נוסף ללוח שנה: 05-21-25

במקום להתחפר ולדון מה אמרתי ומה לא,
ענה לגופו של דבר!
איך אפשר לענות לאחד שמשנה את הנוסח של שאלתו מרגע לרגע
וכפי שאמרתי היות ויש ביננו ויכוח אם שינית את הנוסח או לא
אני משאיר את ההחלטה למעיינים אם שינית את הנוסח או לא.
 
אתה אומר בשמי מילים שלא אמרתי
אני אמרתי שאין להם תשובות נכונות
וגם אתה בעצמך כותב את זה כאן

וכבר כתבתי למעלה
שאם יש לך שאלה
תוכל לפתור אותה ללא החילוני
ולא ברור כלל וכלל למה אתה נתפס לחילוני
כאילו הוא יעזור לך להגיע לאיזה תשובה
אתה צריך להרגיש גאוה שאתה חרדי
ואתה יכול לפתור את התשובות שלך
בכח התורה הקדושה ובכח תלמידי החכמים
שתוכל למצוא אצלהם תשובות ברורות לכל שאלותיך
א. כיצד אתה יודע דאין להם תשובות נכונות, הקשבת להם פעם?
ב. אני יכול לפתור אותה ללא החילוני, אך מי ערב לי פתרתי נכון?
ג. ואיך ע"י גאוה אני יכול לפתור קושיות?
ואגב, אין לי קושיות. להפך, אני מהיחידים (כאן) שגם יש להם תשובות.
 
א. כיצד אתה יודע דאין להם תשובות נכונות, הקשבת להם פעם?
ב. אני יכול לפתור אותה ללא החילוני, אך מי ערב לי פתרתי נכון?
ג. ואיך ע"י גאוה אני יכול לפתור קושיות?
ואגב, אין לי קושיות. להפך, אני מהיחידים (כאן) שגם יש להם תשובות.
משתיקתך אני לומד שאתה חוזר בך מכתיבתך בשמי דברים שלא אמרתי.

א. הקשבתי.
ב. אם היית מכיר ומעריך כמה חכמה יש בך לא היית נזקק לשירותים של החילוני שיעזור לך.
מה גם שחילוני לא יכול להיות ערב
אין לו כלים נכונים ההסתכלות שלו על העולם מנוגדת לשלך הפוך לגמרי לגמרי.
ועוד כשאתה לומד גמ' מי ערב לך שאתה לומד נכון, מגיד השיעור,
ועל דרך זה גם יש רבנים שתוכל לקבל מהם פיתרונות.
ואם אתה זקוק לחסדי החילוני שיהא ערב לך
הרי אתה מעיד על עצמך שאין לך אפשרות לפתור
כי לפתור זה בירור גמור.
ג. הגאוה היהודית מוליכה אותך אל המקומות הנכונים לפתור בהם את שאלותיך ולא להגרר למחוזות מדומים.
 
הרב @לב טוב ברצוני לחדד את עמדתי, ולהסביר ולהבין למה הנידון כאן הוא שיח חרשים.
ברור שמהתבוננות בעולם ניתן להכיר כח וגדולת הבורא, וזה מפורש בהלכה.
אך זה נקרא 'התבוננות'.
וישנו שלב אחד קודם - שהוא 'הכרת הבורא', דהיינו לדעת שבכלל ישנו בורא.
לזה ניתן להגיע בשני דרכים, אמונה וידיעה. מר כדאית לי' ומר כדאית ליה. אני בחרתי ב'ידיעה' (דהיינו 'חקירה') וכת"ר ב'אמונה'.
אך להכריז שניתן להגיע ל'הכרת הבורא' ע"י 'התבוננות', לענ"ד זה שגיאה מוחלטת, שבה שגה אף כת"ר כמו רבים וטובים.
כבודו מערב בין ה'חקירה' שהיא הקפת הנושא מכל הצדדים, העלאת כל האפשרויות והטלת ספקות. לבין ההתבוננות שהיא מבט עצמי ומשתאה סביבך.
 
יש בנו"ט לציין באשכול זה מדברי המלבי"ם (בפרשת וישלח)

"ויקרא יעקב שם המקום פניאל." כי ראה שאם לא היה יודע את האלהים רק מפאת החקירה לא היה ניצול ממלחמה הקשה הזאת. רק ע"י "שראיתי אלהים פנים אל פנים" בנבואה, והשיג את האלהות בידיעה נבואיית, עי"כ "ותנצל נפשי", ולא נלכדתי ברשת השטן המסית והמדיח, ובמשל הכללי לולא שקבלו ישראל את התורה במעמד הנבחר כמ"ש פנים בפנים דבר ה' עמכם בהר, לא יכלו לעמוד בדורו של שמד:

יראו החכמים ויוסיפו לקח​
 
יש בנו"ט לציין באשכול זה מדברי המלבי"ם (בפרשת וישלח)

"ויקרא יעקב שם המקום פניאל." כי ראה שאם לא היה יודע את האלהים רק מפאת החקירה לא היה ניצול ממלחמה הקשה הזאת. רק ע"י "שראיתי אלהים פנים אל פנים" בנבואה, והשיג את האלהות בידיעה נבואיית, עי"כ "ותנצל נפשי", ולא נלכדתי ברשת השטן המסית והמדיח, ובמשל הכללי לולא שקבלו ישראל את התורה במעמד הנבחר כמ"ש פנים בפנים דבר ה' עמכם בהר, לא יכלו לעמוד בדורו של שמד:

יראו החכמים ויוסיפו לקח​
כבודו, כמדומני שבליבי בוערת אמונה חזקה לא פחות משאר הציבור החרדי ואף יותר.
בקרבי יוקדת אש קודש, שלהבתי-ה של אהבת ה' ויראתו, ולא של ידיעתו והכרתו.
אך כבודו צריך להבין, שיש כאלה שמטבעם הם 'מפקפקים', וזקוקים ל'חקירה'.
אם אתה לא זקוק לכך, אשריך. אך אל תלין אל האלו שצריכים את התרופה הזו.
ואכן זוהי תרופה מאוד מסוכנת, אך בלעדיה אנו בסכנת חיים.
(אגב, עי' בכלי יקר בפירוש 'בראשית')
 
הרב @לב טוב ברצוני לחדד את עמדתי, ולהסביר ולהבין למה הנידון כאן הוא שיח חרשים.
ברור שמהתבוננות בעולם ניתן להכיר כח וגדולת הבורא, וזה מפורש בהלכה.
אך זה נקרא 'התבוננות'.
וישנו שלב אחד קודם - שהוא 'הכרת הבורא', דהיינו לדעת שבכלל ישנו בורא.
לזה ניתן להגיע בשני דרכים, אמונה וידיעה. מר כדאית לי' ומר כדאית ליה. אני בחרתי ב'ידיעה' (דהיינו 'חקירה') וכת"ר ב'אמונה'.
אך להכריז שניתן להגיע ל'הכרת הבורא' ע"י 'התבוננות', לענ"ד זה שגיאה מוחלטת, שבה שגה אף כת"ר כמו רבים וטובים.
כבודו מערב בין ה'חקירה' שהיא הקפת הנושא מכל הצדדים, העלאת כל האפשרויות והטלת ספקות. לבין ההתבוננות שהיא מבט עצמי ומשתאה סביבך.
כמדומני שכבר כתבתי לעיל שהרב שך זצוק''ל היה אומר שמהחכמה הגדולה של גוף האדם אפשר לראות שיש בורא לעולם.
 
כבודו, כמדומני שבליבי בוערת אמונה חזקה לא פחות משאר הציבור החרדי ואף יותר.
בקרבי יוקדת אש קודש, שלהבתי-ה של אהבת ה' ויראתו, ולא של ידיעתו והכרתו.
אך כבודו צריך להבין, שיש כאלה שמטבעם הם 'מפקפקים', וזקוקים ל'חקירה'.
אם אתה לא זקוק לכך, אשריך. אך אל תלין אל האלו שצריכים את התרופה הזו.
ואכן זוהי תרופה מאוד מסוכנת, אך בלעדיה אנו בסכנת חיים.
(אגב, עי' בכלי יקר בפירוש 'בראשית')
בתרופות מסוכנות צריך יותר חקירה ודרישה של המומחים.
 
כל יהודי יודע לומר "אני מאמין בד'".
אבל האם המילה "אמונה" אכן מדוייקת?

בתורתנו הקדושה ציווה לנו הבורא "וידעת היום והשבות אל לבבך, כי ד' הוא האלוקים אין עוד מלבדו".
הציווי על ידיעת הבורא ולא להאמין בו.
וידיעה כידוע, סותרת לאמונה. כי כשאני יודע שיש קיר מולי אני לא צריך להאמין שיש קיר מולי...

כך ידעתי עד לא מזמן.
אך השבוע התברר לי שיש כאלו שטוענים שהמצווה היא להאמין בלבד.
לפיכך אני שואל את תלמידי החכמים דכאן, האם יש לכך בסיס או מקור?
שמעתי מהרב הוניגסברג [מתפארתה ופוניבז] שזה מחלוקת ראשונים.
 
בתרופות מסוכנות צריך יותר חקירה ודרישה של המומחים.
לא הבנתי, כשכואב לך הראש הרופא שלך לוקח אקמול?
עכ"פ אין טעם להתחיל את האשכול מההתחלה.
הרה"ח הצעיר שבחבורה שליט"א ציטט שהחקירה אינה טובה כאמונה הפשוטה או משהו כזה,
וע"ז הגבתי שזה כלל וכלל לא סותר.
 
לא הבנתי, כשכואב לך הראש הרופא שלך לוקח אקמול?
עכ"פ אין טעם להתחיל את האשכול מההתחלה.
הרה"ח הצעיר שבחבורה שליט"א ציטט שהחקירה אינה טובה כאמונה הפשוטה או משהו כזה,
וע"ז הגבתי שזה כלל וכלל לא סותר.
כוונתי לומר ולזכור שדרך החקירה יותר מורכבת.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש תוקף לתפיסת מקומות? פלוני המניח כובע על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון