היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פוניבז' פרענצ'ס' ע"י גוי? | בית המדרש – דיונים תורניים היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פוניבז' פרענצ'ס' ע"י גוי? | בית המדרש – דיונים תורניים
תגובות חדשות באשכול זה נשלחות לאישור מנהל
שמעתי שהמשגיח הגר"ע רוטשילד שאל בזה את הרבנים ורובם [למעוטי הגרש"צ] התירו בדוחק. ומסתבר דה"ט משום שמחת יו"ט.
משום שמחת יו"ט מותר להתיר בנין זה, הלא בפשוטו הוא איסור דאורייתא גמור ????????.
 
היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פונוביז' פרענצ'ס' ע"י גוי?
כידוע שבעניין זה לא שואלים שאלות....
ידוע בפי משפחת כהנמן שיש בידיהם היתר ברור לדבר,

יודעי סוד אומרים בלחש, שההתר הוא מפי הגרי"מ רובין שליט"א מח"ס או"ש..
אמנם שמעתי אומרים שהוא עצמו מכחיש את הדבר..
תיקו.
 
גם אם זה באמת היתר ממנו הדבר תמוה מה פתאום הלכו אליו?
תמוה ???
כנראה גם הם הבינו סוף סוף, שיש עוד פוסקים שרב גוברם, חוץ מן כמה פוסקים ב"ב,
לבד מן העניין, שספציפית הגרי"מ רובין, הוא מוסמך על כל רבני ב"ב, אם זה ר' ניסים או הרב ווזאנר, וגם היום כידוע שר' שריאל נמצא איתו בקשר יום יומי...
כנראה עברו על רשימת רבנים שלא נתנו להם עד שהגיע אליו או משהו כזה.
או שהם שלחו אליו דווקא, בסוף שבת זה וודאי התחום שלו..
בוודאי, כנראה לזה התכוונתי - תיקו..
 
אבאר הדברים,

בביצה כא: ובגמ' שם כב. נחלקו בית שמאי ובית הלל: לבית שמאי אין זוקפים את המנורה של חוליות ביום טוב ולבית הלל זוקפים.

ובגמ' שם ביארו, דהוא לפי שלבית שמאי יש בנין בכלים ונראה כבונה ולבית הלל אין בנין בכלים.

והקשו הראשונים (תוס' ביצה שם, רשב"א ורן שבת מו., ועוד) הלא אף לבית הלל אסור בנין מדרבנן אף בכלים,

ותירצו ב' תירוצים,

א. משום יו"ט דקיל הקילו,

ב. או שהמדובר כאן הוא במנורה מחוברת שלא נתפרקה וצריך להקימה ולזקפה בלבד.

מ"מ בשו"ע (או"ח סי' תקי"ט ס"ב) נפסק:

כלים שהם מפוצלים כגון מנורה של חוליות וכו' שהם חתיכות חתיכות מעמידין אותן ביום טוב
והיינו שפסק כב"ה בגמרא.

אך הוסיף השו"ע: "והוא שלא יתקע", וביאר במשנ"ב שם:

פירוש - בחוזק ובגבורה. והוסיף (שם סק"ט):
שאף כי בשבת גזרו אף להחזירם ברפיון גזירה שמא יתקע, מ"מ ביום טוב התירו משום מניעת שמחת יום טוב.

מ"מ מבואר דהיכא שתוקעם בחוזקה אין מקום להתיר אף אליבא דב"ה.

עוד יש לעיין האם זה דומה לאשר מבואר בסי' שי"ד ברמ"א ס"א ובסק"ב במשנ"ב גבי ארון.

ועדיין אין הדברים ברורים אצלי דיו
 
שמעתי שהמשגיח הגר"ע רוטשילד שאל בזה את הרבנים ורובם [למעוטי הגרש"צ] התירו בדוחק. ומסתבר דה"ט משום שמחת יו"ט.
כמה שנים כבר עושים את הדבר (הנורא) הזה?
עשו זאת עוד כמה שנים לפני שהוא יתמנה למשגיח.
 
עשו זאת עוד כמה שנים לפני שהוא יתמנה למשגיח.

מעניין מה דעת ת"ח מובהק כמר על כך


יעוין בדברים אלו עוד,

ויש לעיין
מעיין לשמוע חוו"ד חו"ר הפורום לגבי ראיה המובאת בזה [בקישור],

האם ניתן להוכיח מינה שיש בנין מדאו' ביו"ט
 
כדי שנוכל לאפשר את המשך הדיון התורני, אבקש בשום אופן לא לדון ברב פלוני ובמשפחה פלונית, או בהנהגה של ישיבה פלונית. אלא אך ורק בדיון ההלכתי הטהור האם יש היתר או אין. אחרת נצטרך בלית ברירה למחוק את ההודעה ולהגביל את הכותב.
 
עוד יש לדון בנידון זה,
האם פרעצעס' חשוב כארון המבואר ברמ"א בסי' שי"ד ס"א דאינו ככלים אלא כקרקע ?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ומעשה בבית שהותקנה בו דלת חדשה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון