סוכות, שמח"ת ושמ"ע - המצווה הקשה ביותר בחג לפי הגר"א | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - המצווה הקשה ביותר בחג לפי הגר"א | ענייני דיומא

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
4,581
תודות
6,275
נקודות
587
אמר הגר"א מוילנא: המצוה הקשה ביותר היא מצות שמחת החג, שמוטל על האדם להיות שמח וטוב לב כל ימי החג, לרבות ימים ולילות ללא הפסק אף לרגע, ולא עוד אלא שאסור שיעלה בדעתו שום רגע מחשבה והרהור של דאגה בכל עניין שבעולם, ולא יתערב שום צער ויגון בשמחת החג. וחובה זו היא ח' ימים רצופים 192 שעות, 11,520 דקות, אכן מצוה קשה מאד! ('אוצרות התורה' – סוכות)
 
אמר הגר"א מוילנא: המצוה הקשה ביותר היא מצות שמחת החג, שמוטל על האדם להיות שמח וטוב לב כל ימי החג, לרבות ימים ולילות ללא הפסק אף לרגע, ולא עוד אלא שאסור שיעלה בדעתו שום רגע מחשבה והרהור של דאגה בכל עניין שבעולם, ולא יתערב שום צער ויגון בשמחת החג. וחובה זו היא ח' ימים רצופים 192 שעות, 11,520 דקות, אכן מצוה קשה מאד! ('אוצרות התורה' – סוכות)
שמעתי מת"ח מופלג, שלא מצא שום מקור מוסמך לשמועה זאת בשם הגר"א.
האם ידוע לך מקור הדברים?
 
אמר הגר"א מוילנא: המצוה הקשה ביותר היא מצות שמחת החג, שמוטל על האדם להיות שמח וטוב לב כל ימי החג, לרבות ימים ולילות ללא הפסק אף לרגע, ולא עוד אלא שאסור שיעלה בדעתו שום רגע מחשבה והרהור של דאגה בכל עניין שבעולם, ולא יתערב שום צער ויגון בשמחת החג. וחובה זו היא ח' ימים רצופים 192 שעות, 11,520 דקות, אכן מצוה קשה מאד! ('אוצרות התורה' – סוכות)
ידוע שאין לזה מקור מובהק.
 
מי שימצא את המקור לכך אולי ילמדנו איך קיים הגר"א בפועל את המתואר לעיל.
מצינו הנהגות של אכילה ושתייה שחז"ל הגדירו כצורות לקיום 'ושמחת' באופן חיובי, האם נתפרשו צורות נוספות לשמחה? או איך לדחוק כל מחשבה ודאגה? [כנראה שעסק התורה של הגר"א היה מסוגל לכך]
מכל מקום נראה שהציטוט - בניסוח הנ"ל - הופך את 'והיית אך שמח' ל'והיית אך לא עצוב'. ובכלל קצת קשה לחבר בין 'שמחה' לבין 'אכן מצוה הכי קשה'.
 
אמר הגר"א מוילנא: המצוה הקשה ביותר היא מצות שמחת החג, שמוטל על האדם להיות שמח וטוב לב כל ימי החג, לרבות ימים ולילות ללא הפסק אף לרגע, ולא עוד אלא שאסור שיעלה בדעתו שום רגע מחשבה והרהור של דאגה בכל עניין שבעולם, ולא יתערב שום צער ויגון בשמחת החג. וחובה זו היא ח' ימים רצופים 192 שעות, 11,520 דקות, אכן מצוה קשה מאד! ('אוצרות התורה' – סוכות)
לכאורה כל זה הוא הגדרת החיוב של "ושמחת וכו' והיית אך שמח",
כלומר החיוב על שמחה אינו רק דבר מעשי המצווה לעשות שמחה בדומה לעשיית מצוות אחרות, אלא החיוב מצווה על בלעדיות לשמחה,
דבר הגיוני מאד בהתחשב בכך שהשמחה היא שלמות הדעת,
אבל כאן צריך לדון, מהו הסותר לשמחה, לא נראה לי שיש בעיה של היסח דעת מהשמחה...
סך הכול הכוונה היא לא לעסוק בדאגות, שסותרות לשלמות,
והכי חשוב, להיזהר מאד לא להפוך את זה ל"דין שמחה"... זה מסתיים גרוע.
 
שמעתי מת"ח מופלג, שלא מצא שום מקור מוסמך לשמועה זאת בשם הגר"א.
האם ידוע לך מקור הדברים?
בעלון לקראת שבת של דרשו
היה שיחה עם ר' דוד כהן
ואמר שלא מצא לזה מקור בכל ספרי הגאון
וגם לא מתחבר לדברים האלו
כי אין שום קושי בלשמוח כל החג למי שמבין את משמעות הדברים
וע"כ לא מאמין שכן אמר הגר"א
 

קבצים מצורפים

מי שימצא את המקור לכך אולי ילמדנו איך קיים הגר"א בפועל את המתואר לעיל.
מצינו הנהגות של אכילה ושתייה שחז"ל הגדירו כצורות לקיום 'ושמחת' באופן חיובי, האם נתפרשו צורות נוספות לשמחה? או איך לדחוק כל מחשבה ודאגה? [כנראה שעסק התורה של הגר"א היה מסוגל לכך]
מכל מקום נראה שהציטוט - בניסוח הנ"ל - הופך את 'והיית אך שמח' ל'והיית אך לא עצוב'. ובכלל קצת קשה לחבר בין 'שמחה' לבין 'אכן מצוה הכי קשה'.
צילום מסך 2025-10-08 210008.png
 
ויש בנותן טעם לצטט
כתב הגר"א (משלי י"ד י"ג, "אחרית שמחה תוגה") "שאין לאדם בעולם הזה שום שמחה בעולם".

במכתב מאליהו (חלק ה' עמ' 11) כותב בשם הגר"א:
"מו"ר רבי צבי הירש ברוידא (חתנו של הסבא מקלם ורבם של כל גדולי המשגיחים בדור האחרון) אמר בשם הגר"א ז"ל, שכשם שאי אפשר לזרוע שדה אלא אם כן נחרשה מקודם, כך טמטום הלב מעכב לפני זריעת הרגשת הרוחניות אל הלב. אך כשיחרוש את הקליפה הקשה ואחר כך יזרע את הרוחניות אל תוך ליבו, יוציא פרי רב. ומהי החרישה? התרגשות גדולה – שיכולה לבוא או מייסורים או משמחה. שניהם פותחים את הלב, כי כאשר האדם בהתפעלות חזקה – ליבו פתוח. ואז, ראוי שיאמר לעצמו: "שדה ליבך חרושה לפניך. מהר וזרע אותה!".

וגם אם מקור השמחה הוא גשמי, מכל מקום הרי הלב מתפעל ומתרגש על ידי זה והטמטום נבקע. וזהו שאמר הכתוב: "חג הסוכות תעשה לך – באספך". השתמש בשמחתך הגשמית (על היבול מגורנך ומיקבך) להגיע אל הרוחניות, ואז תתהפך גם שמחתך לשמחה רוחנית. ואז תהיה שמחתו שלמה, כי ישמח השמחה הגדולה על אשר זכה להפוך את הרע שבלבו לטוב, ואת החושך של "וכחשתי" לאור גדול של אמונה וביטול ה"יש" הגשמי.

ובזה נבין את מנהג החסידים להרבות בשמחה, אפילו חיצוניות – על ידי משקה וכדומה – ולעסוק בשעת מעשה בדברי תורה ועבודה ואהבת הבריות. כי השמחה הזו, אם גם חיצונית היא, פותחת את הלב, כנ"ל. מה נפלא הוא אשר כל המנהגים של ישראל – יהיה על פי איזה שיטה שתהיה – כולם מובילים לתכלית אחת של תורה ועבודת ה' יתברך" עכ"ל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לקראת חג הפורים, והפסח, [וכל השנה], ישנם יקבים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון