אמונה או ידיעה | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 8 | פורום אוצר התורה אמונה או ידיעה | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 8 | פורום אוצר התורה
נוסף ללוח שנה: 05-21-25

@ן' מיגאש @תענוג האם חולקים אתם על דברי אלו:
קראתי מאמרך בהנאה.
ובכן אני חותם על כל מילה. כל בחור ישיבה ליטאי (בדגש! כוונתי לאנשים לוגיים) בן 17 צריך לעבור מבחן על עמוד זה.
בנוסף לכך: מי שצריך יותר מזה (כמוני) יתעמק יותר מזה עד אשר יצא הספק מליבו. (ומסיבה זו אין לי מה לכתוב מאמר נגד, כי זה לא מיועד להמון העם)
כמובן, שגם קורא מאמר זה לא נועד לענות לאחרים, אלא לעצמו, כי אחרת הוא סתם טיפש.
ואחזור: דבר זה נקרא הוכחה ואולי גם ידיעה, אבל לא ידיעה ברורה. לא ניתן להגיע לידיעה ברורה גם את תשמע את הסברות החזקות ביותר, בלא לרדת לעומק הדבר מכל צדדיו.
נאלץ להיפרד בהסכמה....
(ואולי כאי לחוקק חוק, שבכל מקום שבו שניים מתווכחים למעלה מחמש הודעות כ"א, על כל א' מהצדדים להגיש מאמר עם עמדתו שלו)
אם לא, מכיון שגם הרב @בד קודש לא חולק עליהםאין מה להתווכח.
אם כן, הגדירו מה.
 
לא הבנתי מה כבודו שואל
פשוט מאוד.
אתם מתווכחים כאן רצוא ושב, על שום כלום.
כבודו חולק ע"ז: שכ"א צריך לדעת את הבסיס (מעין מה שהובא במאמר) ול'מתקדמים' יש צורך בחקירה מליאה?
אם כן, אשמח שכת"ר יגדיר בבירור את דעתו.
אם לא, אשמח שיפסיקו להתווכח כאן סתם, שיח חרשים.
 
פשוט מאוד.
אתם מתוובחים כאן רצוא ושב, על שום כלום.
כבודו חולק ע"ז: שכ"א צריך לדעת את הבסיס (מעין מה שהובא במאמר) ול'מתקדמים' יש צורך בחקירה מליאה?
אם כן, אשמח שכת"ר יגדיר בבירור את דעתו.
אם לא, אשמח שיפסיקו להתווכח כאן סתם, שיח חרשים.
יש מחלוקת רבת שנים בין חסידי אשכנז לגדולי ספרד שלפני הרמב"ן וחלק מחכמי פרובנס לגבי ידיעת ה' ע"י חקירה. לשיטת הדוגלים בכך זה מצווה וחובה ומי שלא עושה כן מפקיר את עצמו לא פחות. ומחמת תלאות הזמן והגלות היו בזה דרכים שונות באחרונים.
כיום להבנתי גדולי ראשי הישיבות מורים שלא ללמוד שער הייחוד. אין זה כי ה"חפצא" פסול אלא כי כמו שהזכרתם זה יכול להוציא בחור מהמסגרת וצריך הדרכה וכו'. פשיטא שאינם חולקים על גדולי ישראל שקדמו ולא פוסלים אותם ואת דרכם, השאלה היא שאלה של הנהגה.
לדוגמא בשר זה טוב, האם גם לתינוק או אולי כדאי שיגדל מעט. זה לא פוסל את עצם הדבר אלא מהי ההנהגה כלפיו.
אני בעצמי לא חונכתי כך אך אני מכיר את הדעה הזאת, והיה נראה שכבוד הרב @בד קודש בא משם ורוצה לחלק. ציינתי את דעתי הקלושה שנראה שלדברי אותם גדול"י אין חילוק בתוך הדברים כי עשו סייג לדבר.
 
יש מחלוקת רבת שנים בין חסידי אשכנז לגדולי ספרד שלפני הרמב"ן וחלק מחכמי פרובנס לגבי ידיעת ה' ע"י חקירה. לשיטת הדוגלים בכך זה מצווה וחובה ומי שלא עושה כן מפקיר את עצמו לא פחות. ומחמת תלאות הזמן והגלות היו בזה דרכים שונות באחרונים.
כיום להבנתי גדולי ראשי הישיבות מורים שלא ללמוד שער הייחוד. אין זה כי ה"חפצא" פסול אלא כי כמו שהזכרתם זה יכול להוציא בחור מהמסגרת וצריך הדרכה וכו'. פשיטא שאינם חולקים על גדולי ישראל שקדמו ולא פוסלים אותם ואת דרכם, השאלה היא שאלה של הנהגה.
לדוגמא בשר זה טוב, האם גם לתינוק או אולי כדאי שיגדל מעט. זה לא פוסל את עצם הדבר אלא מהי ההנהגה כלפיו.
אני בעצמי לא חונכתי כך אך אני מכיר את הדעה הזאת, והיה נראה שכבוד הרב @בד קודש בא משם ורוצה לחלק. ציינתי את דעתי הקלושה שנראה שלדברי אותם גדול"י אין חילוק בתוך הדברים כי עשו סייג לדבר.
יש את דעתך,
ויש את מה שאמרו רבותינו.
כשתביא לי מקור אחד לפסול את הספרים שהבאתי, נוכל להמשיך לדון מה הייתה דעת שאר גדולים.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כתב המשנ"ב [ר"נ סק"ב] ומקורו מד' מגן אברהם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה