מסכת ראש השנה - קרקפתא דלא מנח תפילין כשהניח קודם בר מצוה | ים התלמוד מסכת ראש השנה - קרקפתא דלא מנח תפילין כשהניח קודם בר מצוה | ים התלמוד
  • אלף תשע מאות חמישים ושבע שנים לחורבן בית המקדש ולגלות השכינה. עם ישראל מתאבל על צער השכינה ועל הריחוק שנגזר עלינו עם חורבן בית אלוקינו. נעתיר בתפילה לפני שוכן מעונה שיבנה ביתו כבתחילה וישיבנו אליו כתבחילה.
שאלני ח''א, האם מישהו שהניח תפילין קודם בר מצווה (כהכנה למצווה) יצא מכלל קרקפתא דלא מנח תפילין.
[והביא סייעתא לדבריו מהא דמלין את הנפלים]
כמובן השאלה היא רק לשיטה שאם הניח פעם אחת יצא מכלל קרקפתא.
 
ועדיין לכאו' יש חילוק דלילה רק ארי' הוא דרביע עלי'
 
זה באמת מעניין השאלה, ויל''ד בה בכמה צדדים,
א. האם קטן שמקיים חינוך זה נקרא שמקיים מצוה? או שמקים מצות חינוך ובכלל בלי קשר למצוה, ולדוג' נניח שחרש השומע ואינו מדבר פטור מדאורי' וחייב מדרבנן שפיר י''ל שמקיים את המצוה הזו, אבל בקטן י''ל שהוא בכלל לו מקיים את המצוה הזו.
ב. מה הגדר בקרקפתא דלא מנח תפילין. הדאורי' בדבר? כי נראה לי שיש צד שאפילו אם חיבים מדרבנן כל יום יכול להיות קרקפתא על כל יום,
ג. ובעיקר הדבר היה אפשר לומר שגם גוי שהניח תפילין בגויותו ונתגיר אין עליו קרקפתא כי כבר הניח וצ''ע.
יש''כ לרבינו @מחכה
 

הודעות מומלצות

הנה כתוב בחז"ל שהתורה הינה מגנא ומצלא, ויש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון