האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

האיש השרוי בשמחה

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
71
תודות
122
נקודות
70
האם קוד הלבוש הליטאי היפה נוגד יראת שמים כי הרי אברך רציני לא אמור לרדוף אחרי הנאות עו''ז ואם הוא מחובר לזה קשה לדעת כמה מחובר לתורה כי זה תרתי דסתרי, אך מצד שני יש בו משום כבוד אם כולם הולכים ככה.
 
האם קוד הלבוש הליטאי היפה נוגד יראת שמים כי הרי אברך רציני לא אמור לרדוף אחרי הנאות עו''ז ואם הוא מחובר לזה קשה לדעת כמה מחובר לתורה כי זה תרתי דסתרי, אך מצד שני יש בו משום כבוד אם כולם הולכים ככה.
לא הבנתי. האם ל"אברך רציני", אסור לאכול להנאתו, "כי אברך רציני לא צריך לרדוף אחרי עולם הזה", פשוט שלא. אמנם יש אנשים שזיככו את עצמם והגיעו לדרגה כזו, אך לאברך רציני שמשתדל להתנהג נורמלי, אין שום עניין להפקיע את עצמו "מעולם הזה", בסוף זה חוזר: ובגדול. וכידוע מבחורים רבים שניסו להתנזר מעולם הזה וכיו"ב, ורק חוו משברים מזה, היכן כתוב בתורה שצריך להיות קיצוני? ולכן, ברור שאין שום בעיה בלבוש הליטאי היפה, כל עוד זה לא מעסיק את הבחור או את "האברך הרציני", אכן, יש לצערנו בחורים רבים שרואים בבלורית שלהם, את כל עולמם... אבל אם הוא לא מתעסק בזה, מדוע שתהיה בעיה? בגלל שהוא יר"ש הוא צריך להיראות מוזנח? חבל שהרבה טועים בין יר"ש להזנחה במראה החיצוני.
 
רמב''ם פיה''מ פ' חלק

" . . . אבל אין אצלנו בשום פנים תענוג זולתי תענוג הגוף בלבד והשגת החושים מן המאכל והמשתה והמשגל, וכל מה שזולתו אלה הוא אצלנו בלי מצוי, ואין אנו מכירין אותו ולא נשיג אותו בתחילת המחשבה אלא אחר חקירה גדולה. וראוי להיות כן, לפי שאנחנו בעולם הגופני ולפיכך אין אנו משיגים אלא תענוגיו הגרועים הנפסקים, אבל התענוגים הנפשיים הם תמידים עומדים לעד אינם נפסקים, ואין ביניהם ובין אלו התענוגים יחס ולא קורבה בשום פנים. ואין ראוי אצלנו בעלי התורה . . וכמו כן אנחנו, כשיזדכה ממנו מי שיזדכה ויעלה לאותה מעלה אחר מותו, אינו משיג התענוגים הגופנים, ואינו רוצה בהם אלא כעין שירצה המלך שהוא גדול הממשלה שיתפשט ממלכותו וממשלתו, ויחזור לשחק עם הנערים בכדור כשהיה עושה לפנים מן המלכות, וזה בקטנות שניו כשלא היה מבחין בין מעלת שני העניינים, כמו שאנחנו היום משבחין ומנשאין תענוגי הגוף ולא תענוגי הנפש. . ."
 
האם קוד הלבוש הליטאי היפה נוגד יראת שמים כי הרי אברך רציני לא אמור לרדוף אחרי הנאות עו''ז ואם הוא מחובר לזה קשה לדעת כמה מחובר לתורה כי זה תרתי דסתרי, אך מצד שני יש בו משום כבוד אם כולם הולכים ככה.
לא הבנתי
נראה לך שלאברך ליטאי משקיע בלבוש שלו יותר מאברך חסיד???
תברר

אבל יתכן שהשאלה נובעת מההסברים שאומרים בחיידר
שמה שכתבו על האימאות שהם היו יפות הכוונה ליופי רוחני....
 
רבותי כוונתי לא הייתה לאברך שקונה חליפה נורמלית יפה לשבת אלא לאברך שמשקיע מעבר לנדרש בטיפוח חיצוניותו וזה לדעתי נוגד מושג של בן תורה אף אחד לא אמר לקנות חליפה בבר כל אבל אמרו שמעבר לבסיס להשקיע חצי שעה לפני שחרית בסידור הבלורית וכדו' או ללת לבחור משקף שכולם יסתכלו וכדו'
 
רבים וטובים מגדולי הדורות האחרונים היו משקיעים זמן מה בטיפוח מראם החיצוני כיאה וכיאות לבן תורה המכובד ומכבד את התורה
אכמ״ל ואטו כי רוכלא אנן להביא את שמותם אבל הדברים ידועים ומפורסמים
אדרבה ואדרבה בני מלכים יש להם לשים לב קצת יותר מהרגיל למראם ולבושם לכבד את התורה ולומדיה (ואין הדבר חייב להיות דווקא לשם שמים אף שהוא השאיפה ומתוך שלא לשמה וכו׳) ובוודאי שאין להם לזלזל בלבושם ומראם ולבזות ח״ו את כבוד התורה ולומדיה וכידוע מאמר חז״ל ת״ח שיש לו רבב על בגדו חייב מיתה והוא מהטעם הנזכר ועוד
 
רש"י עירובין נד.
... לפי שמצינו בכל התלמוד שדרך תלמידי חכמים להקפיד על מאכלן דרך גדולה וכבוד, ועל מלבושיהן כדכתיב (משלי ח) ולמשנאי אהבו מות
ועל מלבושיהן הכוונה נקיון ותו לא!

רבים וטובים מגדולי הדורות האחרונים היו משקיעים זמן מה בטיפוח מראם החיצוני כיאה וכיאות לבן תורה המכובד ומכבד את התורה
אכמ״ל ואטו כי רוכלא אנן להביא את שמותם אבל הדברים ידועים ומפורסמים
אדרבה ואדרבה בני מלכים יש להם לשים לב קצת יותר מהרגיל למראם ולבושם לכבד את התורה ולומדיה (ואין הדבר חייב להיות דווקא לשם שמים אף שהוא השאיפה ומתוך שלא לשמה וכו׳) ובוודאי שאין להם לזלזל בלבושם ומראם ולבזות ח״ו את כבוד התורה ולומדיה וכידוע מאמר חז״ל ת״ח שיש לו רבב על בגדו חייב מיתה והוא מהטעם הנזכר ועוד
מעניין מי
 
לא הבנתי
נראה לך שלאברך ליטאי משקיע בלבוש שלו יותר מאברך חסיד???
תברר
התשובה היא כן. ברור אברך ליטאי שמקצץ את זקנו, ומשפר את בלוריתו כל העת, משקיע בנראותו, יותר מחברו החסידי. [ובחורים ליטאים בכלל השוני הוא עצום, לבחורים חסידיים כמעט ואין אפשרות גם לשפר את נראותם, ואת רובם הדבר אינו מעסיק]. השאלה היא האם זה בעיה. אפשר לצדד לכאן ולכאן. לענ"ד נראה כי כל עוד ההתעסקות בנראות לא מעסיקה את הבן אדם כל היום ה"ז בגדר המותר, ויתכן שאף "הראוי", ואגב, ידוע שר' שמואל העיר לבחורים על הבלורית שלהם, וכששאלו אותו שהרי אף לו-עצמו, יש בלורית. השיב כי הבלורית שלו מעל הראש, והבלורית שלהם-בתוך הראש וד"ל.
 
התשובה היא כן. ברור אברך ליטאי שמקצץ את זקנו, ומשפר את בלוריתו כל העת, משקיע בנראותו, יותר מחברו החסידי. [ובחורים ליטאים בכלל השוני הוא עצום, לבחורים חסידיים כמעט ואין אפשרות גם לשפר את נראותם, ואת רובם הדבר אינו מעסיק]. השאלה היא האם זה בעיה. אפשר לצדד לכאן ולכאן. לענ"ד נראה כי כל עוד ההתעסקות בנראות לא מעסיקה את הבן אדם כל היום ה"ז בגדר המותר, ויתכן שאף "הראוי", ואגב, ידוע שר' שמואל העיר לבחורים על הבלורית שלהם, וכששאלו אותו שהרי אף לו-עצמו, יש בלורית. השיב כי הבלורית שלו מעל הראש, והבלורית שלהם-בתוך הראש וד"ל.
זה לא כזה מוכרח כי הרי יש תופעה חסידית של הקפטה והשטריימל עם גובה של עוג ופאיעס עם ג'ל ומשקיעים ברמה פי הרבה מבחור פונבצע'ר
 
התשובה היא כן. ברור אברך ליטאי שמקצץ את זקנו, ומשפר את בלוריתו כל העת, משקיע בנראותו, יותר מחברו החסידי. [ובחורים ליטאים בכלל השוני הוא עצום, לבחורים חסידיים כמעט ואין אפשרות גם לשפר את נראותם, ואת רובם הדבר אינו מעסיק]. השאלה היא האם זה בעיה. אפשר לצדד לכאן ולכאן. לענ"ד נראה כי כל עוד ההתעסקות בנראות לא מעסיקה את הבן אדם כל היום ה"ז בגדר המותר, ויתכן שאף "הראוי", ואגב, ידוע שר' שמואל העיר לבחורים על הבלורית שלהם, וכששאלו אותו שהרי אף לו-עצמו, יש בלורית. השיב כי הבלורית שלו מעל הראש, והבלורית שלהם-בתוך הראש וד"ל.
מה יותר מסתלסל במשך היום הפאייעס או הבלורית?
 
מה יותר מסתלסל במשך היום הפאייעס או הבלורית?
כולם קדושים כולם צדיקים רק שאלה השקפתית אם זה טוב להשקיע

ממש לא. כשהחסידים משקיעים בשטרמלך למיניהם, הם לא משקיעים בנראות של עצמם, כי אם הרי הם צריכים ללכת עם שטריימל [דבר שלכשעצמו אינו יפה] אז הם משתדלים להראות יותר נורמליים. כמו כן "פאות", הם נאלצים להניח ג"ל כדי להראות יותר נורמליים. זאת אומרת: הם משתדלים כמה שפחות להראות "מוזרים", [ברור שהסיבה שהם לובשים כך הוא מנהג אבותיהם בפולין כו'] אך הדבר פשוט שאין זה כמו בחור ליטאי שכל יום מתבונן על בלוריתו מול המראה [בלורית היא יופי אוּנִיבֶרְסָלִי] הדברים פשוטים לענ"ד.
עיין ערך באנשי השמחה בחתונות שרובם ככולם חסידים
 
זה לא כזה מוכרח כי הרי יש תופעה חסידית של הקפטה והשטריימל עם גובה של עוג ופאיעס עם ג'ל ומשקיעים ברמה פי הרבה מבחור פונבצע'ר
ממש לא. כשהחסידים משקיעים בשטרמלך למיניהם, הם לא משקיעים בנראות של עצמם, כי אם הרי הם צריכים ללכת עם שטריימל [דבר שלכשעצמו אינו יפה] אז הם משתדלים להראות יותר נורמליים. כמו כן "פאות", הם נאלצים להניח ג"ל כדי להראות יותר נורמליים. זאת אומרת: הם משתדלים כמה שפחות להראות "מוזרים", [ברור שהסיבה שהם לובשים כך הוא מנהג אבותיהם בפולין כו'] אך הדבר פשוט שאין זה כמו בחור ליטאי שכל יום מתבונן על בלוריתו מול המראה [בלורית היא יופי אוּנִיבֶרְסָלִי] הדברים פשוטים לענ"ד.
 
באותה מידה אתה גם יכול לומר שהגרטל מסתובב יותר מהבלורית, איני רואה חילוק בין גרטל לפייעס.
ממש לא. שמעתי פעם מהגר''ש אלתר שאצל הרבה חסידים יש הידור מצווה של סלסול הפיאות אבל זה מצווה הבאה בעבירה וד''ל
 
יופי חיצוני הוא מידת המלכות של בן אדם.
אבל שזה עובר את גבול הטעם הטוב אז זה יכול להיות איסור.
בחור שמשקיע בטיפוח כמעט כמו בחורת סמינר אז זה חורג מהכלל.
אגב, אין קשר לליטאים וחסידים המספחת פשתה אצל כולם.
 
כתוב על יוסף הצדיק שבגלל שסלסל בשערו אז גירו בו את הדב.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון