שלח - נשמות השבטים הלכו עם המרגלים בשליחותם | במדבר שלח - נשמות השבטים הלכו עם המרגלים בשליחותם | במדבר
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
2,030
תודות
5,133
נקודות
327
קרן אורה סוטה לד ב
ומה שהתפלל על יהושע לבד ולא על כל המרגלים מבואר ע"פ האמור בדברי האר"י ז"ל כולם אנשים ראשי בני ישראל כו' כי נשמות השבטים הלכו עם האנשים להיות לעזר להם בשליחות הזו וזהו שנאמר למטה יוסף למטה מנשה כי יוסף נתלוה עם מנשה בכורו ויהושע משבט אפרים נשאר בלא עזר וסעד ע"כ התפלל עליו משה רבינו אבל מפני הנסיון הגדול נתגבר עליהם הכח הראשון מצד שמותם ונסתלקו מהם נשמות השבטים אשר הלכו לעזרתם ולא ניצולו מזה כ"א השנים שלוחים משבט יהודה ואפרים יהושע וכלב וכמו שנאמר ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו ולא עזב העזר מראש שבטו אשר היו אתו כידוע מדברי האר"י ז"ל
ומיישב בזה מה שהוקשה
ויש לעיין למה התפלל דווקא על יהושע, ולא על כלב ושאר המרגלים.
 
וזהו שנאמר למטה יוסף למטה מנשה כי יוסף נתלוה עם מנשה בכורו
והרמב"ן כתב בזה ביאור נוסף מדוע הוזכר יוסף רק במנשה ולא באפרים שנכתב קודם לו בפסוקים

ובעיקר הדבר קצ"ע מ"ט לא הגין עליו זכותו של אפרים שהלך עימו
 
וְעַתָּ֡ה שְׁנֵֽי־בָנֶ֩יךָ֩ הַנּוֹלָדִ֨ים לְךָ֜ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֗יִם עַד־בֹּאִ֥י אֵלֶ֛יךָ מִצְרַ֖יְמָה לִי־הֵ֑ם אֶפְרַ֙יִם֙ וּמְנַשֶּׁ֔ה כִּרְאוּבֵ֥ן וְשִׁמְע֖וֹן יִֽהְיוּ־לִֽי׃
 
כראובן ושמעון יהיו לי
וברוב מקומות נמנה במניין השבטים, כמו - כאן גופא
וְעַתָּ֡ה שְׁנֵֽי־בָנֶ֩יךָ֩ הַנּוֹלָדִ֨ים לְךָ֜ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֗יִם עַד־בֹּאִ֥י אֵלֶ֛יךָ מִצְרַ֖יְמָה לִי־הֵ֑ם אֶפְרַ֙יִם֙ וּמְנַשֶּׁ֔ה כִּרְאוּבֵ֥ן וְשִׁמְע֖וֹן יִֽהְיוּ־לִֽי׃
הכוונה לבני אפרים שנמנים כשבט, ולא לאפרים עצמו
 
אשמח להסבר מלא,
למען קטני הדעת שאינם בקיאים בכל תורת האריז"ל ישר והפוך
כאמור
האמור בדברי האר"י ז"ל כולם אנשים ראשי בני ישראל כו' כי נשמות השבטים הלכו עם האנשים להיות לעזר להם בשליחות הזו וזהו שנאמר למטה יוסף למטה מנשה כי יוסף נתלוה עם מנשה בכורו ויהושע משבט אפרים נשאר בלא עזר וסעד
 
פשטות הפסוק הוא שאפרים ומנשה אינם נכדיו, אלא יהיו כבניו.
וממילא יש להם דין שבט.
אינו מוכרח
ובהחלט מתפרש שמה שאמר שאפרים ומנשה יהיו כראובן ושמעון היינו בעיקר לגבי בניהם
שוב נתעוררתי מכך שנשאו את מיטת יעקב, וצ"ת
 
ויהושע משבט אפרים נשאר בלא עזר וסעד
צ"ע, כי בשער הגלגולים ובליקוטי תורה להאריז"ל כתב להדיא שנשמת אפרים נתעבר ביהושע
(ובשער הפסוקים להאריז"ל כתב שנשמת לוי נתעבר ביהושע, והרב חיד"א ז"ל בס' ראש דוד מעיר על הסתירה הזו בדברי האריז"ל, וכתב שלפי ב' הדעות מובן למה התפלל דוקא על יהושע, דכיון דיוסף נתעבר במנשה נשאר יהושע פנוי, דכבר נשמת יוסף נתעברה בנשיא מנשה, ולכן התפלל עליו שימצא עזר בעיבור נשמה קדושה ככל הנשיאים, ולכבוד משה הנה באה ונהיתה נשמת אפרים [או לוי] ביהושע. עכ"ד. ואולי זה כוונת הקרן אורה הנ"ל. ובס' נחל קדומים החיד"א מיישב את הסתירה הנ"ל: ואפשר דבתחילה באו בהם נשמות השבטים ונשמת אפרים ביהושע, ויען אפרים אינו בגדר ושקל בני יעקב ממש, ונמצא זה בצד מה קצת חסרון ליהושע מנשיאים, על כן הוצרך משה רבינו ע"ה להתפלל עליו שנשמת לוי תבא אליו נוסף על נשמת אפרים, ועתה יגדל נא כח יהושע מכולם שנתעברו בו נשמת לוי ונשמת אפרים)​

כי נשמות השבטים הלכו עם האנשים להיות לעזר להם בשליחות הזו
ומבאר בזה מה שאמר יוסף לאחיו מרגלים אתם (היסוד מובא כבר בבעל הטורים)
 

הודעות מומלצות

איזה ברכה מברך ישראל שקונה עבד כנעני?

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון