להתחתן עם בעל תשובה? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 להתחתן עם בעל תשובה? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
ואע"ג דלא קימ"ל כר"א שפנוי הבאה על הפנויה עשאה זונה. כ"ז לענין איסור זנות שיש בכהונה. משא"כ לגבי דיו פגומים לכהונה לכאו' לא נפקא.
מצאתי ספר אחד, ושולחן ערוך שמו

ומצאתי כתוב שם בזה"ל

פנויה שראוה שנבעלה לאחד, והלך לו הבועל ואמרו לה: מי הוא זה שבא עליך, ואמרה: אדם כשר, הרי זו נאמנת. ולא עוד אלא אפילו ראוה מעוברת, ואמרו לה: ממי את מעוברת, ואמרה: מאדם כשר, הרי זו נאמנת ותהיה (היא ובתה) מותרת לכהן.​
 
השאלה היא מה חז"ל אמרו, הרי אפשר לבאר את דבריהם שזה פגם בלתי נראה אלא משהו בנשמה.
אך מאידך גיסא, קשה להבין דבריהם וכמו שכבר כתב הרב @בר איהו.
ולכן אין לי בעיה לקבל את דבריך, אבל אם תמצא להם מקור זה יותר טוב.
אומר לך את האמת
אני לא יודע מי אתה, ולכן הדברים לא מתייחסים אליך, אלא רק לריאקציה שלי מדיונים כאלו
לעתים בעל תשובה עשה דרך מאד ארוכה וקשה, ובפועל דרגתו מאפילה מאד על אלו שלא עשו דרך כמותו
ולחלק מהם זה חורה, וקשה להם לראות את עצמם פחותים מאותו שהיה בים בשבתות
מה יש להם להיאחז - בזה שהם בעלי מעלה נצחית - הורתם בקדושה, דלא כאותו בעל תשובה פגום
שוין, אם זה מה שמספק את התחושה שלהם שהם מיליון אחוז בסדר - שיערב להם
סיפור מצחיק ועצוב גם יחד. אני מכיר אדם עם כיפה, ששונא את בנו, ופעם אמר לי בהתרסה איזה בן פגום יש לו - שהרי הוא גם בן הנדה וגם הורתו לפני הנישואין [כלומר הם נישאו בעקבות ההיריון]
אין צורך להסביר את האירוניה שבהתרסה הזו
 
אומר לך את האמת
אני לא יודע מי אתה, ולכן הדברים לא מתייחסים אליך, אלא רק לריאקציה שלי מדיונים כאלו
לעתים בעל תשובה עשה דרך מאד ארוכה וקשה, ובפועל דרגתו מאפילה מאד על אלו שלא עשו דרך כמותו
ולחלק מהם זה חורה, וקשה להם לראות את עצמם פחותים מאותו שהיה בים בשבתות
מה יש להם להיאחז - בזה שהם בעלי מעלה נצחית - הורתם בקדושה, דלא כאותו בעל תשובה פגום
שוין, אם זה מה שמספק את התחושה שלהם שהם מיליון אחוז בסדר - שיערב להם
סיפור מצחיק ועצוב גם יחד. אני מכיר אדם עם כיפה, ששונא את בנו, ופעם אמר לי בהתרסה איזה בן פגום יש לו - שהרי הוא גם בן הנדה וגם הורתו לפני הנישואין [כלומר הם נישאו בעקבות ההיריון]
אין צורך להסביר את האירוניה שבהתרסה הזו
טיעון יפה מאוד לגופו של אדם אך לא לגופו של עניין.
 
לגופו של ענין כתבתי לך
בעל תשובה מוגדר כאדם אחר
מה הצד שהוא נותר עם פגמים, בפרט למה שהוא בכלל לא אשם בהן?
 
כך אמרו חז"ל
וגם התורה כך לימדה לגבי ממזר
כפי שמי שחילל שבת והיה חייב מיתה, וכן חייבי כריתות אתה מבין שהוא איש אחר, כמ"ש הרמב"ם 'אמש היה זה שנאוי...' - ק"ו לגבי פגם עדין יותר, שהוא בכלל לא אשם בו - אתה אמור להבין שהתשובה מתקנת אותו
 
כת''ר לא יאמר כן גבי ממזר ויבאר לנו דבריו
פשוט שכשהתורה אוסרת את ביאתו בקהל זה כבר חוק שלא ניתן לשינוי ולא שייך לאופיו של הממזר, משא"כ איסורים שאינם מביאים לפסול בולד אלא לנטיות שליליות בלבד, שהן תמיד ניתנות לשינוי ע"י עבודה עצמית [וישנו חילוק יסודי בין זה לבין חייבי כריתות וכו' שמתכפר להם - שכאן היא גופא התשובה (ששינה מטבעיו)].
 
אחד מיסודות האמונה הוא בחירה חופשית (רמב"ם הלכות תשובה פ"ה).
וגם אם מחמת איזה מעשים לא ראויים של הורי האדם נקבעה בו נטי' טבעית לתכונות שליליות,
עדיין בידו לשנות אותן,
ופיקפוק בזה משמעו ערעור על עניין הבחירה.
ומי לנו בוחר הפך נטיותיו הטבעיות והרגליו יותר מבעל תשובה?


דברים תמוהים מאוד!

מה השייכות בין עניין הבחירה לנושא כזה?
אם מדובר בפגם, אין לזה שום שייכות לבחירה.

תמה עצמך.
האם חלל או ממזר זה דבר שסותר את עניין הבחירה?
גם זה נעשה מחמת 'איזה מעשיים לא ראויים של הורי האדם'...

מצד שני,
מסכים לחלוטין עם @יואל שילה שקשה להבין את דברי חז"ל בענין הזה.
וכמו שתיאר את המציאות.
 
כת''ר לא יאמר כן גבי ממזר ויבאר לנו דבריו
ממזר לא עשה עבירה, והגמ' אף קוראת לו 'מטיפה כשרה' לאפוקי גר
וממילא הפגם שבו קיים, אבל עדיין הרבה יותר מאשר הפגם שנובע מעבירות שהוא עצמו עשה
אביו שבא על הערוה הרבה יותר פגום בנפשו מבנו
עזות פנים היא תכונה, ששוכנת יותר אצל אנשים ירודים יותר
ומי שתיקן את עצמו - לא יהיה עז פנים, ומי שהפקיר את עצמו - יהיה קרוב לזה יותר מאחרים
כל שחז"ל התכוונו, בפשטות הוא רק ללמד שיש נטייה כזו אצל הממזר ובן הנדה יותר מאחרים
אבל לא שזה לא בר תיקון
 

הודעות מומלצות

בשב"ק ז' ניסן יום ההולדת של מרן הגר"ד לנדו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון