הרשב"א בס"ס (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים הרשב"א בס"ס (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים

חכימא

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
312
תודות
1,008
נקודות
101
לאחרונה שמעתי שיעור מת"ח שפלפל בדין ספיקא ספיקא. וציין מהשב שמעתתא שהוא מדין רוב.
ומה עם הרשב"א המפורסם בסימן ת"א? שהוא המקור...?!

(כשהערתי לו יפה.. הוא התנצל. אם כי למעשה הוא די צדק, כי בהמשך התברר שתכלית דבריו לפלפל בש"ש שמחלק בין רובא דאיתא קמן וליתא קמן.. ולכן הציע את כל הדברים ממנו.. וק"ל)
זה אינו טענה,
ושכיח שת"ח יודע את הראשונים מתוך האחרונים שהביאום ולא במקורם.
ומצינו כזאת רבות, כתב הש"ך בשם הרשב"א וכו' וכדומה.
 
זה אינו טענה,
ושכיח שת"ח יודע את הראשונים מתוך האחרונים שהביאום ולא במקורם.
ומצינו כזאת רבות, כתב הש"ך בשם הרשב"א וכו' וכדומה.
כל לומד מתחיל יודע שיש עוד ברייתא דומה לזו שהוא לומד דרך המסורת הש"ס..
 
לאחרונה שמעתי שיעור מת"ח שפלפל בדין ספיקא ספיקא. וציין מהשב שמעתתא שהוא מדין רוב.
ומה עם הרשב"א המפורסם בסימן ת"א? שהוא המקור...?!
ועוד כמדומה לי שאין הדבר מוכרח מתוך דבריו שם והגרש"ש ביאר דברי הרשב"א באופן אחר
וא"כ שפיר למה הביא דברי הש"ש
 
זה אינו טענה,
ושכיח שת"ח יודע את הראשונים מתוך האחרונים שהביאום ולא במקורם.
ומצינו כזאת רבות, כתב הש"ך בשם הרשב"א וכו' וכדומה.
קשה לדמות, ליסוד מפורסם שכל בר בי רב מינקותו מכירו.
ועוד כמדומה לי שאין הדבר מוכרח מתוך דבריו שם והגרש"ש ביאר דברי הרשב"א באופן אחר
וא"כ שפיר למה הביא דברי הש"ש
כשאומרים ס"ס מדין רוב, טרם נוטים לפרשנות בזה, הרי אלו דברי הרשב"א וכמו שכתב "ותדע לך עוד דהא ספק ספיקא עדיף כרוב. ואפשר דאלים היתרו יותר מרוב". מלבד זאת שהש"ש שם מזכיר את הרשב"א. (ובהמשך את הריב"ש המפורסם גם).
 
הרי אלו דברי הרשב"א וכמו שכתב "ותדע לך עוד דהא ספק ספיקא עדיף כרוב. ואפשר דאלים היתרו יותר מרוב".
אדרבה מילים אלו נוטות שיש רק דימיון מסוים לצורת ההיתר של רוב אז זה ללא ממש מדין רוב
 
אדרבה מילים אלו נוטות שיש רק דימיון מסוים לצורת ההיתר של רוב אז זה ללא ממש מדין רוב
שוב. אותו ת"ח הביא בסתמא שזה מדין רוב וציין לש"ש. והש"ש שכותב שס"ס מדין רוב מציין את הרשב"א!
מקווה שכעת הובנתי. מעבר לכך, כדאי לפתוח דיון באשכול אחר.
 
כתוב עדיף כרוב ואפשר דאלים היתרו יותר מרוב. ומביא ראיות מהש''ס דאלים היתרו יותר מרוב מרב יהושע וכו'.
1749209505209.png
הוא אשר כתבתי, עדיף כרוב, ואפשר דאלים היתרו
זה לא אלים מ'רוב', מי שמדקדק במילים, ההגדרה שונה לגמרי
 
הוא אשר כתבתי, עדיף כרוב, ואפשר דאלים היתרו
זה לא אלים מ'רוב', מי שמדקדק במילים, ההגדרה שונה לגמרי
הוא כתב זאת בשלב שלפני הראיות. תשובה זה תהליך. הוא כותב שזה ודאי כרוב, ואפשר דאלים מרוב. ולאחר מכן מכן מבסס צד זה שהוא אלים מרוב. וכמו שרואים להדיא מהראיה שהביא.
 
הוא כתב זאת בשלב שלפני הראיות. תשובה זה תהליך. הוא כותב שזה ודאי כרוב, ואפשר דאלים מרוב. ולאחר מכן מכן מבסס צד זה שהוא אלים מרוב. וכמו שרואים להדיא מהראיה שהביא.
אני רוצה לדייק בעיקר במילים 'עדיף כרוב' זו לשון לא מבנית לכאו'
 
זה שלב ראשון.
אולם כמו שכבר כתבתי
לאחר מכן הוכיח בראיות דהוא 'אלים היתרו יותר מרוב'
נכון
לענ''ד הכל מתיישב דמ''ש 'עדיף כרוב' פירושו שהיתר ס''ס עדיף מ'חזקה' ודינו כרוב, ולאחמ''כ מוכיח דאף מרוב הוי עדיף
 

הודעות מומלצות

עדים פסולים הלך אחר רוב דעות ?

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון