שופטים - בעדים זוממים, מי הם "אשר להם הריב"? | דברים שופטים - בעדים זוממים, מי הם "אשר להם הריב"? | דברים
  • חו"ר הפורום יחד עם כל היהדות החרדית
    נצא היום לרחובה של עיר בהוראת גדולי התורה.
    זכות עצומה להיות חלק מציבור שיוצא למפגן של אמונה,
    שמצהיר שעולם הישיבות הוא נשמת אפו,
    שמפגין את ערכיו ורצונו לקדש שם שמיים בכבוד!
    אשרינו שזכינו!

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,273
תודות
7,729
נקודות
402
בפסוק כתוב וְעָמְד֧וּ שְׁנֵֽי־הָאֲנָשִׁ֛ים אֲשֶׁר־לָהֶ֥ם הָרִ֖יב

וכותב המלבי"ם "ופי' ועמדו שני האנשים , ו אשר להם הריב , וצריך שגם הבעלי דין יעמדו שם, בעת הזמת העדים. כענין "יבא בעל השור" כמ"ש בסנהדרין יט."

האם ידוע למישהו מקור לדין זה?
האם בעלי הדין צריכים להיות בשעת ההזמה מדין "בעל השור"?
 
אולי מאחר והגמ' בשבועות ל. דורשת מ'ועמדו' שמצוה לבעלי דינים שיעמדו, אז אף שמשמע שם ובמפרשים שם שזה בדין רגיל אך בגלל שזה כתוב גבי עדים זוממין הבין המלבי"ם שזה וודאי מיירי אף במקרה זה.
 
כאשר מזימים העדים מתהפך הדין, ראובן נעשה חייב ושמעון פטור, וא"כ למה שלא יצטרכו ראובן ושמעון להיות שם ככל עדות שמעידים על ענייניהם?
במלבי"ם דימה דין זה לדין יבוא בעל השור, מבואר לכאו' שאינו מחמת עניינם הפרטי, אלא מחמת דין העדים זוממים.
אולי מאחר והגמ' בשבועות ל. דורשת מ'ועמדו' שמצוה לבעלי דינים שיעמדו, אז אף שמשמע שם ובמפרשים שם שזה בדין רגיל אך בגלל שזה כתוב גבי עדים זוממין הבין המלבי"ם שזה וודאי מיירי אף במקרה זה.
חידוש זה שמבואר בדבריו שנחשבים בעלי הדינים גם כלפי דין העדים זוממים, חידוש הוא.
 

הודעות מומלצות

בתורה יש לי כנפיים, בגמרא יש לי קרניים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה