לך לך - בקושיית האחרונים מדוע לא מל אאע"ה עצמו קודם שנצטווה ? | בראשית לך לך - בקושיית האחרונים מדוע לא מל אאע"ה עצמו קודם שנצטווה ? | בראשית

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
508
תודות
762
נקודות
191
הנה ידועה קושית האחרונים,
בהא דמבואר בקידושין (פב.) וביומא (כח:), ועוד, דקיים אברהם אבינו לכל התורה כולה עד שלא ניתנה,
וא"כ אמאי לא מל את עצמו קודם שנצטווה.

אשמח אם נוכל יחד חו"ר הפורום להעלות תירוצים בעניין:
 
במזרחי (י"ז, כ"ב) כתב לבאר בזה, דיודע אברהם אבינו שיצטווה למול, ולכך המתין עד שנצטווה, דגדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה.
 



ביאור בישוב הגרי"ז מדוע אברהם לא מל עצמו קודם הציווי (חלות ערל ומהול)

ביאור בישוב הגרי"ז מדוע אברהם לא מל עצמו קודם הציווי (חלות ערל ומהול)

ידועה קו' הרא"ם (ס"פ לך לך) בטעם מה שאברהם אבינו ע"ה לא מל עצמו קודם שנצטווה שהרי האבות קיימו כל התורה כולה קודם שנתנה (עי' יומא כח:), ומ"ש מילה שלא מל עצמו עד שאמר לו הקב"ה בפירוש. והנה בחידושי הגרי"ז הלוי בראשית פרק טז פסוק ה כתב וז"ל: ידועה הקושיא, האבות קיימו התורה עד שלא נתנה (עי' יומא כ"ח...
 
במהרש"א (יבמות ק:) כתב לחדש, דכל מאי דקאמרי' דקיים אברהם אבינו לכל התורה כולה עד שלא ניתנה, אינו אמור אלא מעת מילתו ואילך אך קודם לכן לא, וממילא לפי"ז הקושיא מעיקרא ליתא, דרק לאחר מילתו נתעלה לקיים את כל שאר המצוות עד שלא ניתנו.
 
פשוט לא שייך לעשות ברית כשיש רק צד אחד, [זכור לי ג"כ מהגרי"ז]
תלוי איך לפרש את הגרי"ז בחי' על התורה. אבל ברשימת התלמידים אכן כך מובא. ראה כאן ציטוט.
ובתגובה שם נ' הסבר מדוע המפרשים שכתבו עשרות תירוצים בשאלה, לא ניחא להם בישוב הזה.
 
הכתב סופר (שבת קלז ע"א) מבאר שהסיבה שאברהם לא הצטווה על המילה היא משום שיש מעלה גם למצווה ועושה, וגם לשאינו מצווה ועושה, וכיון שרצה ה' שיהיה לאברהם את שתי המעלות בברית המילה הוא ציוה אותו על הברית ולא ציוה אותו על הפריעה.
 
הברטנורא (בפירושו עמר נקא לרש"י בראשית יז, כד) הקשה אם אברהם אבינו פרע את עצמו לאחר המילה למרות שהוא לא הצטווה כדאיתא ביבמות עא ע"ב, אם כן מדוע לא מל את עצמו לפני שהקב"ה ציווה אותו. ותירץ שכל מה שאברהם אבינו קיים את כל המצוות הכתובות בתורה זה לאחר שעשה ברית מילה שאז היה שלם יותר, אך לפני הברית הוא לא קיים את כל המצוות.
 
הברטנורא (בפירושו עמר נקא לרש"י בראשית יז, כד) הקשה אם אברהם אבינו פרע את עצמו לאחר המילה למרות שהוא לא הצטווה כדאיתא ביבמות עא ע"ב, אם כן מדוע לא מל את עצמו לפני שהקב"ה ציווה אותו. ותירץ שכל מה שאברהם אבינו קיים את כל המצוות הכתובות בתורה זה לאחר שעשה ברית מילה שאז היה שלם יותר, אך לפני הברית הוא לא קיים את כל המצוות.
המזרחי (שם) חלק עליו וסבר שאמנם אברהם קיים את כל התורה גם לפני שהוא נימול, אלא שלא עשה ברית משום ששיער שהוא אמור להצטוות עליה, והעדיף לקיים אותה כשהוא מצווה ועושה.

עוד הוא כתב שאם היה מל את עצמו בלי ציווי היו אומרים שעשה כן לצורך רפואי ולא בגלל ציווי ה', והיה נמנע קידוש השם.
 
ריב"א (בפירושו על התורה שם) אומר שאברהם אבינו לא קיים מצוות מילה, משום שלא רצה לחבול בעצמו בלי ציווי ה'. לדעתו הוא גם לא פרע, כפי שהגמרא ביבמות אומרת, ולא כפי שכתבו התוספות בסוגייתנו.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה