בראשית - האם הבריאה היתה גם בלילה או רק ביום | בראשית בראשית - האם הבריאה היתה גם בלילה או רק ביום | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,546
תודות
7,476
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
יהי מאורות ברקיע השמים (א טו)

פירש רש"י בברכות נט: ד"ה שבתאי ועירובין נו. ד"ה או בתחלת, שהמאורות נתלו בתחילת ליל רביעי, וכן מפורש בפרקי דרבי אליעזר פ"ז. והנה לפי זה מבואר שבריאת הנבראים בששת ימי בראשית היתה גם בלילה, ולא רק ביום.

וקשה מדברי המדרש רבה (פרשה י"ב סי' י"ד), דבין לבית שמאי ובין לבית הלל מעשה בראשית נבראו רק ביום, ופליגי רק האם מחשבה בלילה ומעשה ביום או שבין המחשבה ובין המעשה היו ביום. וכן נראה מדברי הגמ' בסנהדרין לח: לגבי בריאת אדם הראשון, שלא נבראו הברואים בלילה אלא רק ביום, דאמרינן שם "י"ב שעות הוי היום, שעה ראשונה הוצבר עפרו" וכו', מבואר דבריאת האדם התחילה רק ביום, והיינו כנ"ל דבלילה לא היה בריאה. אם כן היאך אמרינן שבליל ד' נבראו המאורות.

ואולי יש לומר דבריאת המאורות שאני, דכיון שניתנו למשול ביום ובלילה, דהיינו שהחמה תמשול ביום והלבנה בלילה, וחלוקה זו היא חלק מעצם בריאתם, היה צריך שתתקיים חלוקה זו בפעם הראשונה ביום הרביעי עצמו שהוא יום בריאת המאורות, וא"כ מן ההכרח שיבראו המאורות כבר בלילה ואז תוכל הלבנה למשול בלילה, ועי'.​
 
ברוך תהיה על השאלה המיוחדת, חשבתי אולי יש לומר.
וודאי שיש בעצם מציאות של יום ולילה.
אבל צריך לשים לב שלגבי המאורות השמש והירח יש להם קיום במשך כל היממה
ביחס לכל היקום-אם בארץ ישראל לילה אז במקום אחר בכדור הארץ זה יום.
ואולי לכן כלפיהם תמיד זה גם יום שהרי השמש שהקב"ה תלה אותה בלילה האירה במקום אחר כיום.
 
אבל צריך לשים לב שלגבי המאורות השמש והירח יש להם קיום במשך כל היממה
ביחס לכל היקום-אם בארץ ישראל לילה אז במקום אחר בכדור הארץ זה יום.
ואולי לכן כלפיהם תמיד זה גם יום שהרי השמש שהקב"ה תלה אותה בלילה האירה במקום אחר כיום.
לכאורה לא יתכן כי יום ולילה בבריאה הם יום ולילה אמיתיים
(לא משנה עם י''ח או י''ב שעות...)
 
לכאורה לא יתכן כי יום ולילה בבריאה הם יום ולילה אמיתיים
(לא משנה עם י''ח או י''ב שעות...)
העולם היה עגול? א"כ השמש בליל רביעי האירה במקום אחר בפשטות לא?!
ולכן למרות שבאמת הוי לילה נבראו כי היה להם קיום של יום כלפי מקום אחר
 
העולם היה עגול? א"כ השמש בליל רביעי האירה במקום אחר בפשטות לא?!
ולכן למרות שבאמת הוי לילה נבראו כי היה להם קיום של יום כלפי מקום אחר
ברמב''ן עה''ת מסדר הבריאה מבואר שהעולם היה עגול
אבל דבר פשוט שיום ולילה בבריאה הם או לפי ארץ ישראל שממנה הושתת העולם או לפי חצי הכדור העליון שבו ארץ ישראל ולא לפי חצי הכדור התחתון כי אחרת אין אף פעם חלוקה בין יום ללילה
 
ברמב''ן עה''ת מסדר הבריאה מבואר שהעולם היה עגול
אבל דבר פשוט שיום ולילה בבריאה הם או לפי ארץ ישראל שממנה הושתת העולם או לפי חצי הכדור העליון שבו ארץ ישראל ולא לפי חצי הכדור התחתון כי אחרת אין אף פעם חלוקה בין יום ללילה
כבר הסכמתי על הנ"ל:
וודאי שיש בעצם מציאות של יום ולילה.
דברך אינם דוחים את דברי, שאמרתי למרות הידיעה הפשוטה והברורה שיש מציאות בעצם של יום שאליו התורה מתייחסת.
ובאמת יש מקום לעיין בדברי רבותינו שנתנו משקל ללילה של זמן שבו שולטים כוחות הטומאה וכדומה שבפשטות כל מקום נידון לעצמו, לא יתכן לחייב נטילת ידיים אדם שנמצא בחוץ לארץ והזמן אצלו זה צהוריים מכוח זה שבא"י עכשיו בוקר וצריך לסלק את הרוח טומאה ששרתה על ידיו.
 
אין כוונתי על יום ולילה כעת שזה ודאי כל אחד לפי מקומו ושעתו
כוונתי ליום ולילה בתהליך הבריאה שודאי חייב להתייחס לסדר זמנים מסויים
 
לסיכום:
השאלה היא: איך יתכן שכלל הבריאה הייתה ביום ורק המאורת מצאנו שתלה אותם הקב"ה בלילה.
והרב גרינפלד@ רצה לתרץ שמאורת שאני
דכיון שניתנו למשול ביום ובלילה, דהיינו שהחמה תמשול ביום והלבנה בלילה, וחלוקה זו היא חלק מעצם בריאתם, היה צריך שתתקיים חלוקה זו בפעם הראשונה ביום הרביעי עצמו שהוא יום בריאת המאורות, וא"כ מן ההכרח שיבראו המאורות כבר בלילה ואז תוכל הלבנה למשול בלילה, ועי'.
ואני חשבתי שבאמת מאורות שאני לא רק מכוח מטרתם אלא אולי גם מבחינת השלכתם הישירה על יום במקום אחר למרות שעכשיו לילה.
ויש הרבה מקום לפקפק ואני רק להגדיל תורה ולהאדירה באתי.
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון