כי תצא - למה נכתב 'כי תצא למלחמה' - הרי הפרשה מדברת בדיני הניצחון | דברים כי תצא - למה נכתב 'כי תצא למלחמה' - הרי הפרשה מדברת בדיני הניצחון | דברים

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,775
תודות
5,909
נקודות
517
כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוקיך בידו (כא, י)

לכאורה, כל הפתיח, המתאר את היציאה למלחמה ("כי תצא למלחמה וכו'") הינו מיותר, שהרי מה שחשוב לענייננו הוא הציווי כיצד לנהוג בעקבות הניצחון ושביית האויב (שאם בעקבות הניצחון נלקחה שבויה, יש לנהוג כך וכך וכו'), ואם כך, כל השלב הראשוני של "יציאה" למלחמה אינו קשור כלל לעצם הציווי, ונראה כמיותר.

אלא שידועים דברי הזוהר (וכן מבואר באור החיים, על דרך הרמז, ובעוד מפרשים רבים נוספים), שפסוקים אלה מתייחסים על דרך הרמז לא רק ליציאה למלחמה נגד אויב פיזי, אלא נגד אויב רוחני – "האויב שבתוכנו", היצר הרע.

ולכן הקדימה התורה "כי תצא למלחמה"; כי במלחמה זו של האדם נגד יצריו, עיקר העיקרים נעוץ בעצם היציאה להילחם; עצם ההחלטה של אדם לא להיכנע ליצריו אלא להוביל ולשלוט בהם, היא כבר עיקר המלחמה ועיקרו של הניצחון; ולכך רומזת התורה באומרה "כי תצא למלחמה – ונתנו ה' אלוקיך בידך": עצם ההחלטה להילחם, היא כבר עיקר הניצחון. (לימוד יומי)
 
כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוקיך בידו (כא, י)

לכאורה, כל הפתיח, המתאר את היציאה למלחמה ("כי תצא למלחמה וכו'") הינו מיותר, שהרי מה שחשוב לענייננו הוא הציווי כיצד לנהוג בעקבות הניצחון ושביית האויב (שאם בעקבות הניצחון נלקחה שבויה, יש לנהוג כך וכך וכו'), ואם כך, כל השלב הראשוני של "יציאה" למלחמה אינו קשור כלל לעצם הציווי, ונראה כמיותר.
דלא נימא שמותר לשבות נשים גם שלא בדרך מלחמה ויהיה דין יפת תואר.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון