לך לך - בעניין גר שנתגייר כקטן שנולד דמי | בראשית לך לך - בעניין גר שנתגייר כקטן שנולד דמי | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,672
תודות
7,712
נקודות
692
ואת הנפש אשר עשו בחרן

כתב הראב"ן (יבמות סי' לד) שאסמכתא לדין גר שנתגייר כקטן שנולד דמי מהפסוק "ואת הנפש אשר עשו בחרן", וכנראה כוונתו שמשמע שנעשו מחדש. ולכאורה לפי"ז צריך לומר שקודם מתן תורה ג"כ היה דין זה [והחת"ס (פר' בא עה"פ "וכי יגור אתך גר") ור' יצחק הוטנר (בספר הזכרון) נטו לדון שלא היה].

והנה בסנהדרין (צט, ב) דרשו שהמלמד בן חבירו תורה כאילו עשאו מפסוק זה, ומשמע שאי"ז הדין המיוחד של גירות כקטן שנולד, ודברי הראב"ן לכאורה מתיישבים יותר במדרש רבה (פרשה לט סי' יד) "אמר רבי אלעזר בן זימרא אם מתכנסין כל באי העולם לברוא אפילו יתוש אחד אינן יכולין לזרוק בו נשמה ואת אמר ואת הנפש אשר עשו אלא אלו הגרים שגיירו", ובזה הסבירו לשון "עשו".​
 
והנה בסנהדרין (צט, ב) דרשו שהמלמד בן חבירו תורה כאילו עשאו מפסוק זה, ומשמע שאי"ז הדין המיוחד של גירות כקטן שנולד, ודברי הראב"ן לכאורה מתיישבים יותר במדרש רבה (פרשה לט סי' יד) "אמר רבי אלעזר בן זימרא אם מתכנסין כל באי העולם לברוא אפילו יתוש אחד אינן יכולין לזרוק בו נשמה ואת אמר ואת הנפש אשר עשו אלא אלו הגרים שגיירו", ובזה הסבירו לשון "עשו".​
בעלים לתרופה (תשפ"ה) הביאו בשם החת"ס (חולין קיג, ב) על הנפשות שנעשו בחרן "די להם שהעמידום על דת אמת, אבל לא שהיה להם דין ישראל לקיים כל התורה". ולפי"ז יש חידוש בדברי הראב"ן שכקטן שנולד דמי. ועיי"ש מה שהביאו מתשובות הרמ"א. ויל"ד בזה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בספר תר"א מצאתי ז"ל מהר"ר הירץ שתיקן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

נושאים דומים

חזור
חלק עליון
למעלה