ידיעה ובחירה - ישוב הסתירה ביניהן | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3 ידיעה ובחירה - ישוב הסתירה ביניהן | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3
א. זה עונה על השאלה שאם הוא מעל הזמן זה לא סותר את הבחירה שלי
ב. אתה החלטת שידיעה ובחירה זה ביסודות באמונה ולכן עניתי שזה לא קשור כלל לאמונה, ענין ה"מעל הזמן" אינו ענין אלוקי, אלא ענין השייך באלוקים והניסיון לקרא לשאלה הנ"ל "שאלה באמונה" זה טעות.
א. כאמור, השאלה הזו לא קשה כלל. כי אם אתה מסתמך רק על זה שהבורא מעל הזמן, ישאר לך קשה מה עם חוזה בכוכבים, ומה עם הקסמים של "נכון בחרת צבע פלוני?...".
ב. לא אמרתי שזה שאלה באמונה, להפך. אמרתי שהנידון שלך זהו נידון כללי באמונה.
כיצד יתכן שהבורא רואה הכל באותו רגע, ועל זה התשובה שהוא מעל הזמן. וזה לא עיקר הנידון של הסתירה אותו יישב הראב"ד יפה מאוד.
 
א. כאמור, השאלה הזו לא קשה כלל. כי אם אתה מסתמך רק על זה שהבורא מעל הזמן, ישאר לך קשה מה עם חוזה בכוכבים, ומה עם הקסמים של "נכון בחרת צבע פלוני?...".
ב. לא אמרתי שזה שאלה באמונה, להפך. אמרתי שהנידון שלך זהו נידון כללי באמונה.
כיצד יתכן שהבורא רואה הכל באותו רגע, ועל זה התשובה שהוא מעל הזמן. וזה לא עיקר הנידון של הסתירה אותו יישב הראב"ד יפה מאוד.
לא הבנתי מה אתה רוצה?
יש קושייא הרי ה' יודע הכל אז איך יש בחירה הרי ה' יודע מה אני יעשה? תשובה ה' לא יודע הכל אלא רואה כבר עכשיו מה אני יעשה עוד שעה! איך הוא רואה הרי עוד לא עשיתי? תשובה הבעיה לראות דבר שיקרה עוד שעה, זה בעיתי כי כל דבר שנברא, הוא נברא במימד של זמן, אך הבורא לא לכן אין בעיה,
מה שהבורא מעל הזמן אינה הסתמכות, אלא דבר פשוט לכל מי שקצת חושב, (ובלי קשר אם העולם נברא ע"י הקב"ה או ח"ו ע"י משהו אחר וודאי שהוא נעל הזמן)
אתה האשמת אותי בציטוט מהראב"ד ואח"כ אני צריך להסתדר עם דבריו, אני הסברתי את קושיית ידיעה ובחירה בהבנתי, מה ההסבר בחוזה בכוכבים? לא יודע צריך לחשוב, אני לא כ"כ יודע מה בדיוק רואה חוזה בכוכבים? איך זה קשור למה שאני אמרתי,
"קסמים נכון בחרת צבע פלוני", אני לא יודע מה זה קסמים עפ"י רוב זה ענין של מהירות ידים, אחיזת עינים, או שהוא למד לראות על הפנים מה אתה חושב אולי?
 
לא הבנתי מה אתה רוצה?
יש קושייא הרי ה' יודע הכל אז איך יש בחירה הרי ה' יודע מה אני יעשה? תשובה ה' לא יודע הכל אלא רואה כבר עכשיו מה אני יעשה עוד שעה! איך הוא רואה הרי עוד לא עשיתי? תשובה הבעיה לראות דבר שיקרה עוד שעה, זה בעיתי כי כל דבר שנברא, הוא נברא במימד של זמן, אך הבורא לא לכן אין בעיה,
מה שהבורא מעל הזמן אינה הסתמכות, אלא דבר פשוט לכל מי שקצת חושב, (ובלי קשר אם העולם נברא ע"י הקב"ה או ח"ו ע"י משהו אחר וודאי שהוא נעל הזמן)
אתה האשמת אותי בציטוט מהראב"ד ואח"כ אני צריך להסתדר עם דבריו, אני הסברתי את קושיית ידיעה ובחירה בהבנתי, מה ההסבר בחוזה בכוכבים? לא יודע צריך לחשוב, אני לא כ"כ יודע מה בדיוק רואה חוזה בכוכבים? איך זה קשור למה שאני אמרתי,
התשובה לקושיא היא - כמו שאמרת - שהבורא רואה את מה שיקרה.
זה הכל.
מכאן והלאה אין זה שאלה על כאן אלא על כל מהלכי הבורא בעולם.
ברור לכל אחד, ואין זו שאלה שצריכה לפנים שהבורא רואה את העתיד, וזה ממש לא משנה - לעצם הנידון.

תשובה זו היא היא תשובת הראב"ד, שידיעת הבורא היא חיצונית ולא גורמת הבחירה.
ומשום מה, הראב"ד לא הוצרך להגיע למה שביארת בטוב טעם על כך שהבורא מעל הזמן,
וזאת כי עצם השאלה אינה שייכת לכך, ואפשר להבין זאת גם בלי ההוספה הזו.

"קסמים נכון בחרת צבע פלוני", אני לא יודע מה זה קסמים עפ"י רוב זה ענין של מהירות ידים, אחיזת עינים, או שהוא למד לראות על הפנים מה אתה חושב אולי?
אני מדבר על קסם שמראים כמה צבעים ובעזרת טכניקות של זוויות וכדו' יודע הקוסם מה תבחר,
מדוע אין בזה שאלה של מניעת הבחירה?
 
תשובה זו היא היא תשובת הראב"ד, שידיעת הבורא היא חיצונית ולא גורמת הבחירה.
ומשום מה, הראב"ד לא הוצרך להגיע למה שביארת בטוב טעם על כך שהבורא מעל הזמן,
וזאת כי עצם השאלה אינה שייכת לכך, ואפשר להבין זאת גם בלי ההוספה הזו.
אני לא מצליח להבין זאת בלי עניין הזמן, אם תוכל לבאר לי אשמח,
אני מדבר על קסם שמראים כמה צבעים ובעזרת טכניקות של זוויות וכדו' יודע הקוסם מה תבחר,
מדוע אין בזה שאלה של מניעת הבחירה?
פשוט, הוא מעמיד את החפץ בצורה מסויימת וגורם לך לבחור בצבע מסויים, לא שהוא יודע מה תבחר אלא הוא הגורם ובאמת אין לך בחירה
 
פשוט, הוא מעמיד את החפץ בצורה מסויימת וגורם לך לבחור בצבע מסויים, לא שהוא יודע מה תבחר אלא הוא הגורם ובאמת אין לך בחירה
יש בחירה.
בהחלט שאני יכול לבחור אחרת, ואין שום גורם שמונע אותי מכך,
(ועובדה היא שיש יחידים שעליהם זה לא עובד...)
אבל הוא יודע, על פי נתונים משלו, שכך אני אבחר בגלל שכך אני רואה את הדף וכו'.
הקוסם לא קובע את הבחירה אלא צופה אותה מראש.

אני לא מצליח להבין זאת בלי עניין הזמן, אם תוכל לבאר לי אשמח,
בדיוק כנ"ל, זה גם אצל הבורא.
הבורא, גם לו יצוייר בעזרת כוכבים או טכניקות, יודע מה נבחר.

מה שביקשתי לומר זה שזה לא תשובה לשאלת הסתירה אלא הרחבת הנידון בעומק נוסף.
זה הכל.
 
ש בחירה.
בהחלט שאני יכול לבחור אחרת, ואין שום גורם שמונע אותי מכך,
(ועובדה היא שיש יחידים שעליהם זה לא עובד...)
אבל הוא יודע, על פי נתונים משלו, שכך אני אבחר בגלל שכך אני רואה את הדף וכו'.
הקוסם לא קובע את הבחירה אלא צופה אותה מראש.
בוודאי שאין בחירה, הסיבה שיש כאלה שזה לא עובד עליהם, כי יש כאלה שלא פועלים עפ"י מה שהוא מנסה שהם יפעלו, אני מדבר מידיעה פעם אמר לי כך, איזה קוסם,
 
בוודאי שאין בחירה, הסיבה שיש כאלה שזה לא עובד עליהם, כי יש כאלה שלא פועלים עפ"י מה שהוא מנסה שהם יפעלו, אני מדבר מידיעה פעם אמר לי כך, איזה קוסם,
זה לא טענה ששייכת בקסמים כאלו.
יש אנשים שהמחשבה שלהם עובדת לא כמו כולם והם לא מושפעים מצורת העמדת הצבעים או דברים כאלו ולכן בחורים בסתמיות.
גם מי שבוחר כן כמו הצפוי, אין זה שמנעו ממנו את הבחירה אלא גרמו לו לרצות לבחור באחד מהצדדים.
וגם אם זה נחשב נכנס לבחירה, אבל זה לא הידיעה של הקוסם. בידיעה גופא אין סתירה לבחירה כלל.

בכל מקרה, במקרה של חוזה בכוכבים גם גרמא לבחירה אין וזה רק ידיעה בעלמא.
וזה מסתדר גם בלי מעל הזמן.
הנקודה היא שיש לו ידיעה על סמך דברים חיצוניים, וזה כלל לא משנה מה הם.
 
איך היא תחייב? אתה פועל לפי רצונך והוא רואה מה תעשה
אך אם ה' ידע מה תעשה אין לך אפשרות לפעול אחרת.
הרי ה' יודע כל מה שיהיה, ואם הוא יודע אז הידיעה היא אמת בוודאי.
וא"כ עכשיו אין לך אפשרות לעשות דבר שונה.
 
אך אם ה' ידע מה תעשה אין לך אפשרות לפעול אחרת.
הרי ה' יודע כל מה שיהיה, ואם הוא יודע אז הידיעה היא אמת בוודאי.
וא"כ עכשיו אין לך אפשרות לעשות דבר שונה.
יש לך אפשרות.
באופן טכני הוא יודע שזה הבחירה שתבחר.
 
אך אם ה' ידע מה תעשה אין לך אפשרות לפעול אחרת.
הרי ה' יודע כל מה שיהיה, ואם הוא יודע אז הידיעה היא אמת בוודאי.
וא"כ עכשיו אין לך אפשרות לעשות דבר שונה.
אם הוא יודע מה תבחר אז ממילא אין לך אפשרות לבחור.
אם אתה רואה אדם רץ ואתה רואה שהוא הולך להיתקל באבן וליפול.
האם זה שאתה יודע שהוא הולך ליפול מכריח אותו ליפול?
במילים האחרות, הידיעה אינה מכריחה את הבחירה, גם אם הידיעה היא וודאית.
 
יש מישהו שחולק על כך?
האם יש מי שמעלה במחשבתו שכוח הבורא מוגבל בדרך כלשהי?
הרי זו כפירה מוחלטת!
מפורסמת השאלה אודות פרדוקס האבן והתשובות אליה. אם אכן הבחירה מגבילה את כוחו של הבורא, מדוע השאלה קשה, הרי באמת כוחו מוגבל (ח"ו עפ"ל).
הדיון האם הקב"ה הגביל את עצמו או לא, זו נקודת החידוש.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
הדיון האם הקב"ה הגביל את עצמו או לא, זו נקודת החידוש.
א. המילה הגבלה לא מתאימה ביחס לבורא.
המילה הנכונה היא הסתר, שהבורא הסתיר את עצמו בהנהגתו.

ב. לפני שאלות מהידיעה, עצם העובדה שקיימת בחירה בדרך כלשהי, זה מראה שהבורא הסתיר את עצמו,
כי הרי הוא עושה הכל לבדו ואין כוח בבריאה מלבדו.
א"כ זה כבר לא נקודת חידוש.
ההוספה של הרלב"ג - אם זה נכון - שגם הידיעה נכנסת להסתרה.
 
אם אתה רואה אדם רץ ואתה רואה שהוא הולך להיתקל באבן וליפול.
האם זה שאתה יודע שהוא הולך ליפול מכריח אותו ליפול?
במילים האחרות, הידיעה אינה מכריחה את הבחירה, גם אם הידיעה היא וודאית.
הרעיון הוא שידיעה של הקב"ה לא יכולה להיות שקר כמו שהמציאות שלו לא יכולה להיות שקר
וכיוון שכך אם נאמר שאני יכול לבחור אחרת זה לומר שיש לי אפשרות לעשות לא כידיעת הבורא
ונכון שלמעשה הוא יודע מה יהיה בסוף אבל כיוון שעכשיו הוא יודע על צד אחד שהוא הנכון אם נאמר שאני יכול לעשות את צד ב' הרי זה אומר שאני יכול לשקר את הידיעה שלו וזה לא הגיוני.
הנושא הוא לא שהידיעה שלו תגרום שאני לא יוכל לעשות אחרת כיוון שהוא יודע אלא שא"א מצד סבה חיצונית שלא קשורה לבחירה שהידיעה שלו תשתקר.
ובעצם השאלה היא ע האפשרות לעשות אחרת ולא שהידיעה באמת תהיה שקר כי היא אף פעם לא תהיה.
 
ועל זה ענה "היושב בישיבה" את עניין הזמן שידיעת הקב"ה היא לא לפני הבחירה אלא מכחה עצמה שכיוון שאין זמן אין גם לפני ואחרי והרי כאילו עשית כבר והוא יודע מה עשית.
ולנו קשה להבין את זה כיוון שאנו נמצאים במושג של זמן.
 
הרעיון הוא שידיעה של הקב"ה לא יכולה להיות שקר כמו שהמציאות שלו לא יכולה להיות שקר
וכיוון שכך אם נאמר שאני יכול לבחור אחרת זה לומר שיש לי אפשרות לעשות לא כידיעת הבורא
ונכון שלמעשה הוא יודע מה יהיה בסוף אבל כיוון שעכשיו הוא יודע על צד אחד שהוא הנכון אם נאמר שאני יכול לעשות את צד ב' הרי זה אומר שאני יכול לשקר את הידיעה שלו וזה לא הגיוני.
הנושא הוא לא שהידיעה שלו תגרום שאני לא יוכל לעשות אחרת כיוון שהוא יודע אלא שא"א מצד סבה חיצונית שלא קשורה לבחירה שהידיעה שלו תשתקר.
ובעצם השאלה היא ע האפשרות לעשות אחרת ולא שהידיעה באמת תהיה שקר כי היא אף פעם לא תהיה.

חשוב נא בהגיון,
אנו אומרים שהבורא יודע מה האדם יבחר.
אם כן, נניח שהבורא ידע שאני אבחר א', ואני עשיתי ב', נמצא שהבורא ידע שאני אעשה ב' שהרי אני עשיתי ב'...
כשאתה אומר מצד אחד "הוא יודע רק על סמך ידיעה חיצונית" ומצד שני "הידיעה יכולה להיות שקר" אתה הוא זה שנמצאת סתירה בדבריך.

תוכן דברי הראב"ד בשני מילים זה-
שהבורא פשוט צופה את בחירת האדם.
זה לא מניעה של הבחירה כי לא הידיעה גורמת המעשה אלא רק בחירת האדם גורמת.
וידיעת הבורא היא רק צפייה של העתיד בדימוי כמעט מדוייק לחוזה בכוכבים.
 
חשוב נא בהגיון,
אנו אומרים שהבורא יודע מה האדם יבחר.
אם כן, נניח שהבורא ידע שאני אבחר א', ואני עשיתי ב', נמצא שהבורא ידע שאני אעשה ב' שהרי אני עשיתי ב'...
כשאתה אומר מצד אחד "הוא יודע רק על סמך ידיעה חיצונית" ומצד שני "הידיעה יכולה להיות שקר" אתה הוא זה שנמצאת סתירה בדבריך.

תוכן דברי הראב"ד בשני מילים זה-
שהבורא פשוט צופה את בחירת האדם.
זה לא מניעה של הבחירה כי לא הידיעה גורמת המעשה אלא רק בחירת האדם גורמת.
וידיעת הבורא היא רק צפייה של העתיד בדימוי כמעט מדוייק לחוזה בכוכבים.
אין לי צד שאני לא יעשה את מה שהקב"ה יודע. אבל יש לי את האפשרות לעשות את זה וזה לא הגיוני
 
תוכן דברי הראב"ד בשני מילים זה-
שהבורא פשוט צופה את בחירת האדם.
זה לא מניעה של הבחירה כי לא הידיעה גורמת המעשה אלא רק בחירת האדם גורמת.
וידיעת הבורא היא רק צפייה של העתיד בדימוי כמעט מדוייק לחוזה בכוכבים.
ואם נסביר את זה שידיעתו היא ע"י שהוא אינו מוגבל בזמן ואין אצלו עבר ועתיד אזי גם שאלה זו תתורץ כלשון הראב"ד שידיעתו היא מכח הבחירה
 

הודעות מומלצות

רבי ירחמיאל גרשון אדלשטיין...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון