שופטים - בעדים זוממים, מי הם "אשר להם הריב"? | דברים שופטים - בעדים זוממים, מי הם "אשר להם הריב"? | דברים
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,868
תודות
9,066
נקודות
447
בפסוק כתוב וְעָמְד֧וּ שְׁנֵֽי־הָאֲנָשִׁ֛ים אֲשֶׁר־לָהֶ֥ם הָרִ֖יב

וכותב המלבי"ם "ופי' ועמדו שני האנשים , ו אשר להם הריב , וצריך שגם הבעלי דין יעמדו שם, בעת הזמת העדים. כענין "יבא בעל השור" כמ"ש בסנהדרין יט."

האם ידוע למישהו מקור לדין זה?
האם בעלי הדין צריכים להיות בשעת ההזמה מדין "בעל השור"?
 
אולי מאחר והגמ' בשבועות ל. דורשת מ'ועמדו' שמצוה לבעלי דינים שיעמדו, אז אף שמשמע שם ובמפרשים שם שזה בדין רגיל אך בגלל שזה כתוב גבי עדים זוממין הבין המלבי"ם שזה וודאי מיירי אף במקרה זה.
 
כאשר מזימים העדים מתהפך הדין, ראובן נעשה חייב ושמעון פטור, וא"כ למה שלא יצטרכו ראובן ושמעון להיות שם ככל עדות שמעידים על ענייניהם?
במלבי"ם דימה דין זה לדין יבוא בעל השור, מבואר לכאו' שאינו מחמת עניינם הפרטי, אלא מחמת דין העדים זוממים.
אולי מאחר והגמ' בשבועות ל. דורשת מ'ועמדו' שמצוה לבעלי דינים שיעמדו, אז אף שמשמע שם ובמפרשים שם שזה בדין רגיל אך בגלל שזה כתוב גבי עדים זוממין הבין המלבי"ם שזה וודאי מיירי אף במקרה זה.
חידוש זה שמבואר בדבריו שנחשבים בעלי הדינים גם כלפי דין העדים זוממים, חידוש הוא.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה