דוכני תפילין של חב"ד - "מבצע תפילין" במחיר אפס? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 דוכני תפילין של חב"ד - "מבצע תפילין" במחיר אפס? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
אם התירו ברכה לנשים כדי לעשות נחת רוח לנשים ולכמה ראשונים הוה הטעם מכיון דמקבלין שכר על העשיה הטובה ומברכת על מעשה מצוה ע"כ יכולין לברך, הגם שלא הוה מצוה להם,
הנשים אינם מצוות אבל וודאי עשיתם היא מצווה וכאן דן @הנדיב לב שאין מעשה מצווה בכלל. וממלא לא יכול לברך.
 
איך הניקוד שאינו מאמין במִצווה או אינו מאמין במֶצַווה
אם כהצד א' נראים דברי הרב @נדיב לב
אבל אי כהאפשרות השניה רבים מאמינים במֶצַווה אלא שאינם יודעים שציווה ע"כ
באמת נראה שהנציב דן בשני דינים:

א- עושה מצווה ואינו מאמין בהקב"ה המצווה אותו, כי ליבו נמשך אחר המינות ותהיה סיבת עשיתו את המצווה ככל שתהיה.

(וודאי בדורנו אדם שמאמין בהקב"ה לא מתווכח שהקב"ה לא ציווה אותו, אפילו ששייך כזה מושג,
בדורנו אין אנשים שמאמינים וסוברים שהתורה לא אמתית וחולקים על חלק מהמצוות. אלא או שמאמין או שלא, אין היום חוכמות)

ב- שאינו רוצה לצאת במצווה, ואולי רק בצורה של דעה חיובית לא לצאת כי יש לו איזה שהוא אינטרס לא לצאת.
ובשניהם לא קיים את המצווה.

ולדידן הדבר תלוי הדבר אם מאמין בהקב"ה או לאו.
והאם מכוון דווקא לא לצאת במצווה.
 
נערך לאחרונה:
עושה מצווה ואינו מאמין בהקב"ה
אמנם עכשיו אני רואה שהנצי"ב כתב בריש דבריו
ומאמין עכ"פ שהוא מצוה ועושה
וכאן וודאי כוונתו שהוא מאמין על הציווי ולא על המצַווה
אולם בסוף דבריו משמע שהוא מאמין במצַווה דלא שייך אמונה במִצווה אלא בציווי
ואולי כוונתו שהם מאמינים בקב"ה אבל לא שצווה את הברואים או שצוויו לא מחייב
וזה בחילוני ממוצע בן ימינו לא אנטי הוא מאמין בהקב"ה אבל חושב שהתורה הם המלצות לא מחייבות או של פעם ולכאו' נכנס בהגדרת הנציב אינו מאמין בציווי וכדברי הרב @נדיב לב
 
יכול להיות שיש הרבה חילונים שמאמינים בשכלם או ע"י מסורת אבות שיש בורא בעולם,
ואמונה זאת כוללת בתוכה גם את האמונה שיש להקב"ה דרישות מברואיו.

ובעצם מאמנים בהקב"ה בתורה ובמצוות.

ומה שמעשיהם מוכיחים אחרת בתכלית אין זה ראיה,
ודומה הדבר לעוון לשון הרע שהרבה מאנ"ש דש בעקביו, ולא מועיל להם עצם הידיעה שיש הקב"ה והוא מצווה לא לדבר לשון הרע,
כי הם נמצאים בעולם שלם שלדבר לשון הרע זה חלק מצורת העולם.

הציבור החילוני חי בעולם שלם של חופש, אין מושג כזה שצריך לעשות משהוא מכוח דבר גדול ממך,
הכל זה סביב התאוות והרצונות האישים של האדם ובמקרה הטוב קצת מוסר אנושי כדי להרגיע את המצפון, שגם הוא תוצר אישי ולא משהוא חיצוני.

ולכן לא מוכח שחושבים שהתורה לא מחייבת, רק שהיא רחוקה מהם מאוד מאוד.
 
נערך לאחרונה:
לימדנו בזה מעשה המצות שלא נחשבו למצוה אלא אם עושה ומאמין עכ"פ שהוא מצוה ועושה. ולאפוקי אם לבבו פונה אחרי מינות שאינו מאמין במצוה כלל. אין בעשייתו נחשב למעשה וזהו אחרי לבבכם.
בהחלט ייתכן שיהודי יכבד את הוריו ולמרות זאת לא יקיים בזה מצווה - מכיוון שהוא לא מאמין בקב"ה.

אבל אין כמעט יהודי שכל כך מנותק מהקב"ה שגם כשהוא מניח תפילין - הוא מניח תפילין אך ורק בשביל "לעשות טובה". הרי הוא בעצמו ימול את בנו (ולא בגלל שהמוהל ביקש ממנו טובה). ולרוב הוא גם צם ביום כיפור וכו' וכו' אלא שקשה לו לקיים כל יום את כל המצוות.

אין לי מושג איך מר יודע לאבחן אדם על קרבו וכרעיו. כשאני רואה אדם חילוני בכל רמ"ח אבריו, שדוחקים בו, אין לי סיבה לטעון שהוא מניח בגלל שמאמין במצווה.
אין לי מושג איך מר יודע לאבחן אדם על קרבו וכרעיו. ובפרט כשמדובר על "בבת עינו" של הקב"ה.
 
בהחלט ייתכן שיהודי יכבד את הוריו ולמרות זאת לא יקיים בזה מצווה - מכיוון שהוא לא מאמין בקב"ה.

אבל אין כמעט יהודי שכל כך מנותק מהקב"ה שגם כשהוא מניח תפילין - הוא מניח תפילין אך ורק בשביל "לעשות טובה". הרי הוא בעצמו ימול את בנו (ולא בגלל שהמוהל ביקש ממנו טובה). ולרוב הוא גם צם ביום כיפור וכו' וכו' אלא שקשה לו לקיים כל יום את כל המצוות.


אין לי מושג איך מר יודע לאבחן אדם על קרבו וכרעיו. ובפרט כשמדובר על "בבת עינו" של הקב"ה.
א. איך כבודו כן יכול לאבחן?
ב. גם ריקודגלים הוא יעשה - כי זה התרבות והמסורת שלו, ללא קשר למצוות הי"ת.
ג. ואם כבודו באמת יכול לאבחן, מעודי נתקשתי מה סבורים אותם האנשים (היהודים) שכותבים פתקים להטמין בכותל בשבת.
כבר החכימונו רבותינו בעלי המוסר בגודל הסתירות הפנימיות, אבל עד כדי?!
 
איך הניקוד שאינו מאמין במִצווה או אינו מאמין במֶצַווה
אם כהצד א' נראים דברי הרב @נדיב לב
אבל אי כהאפשרות השניה רבים מאמינים במֶצַווה אלא שאינם יודעים שציווה ע"כ
שפיל לסיפיה. ופשוט.
דיש עושה מצוה ומכוין שלא לצאת בה ע"פ איזה טעם שנראה לו בדעת שטוב יותר שלא לצאת ידי מצוה. בזה האופן אינו נחשב למצוה
 
שפיל לסיפיה. ופשוט.
אינו ראיה לענ"ד
משום דהתם אינו רוצה לקיים מצוות ד'
אבל חילוני שמניח תפילין לדוגמא אפי' אם אינו מאמין שהקב"ה מחייב לקיים מצוותיו מ"מ הוא מתכון לקיים מצווה אלא שאינו מאמין בציווי הינו בחיוב
כנעל"ד
 
אינו ראיה לענ"ד
משום דהתם אינו רוצה לקיים מצוות ד'
אבל חילוני שמניח תפילין לדוגמא אפי' אם אינו מאמין שהקב"ה מחייב לקיים מצוותיו מ"מ הוא מתכון לקיים מצווה אלא שאינו מאמין בציווי הינו בחיוב
כנעל"ד
זה לא ראיה, זה רק מוכיח בצורה פשוטה שהנצי"ב דיבר בראשית דבריו על חסרון אמונה בתוקף המצווה ולא בנוגע לאמונה כללית בקב"ה.
וזה בלי להתייחס לפשטות לשונו בראשית דבריו שכ', "שהוא מצוה ועושה", שמיירי בנוגע למצווה. וכן מה שכתב "שאינו מאמין במצוה", היה יותר נכון לומר שאינו מאמין באלוקים, ולכן לי פשוט כפש"כ.
 
זה לא ראיה, זה רק מוכיח בצורה פשוטה שהנצי"ב דיבר בראשית דבריו על חסרון אמונה בתוקף המצווה ולא בנוגע לאמונה כללית בקב"ה.
וזה בלי להתייחס לפשטות לשונו בראשית דבריו שכ', "שהוא מצוה ועושה", שמיירי בנוגע למצווה. וכן מה שכתב "שאינו מאמין במצוה", היה יותר נכון לומר שאינו מאמין באלוקים, ולכן לי פשוט כפש"כ.
אבל השאלה אם כוונתו אינו ממאמין במצווה הינו שלא מתכוון לעשות כאן מצווה כלל אלא טובה מי שביקש ממנו ודומיא דסיפא
או שאינו מאמין במצווה הינו שיודע שהקב"ה ציווה והוא עושה טובה "לקיים מצוות תפילין" כי לא חושב שהמצווה של הקב"ה מחייבת אבל מתכוון לעשות מצוות הקב"ה שאם היה מבקש ממנו לרקוד לא היה רוקד [וגם הרוקדים ברחובות זה כי מצווה גדולה להיות בשמחה]
וכמדומני שרוב ציבור מניחי התפילין שיכים לקטגוריה השניה וא"כ אינו שייך לנצי"ב אם כוונתו כצד א'
 
לדבריו, כל אותם חסידים ואנשי מעשה שבמסגרת "מבצע תפילין" מקימים דוכנים באמצע שינקין מרכז החילוניות... או כל אזור דומה, ודוחקים (לא רק מציעים) באנשים רחוקים משמירת תומ"צ - מחללי שבת ויו"כ ובזים לדת ישראל - להניח תפילין, לכאורה אין תוקף להנחת תפילין כזו, בפרט כשמניח כי לא נעים לו או שאומר, 'אעשה לך טובה' והניח, אבל בלבו לא מאמין בחיוב המוטל עליו ובכלל לא מאמין במצווה.
ובאמת הוא לא רק נצי"ב על התורה
אלא ביה"ל מפורש [סי' ס' סעיף ד' ד"ה ויש] שהמקיים מצוות עשה ללא כוונה לשם מצווה הרי הוא מבטל עשה,
וע"כ שלא נחשב שקיים המצווה
 
ובאמת הוא לא רק נצי"ב על התורה
אלא ביה"ל מפורש [סי' ס' סעיף ד' ד"ה ויש] שהמקיים מצוות עשה ללא כוונה לשם מצווה הרי הוא מבטל עשה,
וע"כ שלא נחשב שקיים המצווה
זה לא ציטוט לשונו. (בכ"מ נ' שאתה מתכוין למש"כ הפמ"ג לגבי ציצית והובא שם אבל זה ענין נוסף).
אבל השאלה אם כוונתו אינו ממאמין במצווה הינו שלא מתכוון לעשות כאן מצווה כלל אלא טובה מי שביקש ממנו ודומיא דסיפא
או שאינו מאמין במצווה הינו שיודע שהקב"ה ציווה והוא עושה טובה "לקיים מצוות תפילין" כי לא חושב שהמצווה של הקב"ה מחייבת אבל מתכוון לעשות מצוות הקב"ה שאם היה מבקש ממנו לרקוד לא היה רוקד [וגם הרוקדים ברחובות זה כי מצווה גדולה להיות בשמחה]
וכמדומני שרוב ציבור מניחי התפילין שיכים לקטגוריה השניה וא"כ אינו שייך לנצי"ב אם כוונתו כצד א'
כתבתי כבר הנלענ"ד. שמעשיו מוכיחים.
 
בכ"מ נ' שאתה מתכוין למש"כ הפמ"ג לגבי ציצית והובא שם אבל זה ענין נוסף
וודאי ביחס לביטול עשה זה ענין נוסף,
ששם הוא לובש ד' כנפות בלא ציצית, כיון שלא מכוון לצאת את המצווה,
אבל וודאי כתוב שם שאם לא כיון לשם מצווה, לא קיים המצווה,
דאי עדין חשיב קיום של מצווה אמאי ביטל עשה, דאמאי נחשב בלא ציצית,
וא"כ לעניינינו, אם מניח תפילין ללא כוונה למצווה, בין אם לא רוצה לצאת ידי המצווה, ובין אם לא מאמין במצווה, א"כ לא קיים המצווה,
כמבואר בפרמ"ג שהובא בביאה"ל,
 
הגר"י יוסף אמר היום בשיעורו השבועי בשם רבי דב לנדו שחילוני אשכנזי אפיקורוס, אבל ספרדי לא. היכן ההקלטה הזו של הרב לנדו שליט"א? ומה זה אומר למעשה?
 
הגר"י יוסף אמר היום בשיעורו השבועי בשם רבי דב לנדו שחילוני אשכנזי אפיקורוס, אבל ספרדי לא. היכן ההקלטה הזו של הרב לנדו שליט"א? ומה זה אומר למעשה?
בקובץ תורה שבע"פ כרך לב עמ' סט, בשם הגריש"א לחלק בין ספרדים שבסתמא הם מאמינים בה', לאשכנזים שבסתמא לא גדלו על יסודי האמונה.

אבל צ"ב מדוע החילונים האשכנזים נחשבים אפיקורסים אם בגלל שלא גדלו על יסודי האמונה ה"ה תינוקות שנשבו?
 
בסרטון הנ"ל יש לכאו' התייחסות מפורשת
שגם אם בקשו החילונים לקיים המצווה
וצריך לקיים להם המצווה משום חילול ד'
מ"מ אין לברך ע"כ וכדברי הרב @נדיב לב
 
בסרטון הנ"ל יש לכאו' התייחסות מפורשת
שגם אם בקשו החילונים לקיים המצווה
וצריך לקיים להם המצווה משום חילול ד'
מ"מ אין לברך ע"כ וכדברי הרב @נדיב לב
בשיעור השבועי של הראשל''צ הגר'''י יוסף דן בזה והביא דברי הגרמ''פ בענין שאסור וניסה לחלק בין א''י לחו''ל
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה