תולדות - ותלך לדרוש - בבית מדרשו של שם ועבר | בראשית תולדות - ותלך לדרוש - בבית מדרשו של שם ועבר | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,549
תודות
8,319
נקודות
402
לכאו' יש לתמוה, מפני מה הלכה לבית מדרשו של שם ועבר, ולמה לא הלכה לאברהם אבינו

וכבר עמד בזה הרד"ק "ויאומן כי שם היה חי שהרי היה אחר אברהם אבינו ל"א שנה; ואם הוא מלכי צדק היה בירושלים ולמה נאמר שהניחה אברהם אבינו שהיתה עמו והיה נביא גדול והלכה לירושלים אל שם לדרוש את ה', כי אברהם אבינו חי עד שהיו יעקב ועשו בני ט"ו שנה. ומה שאמר ותלך לדרוש את ה', אולי אברהם היה יושב בבית אחד עם קטורה ובניה:"

ונראה שדעתו שהלכה לדרוש אצל אברהם אבינו.

ובשפתי חכמים ראיתי שכתב "ואין להקשות למה לא הלכה אצל אברהם שהרי גם הוא היה נביא, ויש לומר דהקב"ה סובב כן להעלים מאברהם ענין ההריון שלא יצטער, שהרי מת אברהם קודם שיצא עשו לתרבות רעה כדי שתהא מיתתו בשיבה טובה:"


ומצאתי שכ' רבינו חיים פלטיאל דבר פלא​

"וי"ל לכך לא הלכה לב"מ של חמיה שהיה בדעתה שיתירו לה לשתות שום סם שהייתה מפלת והם השיבו זה הצער שיש לה שני גוים בבטניך, וחשבה אם אלך אצל חמי אפי' אם מותר לא יתיר לי בשביל בנו."
 
מדברי הגר"י זילברשטיין ב'חשוקי חמד'

וחששה שאברהם אבינו יסבור שאם תשתה סם להפיל את העובר יסתכן יצחק אבינו לא פחות ממנה, שהרי עובר זה הושג על ידי שהעתיר בתפילות עשרים שנה, ואם תפיל לא יוולדו להם עוד ילדים ומי שאין לו בנים נחשב כמת.
איני מבין דבריו, וכי חשיב סכנה, וכי מחללים עליו את השבת?
ובר מן דין, וכי היא מחוייבת להסתכן בשביל ללדת ילדים עבורו שלא יהיה מת?

ועיינתי וכמדו' שזהו שהשיב לו הגרי"ש
חשוקי חמד גיטין דף נה עמוד ב
והצעתי הדברים לפני מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א והשיב: אשה זו לא בריאה והיא שונה מכל הנשים שמוכנות ללדת טבעי והוא רוצה ללדת בניתוח, וגם לא משועבדת לבעלה ללדת באופן טבעי, ולכן הרופא רשאי לנתח אותה.
 
לכאו' יש לתמוה, מפני מה הלכה לבית מדרשו של שם ועבר, ולמה לא הלכה לאברהם אבינו

וכבר עמד בזה הרד"ק "ויאומן כי שם היה חי שהרי היה אחר אברהם אבינו ל"א שנה; ואם הוא מלכי צדק היה בירושלים ולמה נאמר שהניחה אברהם אבינו שהיתה עמו והיה נביא גדול והלכה לירושלים אל שם לדרוש את ה', כי אברהם אבינו חי עד שהיו יעקב ועשו בני ט"ו שנה. ומה שאמר ותלך לדרוש את ה', אולי אברהם היה יושב בבית אחד עם קטורה ובניה:"

ונראה שדעתו שהלכה לדרוש אצל אברהם אבינו.

ובשפתי חכמים ראיתי שכתב "ואין להקשות למה לא הלכה אצל אברהם שהרי גם הוא היה נביא, ויש לומר דהקב"ה סובב כן להעלים מאברהם ענין ההריון שלא יצטער, שהרי מת אברהם קודם שיצא עשו לתרבות רעה כדי שתהא מיתתו בשיבה טובה:"


ומצאתי שכ' רבינו חיים פלטיאל דבר פלא​

"וי"ל לכך לא הלכה לב"מ של חמיה שהיה בדעתה שיתירו לה לשתות שום סם שהייתה מפלת והם השיבו זה הצער שיש לה שני גוים בבטניך, וחשבה אם אלך אצל חמי אפי' אם מותר לא יתיר לי בשביל בנו."
אולי חששה שיגיד לה אברהם בשם ה' שהיא לא ראויה ללדת ואז בגלל שהוא חמיה אז היא תתבייש יותר או שיכעס עליה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ראובן ושמעון קנו כל אחד חבית יין מלוי
לאחר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה