החיוב ללמוד מוסר בכל יום | פורום אוצר התורה החיוב ללמוד מוסר בכל יום | פורום אוצר התורה

החיוב ללמוד מוסר בכל יום

מתחילים מחדש

משתמש מוביל
הודעות
673
תודות
1,470
נקודות
116
ידוע החיוב ללמוד מוסר בכל יום.
ובספר משנה ברורה מביא מהיערות דבש, שהכוונה במאמר חז"ל "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין", הוא ללימוד אגדות חז"ל וספרי מוסר. עיי"ש והוא חידוש גדול.
 
זה מדוקדק במאמר.
וכי כל התורה נמסרה רק כדי להלחם ביצר? לשמש לו תורה תבלין?
ולכן הוא למד שיש חלקים בתורה שהם תבלין בפני היצר.
בפשטות הכוונה הוא ללימוד התורה בכללותו, ולא רק לספרי מוסר.
 
בפשטות הכוונה הוא ללימוד התורה בכללותו, ולא רק לספרי מוסר.
הסברתי למה לא.
אבל כנראה אתה משתייך לחסידםי שמבינים אחרת. ותכלית התורה כדי להתגבר על היצר ולא מהות נכבדה בפני עצמה.
 
הסברתי למה לא.
אבל כנראה אתה משתייך לחסידםי שמבינים אחרת. ותכלית התורה כדי להתגבר על היצר ולא מהות נכבדה בפני עצמה.
לא כתבתי שתכלית התורה הוא בכדי להתגבר על היצר הרע.
רק שזו הוא התבלין הטוב ביותר.
וכדברי המסילת ישרים.
 
לא כתבתי שתכלית התורה הוא בכדי להתגבר על היצר הרע.
רק שזו הוא התבלין הטוב ביותר.
וכדברי המסילת ישרים.
לימוד אגדה הוא ידיעת הבורא כמאמר חז"ל ולכן פשוט שלימוד עניינים אלו עוזרים להכניע היצר יותר מלימוד ההלכות למרות שאף על זה התורה היא סגולה ותבלין.
 
לימוד אגדה הוא ידיעת הבורא כמאמר חז"ל ולכן פשוט שלימוד עניינים אלו עוזרים להכניע היצר יותר מלימוד ההלכות למרות שאף על זה התורה היא סגולה ותבלין.
על פי תורת חב"ד נא תסייג. כי אגדה זה לא רק ידיעת הבורא. זו תורה כמו כל חלקי התורה.
 
לימוד אגדה הוא ידיעת הבורא כמאמר חז"ל ולכן פשוט שלימוד עניינים אלו עוזרים להכניע היצר יותר מלימוד ההלכות למרות שאף על זה התורה היא סגולה ותבלין.
זה לא מדוייק.
שמעתי מא' מצדיקי הדור הקודם, שביאר שיש היצר הרע שמושרש באדם, נפשו הבהמית ונטיותיו הרעות, וע"ז מועילות דווקא ספרי מוסר ועצות שכליות שבאגדה. ויש את היצה"ר המלאך, שע"ז אמרו חז"ל "אלמלי הקב"ה עוזרו לא יכול לו", והעזר אלוק הוא לימוד התורה. ולא באגדה רק לימוד התורה בכללותו, וזה מציל מהמלאך. ודו"ק.
 
על פי תורת חב"ד נא תסייג. כי אגדה זה לא רק ידיעת הבורא. זו תורה כמו כל חלקי התורה.
לא ערבתי כלל כאן תורת חבד ואתה זה שמערבב
כוונתי הייתה מלבד שזה חלק ככל חלקי התורה ולפלא על השאלה בזה בכלל.
 
זה לא מדוייק.
שמעתי מא' מצדיקי הדור הקודם, שביאר שיש היצר הרע שמושרש באדם, נפשו הבהמית ונטיותיו הרעות, וע"ז מועילות דווקא ספרי מוסר ועצות שכליות שבאגדה. ויש את היצה"ר המלאך, שע"ז אמרו חז"ל "אלמלי הקב"ה עוזרו לא יכול לו", והעזר אלוק הוא לימוד התורה. ולא באגדה רק לימוד התורה בכללותו, וזה מציל מהמלאך. ודו"ק.
עצם לימוד התורה בעיון מתיש את היצה"ר וזהו שייך יותר בלימוד ההלכות ומתאים לפי הנ"ל.
 
בספר משלי כותב שלמה המלך כשלושים פעם את המִילה מוסר! "שמע בני מוסר אביך", "החזק במוסר אל תרף", "מוסר ה' בני אל תמאס" ועוד רבות.
למה לימוד תורה של דפי גמרא ופרקי משנה לא מספיק?
כי מוסר מדבר ישירות אל לב האדם!
 
בספר משלי כותב שלמה המלך כשלושים פעם את המִילה מוסר! "שמע בני מוסר אביך", "החזק במוסר אל תרף", "מוסר ה' בני אל תמאס" ועוד רבות.
למה לימוד תורה של דפי גמרא ופרקי משנה לא מספיק?
כי מוסר מדבר ישירות אל לב האדם!
שמעתי מא' מצדיקי הדור הקודם, שביאר שיש היצר הרע שמושרש באדם, והכוונה לנפשו הבהמית ונטיותיו הרעות, ולזה מועילות דווקא ספרי מוסר ועצות שכליות שבאגדה. ויש את היצה"ר המלאך, שע"ז אמרו חז"ל "אלמלי הקב"ה עוזרו לא יכול לו", והעזר אלוק הוא לימוד התורה. ולא באגדה רק לימוד התורה בכללותו, וזה מציל מהמלאך. ודו"ק.
 
ערבבו כאן בין לימוד אגדה שמטרתו להכיר את דרכי הנהגת ה' בעולם כמו שאמרו חז"ל
"רצונך שתכיר את מי שאמר והיה עולם למוד אגדה"
[ספרי פרשת עקב]
לבין לימוד המוסר שמטרתו הוא התיקון העצמי של הבן אדם.
 
ערבבו כאן בין לימוד אגדה שמטרתו להכיר את דרכי הנהגת ה' בעולם כמו שאמרו חז"ל

לבין לימוד המוסר שמטרתו הוא התיקון העצמי של הבן אדם.

ענין אחד הוא.
הכרת ה' הוא הכרח בכדי לתקן המידות. [ובפרט מדת ענוה ואהבת ישראל].

בכל אופן באגת חז"ל ישנן הן גדלות ה' ודרכי הנהגתו, והן דברי מוסר לתיקון הנפש.
 
חזור
חלק עליון