סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ביטול צל סוכה ברוב | ענייני דיומא| דף 2 סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ביטול צל סוכה ברוב | ענייני דיומא| דף 2
מדין סוכה תחת האילן, הביאור לפי היסוד הנ"ל, שלא נחשב סככה של הסוכה ככל והאילן סוכך.
לא ממש כדברי מר, אלא כתב המשנ"ב (בסי' תרכו, ולא כפי שנכתב בטעות תרכג)

דבעינן שתהא הסוכה תחת אויר השמים דכתיב בסכת תשבו חסר וי"ו דהיינו באחת [שלא יסוכך עליה בשני קירוין] ולא בסוכה שתחת סוכה או תחת הבית או אילן
ועיינתי מעט ואכתי לא מצאתי.
 
לא ממש כדברי מר, אלא כתב המשנ"ב (בסי' תרכו, ולא כפי שנכתב בטעות תרכג)

דבעינן שתהא הסוכה תחת אויר השמים דכתיב בסכת תשבו חסר וי"ו דהיינו באחת [שלא יסוכך עליה בשני קירוין] ולא בסוכה שתחת סוכה או תחת הבית או אילן

ועיינתי מעט ואכתי לא מצאתי.
כפי שכתבתי לעיל, יסוד זה יש לו עוד כמה תימוכין שאפשר להוכיח, מהגמ' ט: מדבעי קרא למעוטי סוכה שתחת הבית וכן מהדין של ערבן שמצטרף סכך פסול עם הכשר ואכמ"ל. אבל כעת שנשאלה השאלה, אציע את הדברים.

בגמ' דף ט: ת"ר בסכת (חסר ו') תשבו, ולא בסוכה שתחת הסוכה ולא בסוכה שתחת האילן ולא בסוכה שתחת הבית ע"כ.
וצריך ביאור, מה בעי קרא למעוטי סוכה שתחת האילן וסוכה שבתוך הבית, הלא זה פשוט שפסולים משום דלית בהו צל סוכה אלא צל אילן ובית הפסולין, שהרי הצל מחמתן ולא מחמת סכך הסוכה, וכדאמר לעיל ב. ר' זירא דבעינן צל סוכה ולא צל דפנות. וכן צ"ב מדוע סוכה שתחת הסוכה פסולה הרי יש בה דפנות וצל סוכה הכשרה, אמנם לפי היסוד שנתבאר בדין סכך שהוא לסככה, שיהא דוגמת בית ולא לצל, לכן שפיר בלא המיעוט היינו מכשירים סוכה שתחת האילן ושבתוך הבית, שהרי יש בה סככה בשיעור שלם ובאופן הכשר, ומה דאין בהצל סוכה אלא צל אילן ובית אינו פוסל, דסככה הוא דבעינן והא איכא. ומה דמיעט קרא יסוד הדין בזה הוא, דכל שיש סככה עליונה, וסככה תחתונה לא בעינן לה, שמה בטל מינה, וליכא עלה תורת סככה, וכמאן דליתא דמיא, דסככה אתיא להגן ובכה"ג מוגן ועומד הוא. והיינו טעמא נמי דסוכה תחת הסוכה פסולה, משום דסככה התחתונה לא בעינן לה ואם כן בטל שמה מינה וליכא עלה תורת סככה, ומפסיקה היא בין האדם לסככה העליונה.

ובגמ' סוכה ט: הא קא מצטרף סכך פסול בהדי סכך כשר, אר"פ בשחבטן, ופירש רש"י, בשחבטן השפיל ענפיו למטה, מעורבין עם סכך כשר ואין נראין בעין, וסכך כשר רבה עליו ומבטלו, דמדאורייתא כל מילי בטל ברובא עיין שם. וצ"ב דבלא חבטן נמי ניזיל בתר הצל, וכיון דצל הכשר מרובה על צל הפסול, וצל הפסול אינו ניכר בפני עצמו, הרי הוא מבטלו וכשר, ומדוע בעי ביטול בסכך עצמו, ולכך בעינן דחבטן שלא יהא ניכר הסכך פסול, ולפי היסוד הנזכר דדין הסכך אינו לצל אלא הוא דין סככה, ולכך בעינן ביטול בסככה עצמה, ולא סגי במאי דאיכא ביטול בצל ודוק.

נ.ב מז"ט לרגל....
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש לי כמה שאלות בעיניני תערובות, אשמח אם אפשר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון