ויצא - למה לא הרג יעקב את לבן | בראשית| דף 2 | פורום אוצר התורה ויצא - למה לא הרג יעקב את לבן | בראשית| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

איני יודע מנין לך זאת

וברמב:ן שהבאתי לעיל מוכרח לכאו' שאי"צ מינוי.
מהיכי תיתי ששמעון ולוי לא היו ממונים לדיינים
האם רק אנשי העיר יכולים למנות עליהם דיין?
ואם הם לא מינו, אלא הם מנויים לדיינים מכח אחרים האם זה לא מספיק?
 
איני יודע מנין לך זאת

וברמב:ן שהבאתי לעיל מוכרח לכאו' שאי"צ מינוי.
מהיכי תיתי ששמעון ולוי לא היו ממונים לדיינים
האם רק אנשי העיר יכולים למנות עליהם דיין?
ואם הם לא מינו, אלא הם מנויים לדיינים מכח אחרים האם זה לא מספיק?
וגם מסברא
אין כזו מציאות שאדם יטול לעצמו שררה בעצמו ?
 
איני יודע מנין לך זאת

וברמב:ן שהבאתי לעיל מוכרח לכאו' שאי"צ מינוי.
עיין גרי''ז עה''ת פרשת שמות עה''פ מי שמך לאיש שר ושופט
שמבאר שלא היה לו מינוי להיות דיין לדון אותם עיי''ש
וצ''ב דהלא זה היה טענת דתן ואבירם, ומהו התשובה באמת על כך האיך היה משה יכול לדון]
 
עיין גרי''ז עה''ת פרשת שמות עה''פ מי שמך לאיש שר ושופט
שמבאר שלא היה לו מינוי להיות דיין לדון אותם עיי''ש
כעת עיינתי שם, ובפשוטו נראה שדנם בדיני ישראל.
מי שמך לאיש.jpg
וצ''ב דהלא זה היה טענת דתן ואבירם, ומהו התשובה באמת על כך האיך היה משה יכול לדון]
איני יודע מהיכן למד שמשה בא להורגם, וצ"ת.
 
דיין אחד גם צריך מינוי.
אך יכול יעקב למנות את עצמו לדיין. הוא הדיין והוא המוציא לפועל. מלבד מה שגם קרוב כשר להעיד ואין כאן ניגוד עניינים.
אני בטח שזה הי' תירוץ בדרך הלצה.
ומאידך מי מינה את שמעון ולוי לדיינים לדון ולהרוג את אנשי שכם. הרי שמינו את עצמם.
 
הלא לבן היה עובד עבודה זרה?
לענ''ד יעקב לא היה הורג את חמיו אב לשתי נשיו. גם אם הי' חייב מיתה והי' יכול להורגו על פי דין. הוא אינו חייב לעשות ולקיים דין זה. ונשותיו רחל ולאה בטח שלא יסכימו לדבר כזה. סוף סוף הוא אביהם.
אגב אני רואה שאתם מרבים לשאול על הריגות למה זה לא הרג את זה וכו'
האם שאלתם למה יעקב לא הרג את אליפז שבא להורגו, הרי לבטח הי' בכוחו להורגו.
 
לענ''ד יעקב לא היה הורג את חמיו אב לשתי נשיו. גם אם הי' חייב מיתה והי' יכול להורגו על פי דין. הוא אינו חייב לעשות ולקיים דין זה. ונשותיו רחל ולאה בטח שלא יסכימו לדבר כזה. סוף סוף הוא אביהם.
עכשיו מצאתי פנינה נפלאה
 

קבצים מצורפים

  • 1765809467546.png
    1765809467546.png
    51.3 KB · צפיות: 1
לענ''ד יעקב לא היה הורג את חמיו אב לשתי נשיו. גם אם הי' חייב מיתה והי' יכול להורגו על פי דין. הוא אינו חייב לעשות ולקיים דין זה.
למה אינו חייב הלא מצווה על הדינים [אולי כוונתכם להצד שהיה לו ליעקב דין ישראל אז ניחא, אבל אי דינו כב''נ, וגם הלא הוא גר שם כ''כ הרבה שנים ונחשב כאנשי העיר שפיר הוא מצווה לדון את בני העיר]
ומה שכתכתם
ונשותיו רחל ולאה בטח שלא יסכימו לדבר כזה. סוף סוף הוא אביהם.
לא הבנתי הלא מצווה על הדינים ומה מתחשבים בדעת הנשים
 
למה אינו חייב הלא מצווה על הדינים [אולי כוונתכם להצד שהיה לו ליעקב דין ישראל אז ניחא, אבל אי דינו כב''נ, וגם הלא הוא גר שם כ''כ הרבה שנים ונחשב כאנשי העיר שפיר הוא מצווה לדון את בני העיר]
ומה שכתכתם

לא הבנתי הלא מצווה על הדינים ומה מתחשבים בדעת הנשים
אני שואל אותך אתה היית הורג את חמיך אם הי' חייב מיתה כדין והייתה דיין וכו' והי' עליך חיוב לדון. קצת היגיון על שלום בית מוחקים את שם השם וכו' וכו'.
 
לא חיפשתי תשובות אני כבר למדתי את הנושא רק עוררתי אותך לשאול גם שאלה זו, ומדוע לא שאלת זאת.
אגב תירוץ אדיר ומפוצץ תמצא במשכיל לדוד על רש''י. ספר נפלא ביותר.

לא ברור לי למה זה לא נכתב כתגובה למה שנכתב למעלה. םעמיים נסיתי ויוצא לי רק הערה נפרדת בלי ציטוט
 
אני שואל אותך אתה היית הורג את חמיך אם הי' חייב מיתה כדין והייתה דיין וכו' והי' עליך חיוב לדון. קצת היגיון על שלום בית מוחקים את שם השם וכו' וכו'.
אין עצה ואין תבונה נגד ה'
 
לא הבנתי כוונתך כלל וכלל.
כוונתי שאם פלוני חייב מיתה א''א לעשות חשבונות של שלום בית וכו'
ומה שהבאתם מהא דמחקו את השם על שלום בית אין לך בו אלא חידושו ומנין לילף מזה לשאר המקומות מסברא בעלמא
 
כוונתי שאם פלוני חייב מיתה א''א לעשות חשבונות של שלום בית וכו'
ומה שהבאתם מהא דמחקו את השם על שלום בית אין לך בו אלא חידושו ומנין לילף מזה לשאר המקומות מסברא בעלמא
נכון על עצם החיוב מיתה אין חשבונות
אבל למה שאני דוקא ידון את הדין וגם יבצע את החיוב מיתה, לא חסר אחרים שיעשו זאת.
אני יכול לדלג על זה מפני שלום בית לא קרה כלום. יעקב אבינו גם לא הלך לקיים את מה ששמעון ולוי עשו. ועוד ועוד דוגמאות בכל התורה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה