חנוכה - זמן וגדר ברכת 'שעשה ניסים' | ענייני דיומא חנוכה - זמן וגדר ברכת 'שעשה ניסים' | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
אציין נידונים שתלויים במאמר זה:
סדר הברכות:
הנידון:
האם יש להקפיד לברך 'שעשה ניסים' לפני ההדלקה ]כברכת המצווה שצריכה להיות סמוכה למעשה] או שניתן לברך אותה גם אחרי ההדלקה [כברכת הודאה שאינה תלויה בסמיכות המעשה דווקא], ?
ההשלכה הנובעת מזה: מנהג העולם כיום הוא לברך את כל הברכות [כולל ברכת 'שעשה ניסים'] לפני תחילת ההדלקה, כשיטת הרמ"א, מה שמחזק את צד ברכת המצווה.​
 
נידון נוסף:
נוגע לכוונת הברכה:
הנידון:
על מה מברכים: על עצם קיום מצוות ההדלקה כעת, או על הנס שאירע לאבותינו באותם ימים ?
השלכה: ההבנה משפיעה על התמקדות הכוונה בעת אמירת הברכה.
 
נידון נוסף:
ברכה בבית הכנסת ובבית:
הנידון:
מי שבירך את כל הברכות בהדלקת בית הכנסת (שם נוהגים להדליק בברכה), האם עליו לברך שוב 'שעשה ניסים' בביתו?
השלכה: אם זו ברכת המצווה, הוא כבר יצא ידי חובה בבית הכנסת ואינו יכול לברך שוב. אם זו ברכת הודאה, יש מקום לברך שוב בביתו, במקום שבו הוא מקיים את עיקר המצווה הפרטית.​
 
נידון נוסף:
זמן הברכה:
הנידון:
עד מתי ניתן לברך 'שעשה ניסים' (למשל, בדיעבד אם שכח)?
השלכה: ברכת המצווה קשורה לזמן המצווה (זמן ההדלקה), בעוד ברכת הודאה אפשר לברך כל היום (כמו "על הניסים" בתפילה).
 
נידון נוסף:
חיוב הרואה:
הנידון:
האם אדם שרק רואה נרות חנוכה (ולא מדליק בעצמו, ואין לו מי שידליק עליו בבית) חייב לברך 'שעשה ניסים'?
השלכה: אם זו ברכת הודאה, כל רואה חייב לברך. אם זו ברכת המצווה, רק המדליק מברך. ההלכה מכריעה שיש חיוב לרואה.
 
נפקותא נוספת:
סמיכות הברכה להדלקה:
הנידון:
עד כמה צריך לדאוג שברכת 'שעשה ניסים' תהיה סמוכה לפעולת ההדלקה ?
השלכה: אם היא ברכת המצווה, העיכוב פוסל. אם הודאה, פחות קריטי.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כ"ב בכסלו תשנ"ח - הרב שלום מרדכי ב"ר יצחק הכהן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה