שינויים בניקוד שלא משנים את משמעות המילה | אוצר הסידור והתפילה שינויים בניקוד שלא משנים את משמעות המילה | אוצר הסידור והתפילה

שינויים בניקוד שלא משנים את משמעות המילה (1 צופה)

כגון גשם בקמץ או בסגול, האם יש ענין לדייק.
הגרי"ש אלישיב זצ"ל היה מקפיד מאוד בבית מדרשו שיאמרו בניקוד קמץ,
ואף היה מעיר לחזנים שהיו אומרים בסגול.
 
ראיתי בעלון של הרב מאזוז שמי שאומר הגשם בסגול צריך להגיד גם הגפן בסגול
הנידון האם לומר בקמץ או בסגול הוא לא האם יש מילה כזו בקמץ אלא האם נגמר משפט אחרי מוריד הגשם (עי' שופטים ט' י"ב-י"ג ומלכים א' י"ח מ"ד-מ"ה שמובא גם גפן וגם גשם גם בקמץ וגם בסגול) ובהגפן ודאי מסתיים המשפט
 
ראיתי בעלון של הרב מאזוז שמי שאומר הגשם בסגול צריך להגיד גם הגפן בסגול
הנידון האם לומר בקמץ או בסגול הוא לא האם יש מילה כזו בקמץ אלא האם נגמר משפט אחרי מוריד הגשם (עי' שופטים ט' י"ב-י"ג ומלכים א' י"ח מ"ד-מ"ה שמובא גם גפן וגם גשם גם בקמץ וגם בסגול) ובהגפן ודאי מסתיים המשפט
וכן לא תרצח לטעם העליון והתחתון האם מנקדים בפתח או בקמץ
ולכאו' ניקוד בקמץ מופקע לחלוטין דאי נטעים את הברכה בטעמים ע"פ הכללים המילה גשם טעמה יהיה זקף קטן כיון שהיא הפסקה קלה בלבד
ובזקף קטן אין שמים קמץ.
בנוסף אם אומרים הגשם בחורף בסגול יש לומר בקיץ הטל בפתח כיון שדינם שווה
 
בנוסף אם אומרים הגשם בחורף בסגול יש לומר בקיץ הטל בפתח כיון שדינם שווה
כך הוא הפשטות, אמנם ראיתי שיש המחלקים ביניהם.
וכמדו' לי שנימוקם היה שמצינו בתורה טל בקמץ אף בזקף קטן.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

נושאים דומים

חזור
חלק עליון
זוכה רביעי בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>