לתורה לאוסרו שו"פ, ומשו"ה באיסור מוסיף, כולל, חמור שכן יש לתורה ענין לאוסרו שו"פ איסור חל על איסור,
אשמח לשמוע חוות דעת על זה הביאור
למה בבת אחת חלים ב' איסורים?
 

הודעות מומלצות

השפת אמת אמר פעם לאברך, "יצר הרע יודע להסתדר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון