חנוכה - כבתה אין זקוק לה - ממתי ? | ענייני דיומא| דף 2 חנוכה - כבתה אין זקוק לה - ממתי ? | ענייני דיומא| דף 2
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן
אולי יש ראיה לדברי מורינו הרב @עוזי ומגני מהשו''ע סי' תרע''ב ס''ב במי שרוצה להדליק מפלג שצריך שהשמן ידלק חצי שעה אחרי הזמן,
ויעוין שם במ''ב דאם לא ידלוק בלילה ליכא פרסומי ניסא, וצריך לחזור ולהדליק משמע שעד אז לא יצא וצ''ע
לכאו' אין ראיה משום דהתם לא התקיים המצווה שאין כאן הדלקה שמפרסמת את הנס
ואמנם בער"ש שהדליק בהיתר כתב המ"ב שא"צ לחזור ולהדליק שכך הוא התקנה
 
לכאו' אין ראיה משום דהתם לא התקיים המצווה שאין כאן הדלקה שמפרסמת את הנס
ואמנם בער"ש שהדליק בהיתר כתב המ"ב שא"צ לחזור ולהדליק שכך הוא התקנה
א' אם לא הסברא של שרגא בטיהרא ,
פשטות מי שסובר שאפשר להתפלל מעריב מפלג (וכן במ''ב הלכות שבת) ג''כ זמנה מפלג.
 
לכאו' אין ראיה משום דהתם לא התקיים המצווה שאין כאן הדלקה שמפרסמת את הנס
ואמנם בער"ש שהדליק בהיתר כתב המ"ב שא"צ לחזור ולהדליק שכך הוא התקנה
בער"ש הוא גם מדליק באופן שהולך ודולק עד צאה"כ.
חוץ מענין התקנה כי נכנס שבת.
 
בער"ש הוא גם מדליק באופן שהולך ודולק עד צאה"כ.
חוץ מענין התקנה כי נכנס שבת.
גם קודם כניסת שבת א"צ להדליק
לכאורה לא דמי כי פה אין מחלוקת שהדלקה עושה מצוה.
אשמח אם תביא לזה מקורות שמועיל כונה הפכית במעשה מצוה.
אני צריך לצאת, בעז"ה בערב.
 
מקורות שמועיל כונה הפכית במעשה מצוה.
משנה ברורה סי' ס' ס"ק ט'
"ועיין בט"ז בסימן תפ"ט שמוכח מדבריו דהמברך עם קטנים הנ"ל לא יצא אפילו למ"ד מצות אין צריכות כוונה דהוי כמכוין בפירוש שלא לצאת"
בבה"ל שם ד"ה יש בסו"ד
"ובמתכוין בפירוש שלא לצאת לכו"ע לא יצא"
 
אדם הדליק נר ראשון וקודם שהדליק את הנר השני כבה הראשון
כך שלא גמר את ההידור האם גם בזה אמרינן כתבה אין זקוק לה?

@קבוצה הלכות חנוכה

בעיקר דין ההידור יש מקום לדון אם צריך להיות דווקא סמוך להדלקה הראשונה כמו שהזכירו פה בשם ר' חיים או ששייכת גם בלאחר זמן,
ועל הצד שאינו קשור להדלקה הראשונה אלא הוא דין מצד עצמו אז מדוע שנאמר שלא גמר את הדלקת הנר הראשונה.

ועוד יש לעיין על הצד שאין זקוק לה האם בכלל יש מקום להידור?
שהרי כל ענין ההידור הוא שיראו שדולק שניים וכמו שמבואר בתוס' שבת כא: ובשולחן ערוך סימן תרע"ב שאין הידור של כל בני הבית במקום שמהדר לפי הימים מצד שאינו ניכר ויש לדון האם כשאינו ניכר מצד שהראשון נכבה וצ"ע.
 
ועוד יש לעיין על הצד שאין זקוק לה האם בכלל יש מקום להידור?
שהרי כל ענין ההידור הוא שיראו שדולק שניים וכמו שמבואר בתוס' שבת כא: ובשולחן ערוך סימן תרע"ב שאין הידור של כל בני הבית במקום שמהדר לפי הימים מצד שאינו ניכר ויש לדון האם כשאינו ניכר מצד שהראשון נכבה וצ"ע.
באמת הבה"ל שהבאתי לעיל פסק שאם עדין לא גמר להדליק נרות ההידור צריך לחזור להדליק מדין ההידור
ביה"ל תרעג סעי' ב' ד"ה אם
"ונ"ל דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים ואז נחשב למהדר מן המהדרין וע"כ אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה"
אמנם אחר שכבר הדליק את כל נרות ההידור, אינו צריך להדליק, משום שכבתה אינו זקוק לה נאמר גם על ההידור, דסגי שיהא רגע שבו יהא ניכר.
 
בעיקר דין ההידור יש מקום לדון אם צריך להיות דווקא סמוך להדלקה הראשונה כמו שהזכירו פה בשם ר' חיים או ששייכת גם בלאחר זמן,
לכאו' מהבה"ל דלעיל בהודעתי הקודמת משמע שצריך לקיים המהדרין אף אחר שכבה הנר משמע דהוא מצווה נפרדת
ששיכת גם לאח"ז
 
זאת אומרת שבשביל לקיים את ההידור שעדיו לא קיים צריך להדליק את הראשון, ונראה שענינו בזה על שאלת הרב הפותח.
אמת
אבל הרב הפותח כתב שהתכוון לשאול משום עיקר המצווה עיין בתחילת השרשור
 
אדם הדליק נר ראשון וקודם שהדליק את הנר השני כבה הראשון
כך שלא גמר את ההידור האם גם בזה אמרינן כתבה אין זקוק לה?
ברור ופשוט, שאם כבתה אין זקוק לה מדבר גם על הנר הראשון, אבל אם רוצה להחמיר ולחזור ולהדליקה פעם נוספת, ידליק בלי ברכה ותבוא עליו ברכה, כך זה הלכה למעשה.
 
בעיקר דין ההידור יש מקום לדון אם צריך להיות דווקא סמוך להדלקה הראשונה כמו שהזכירו פה בשם ר' חיים או ששייכת גם בלאחר זמן,
בביה"ל שציטט הרב @עוזי ומגני מבואר מפורש שצריך שכל נרות הימים היו לפניו בשעת ההדלקה דהיינו קיום מעשה מצוות הדלקה בהידור והמצווה וההידור הם דבר אחד, לקיים בהידור.
אבל הרב הפותח כתב שהתכוון לשאול משום עיקר המצווה עיין בתחילת השרשור
וא"כ נידון זה לא קשור בדווקא לכבה הנר הראשון אלא אפילו אם במקרה לא יכל להמשיך להדליק את שאר הנרות. גם באופן שראשון כלל לא כבה. דהיינו שהשאלה היא האם יש סוג של תנאי שההדלקה הראשונה היא בתנאי שידליק את שאר הנרות ולא קשור לכבתה אין זקוק לה.
 
בביה"ל שציטט הרב @עוזי ומגני מבואר מפורש שצריך שכל נרות הימים היו לפניו בשעת ההדלקה דהיינו קיום מעשה מצוות הדלקה בהידור והמצווה וההידור הם דבר אחד, לקיים בהידור.
אדרבא מוכח הפוך, דאם היה המהדרין קיום המצווה בהידור, א"כ כבר נגמרה המצווה וכיצד מהני מה שידליק שוב את הנר הראשון,
וע"כ שהוא ב' ענינים, א' עיקר המצווה, ב' שיהא ניכר הימים, וגם אם נגמר עיקר המצווה, מ"מ עדין לא קיים הידור שיהא ניכר הימים, וע"כ צריך לחזור והדליק מדין המהדרין, אף שאין כאן את עיקר המצווה.
 
אדרבא מוכח הפוך, דאם היה המהדרין קיום המצווה בהידור, א"כ כבר נגמרה המצווה וכיצד מהני מה שידליק שוב את הנר הראשון,
וע"כ שהוא ב' ענינים, א' עיקר המצווה, ב' שיהא ניכר הימים, וגם אם נגמר עיקר המצווה, מ"מ עדין לא קיים הידור שיהא ניכר הימים, וע"כ צריך לחזור והדליק מדין המהדרין, אף שאין כאן את עיקר המצווה.
אז למה בעינן שיהיו לפניו בשעת ההדלקה, יכול להדליק נר אחד ולאחר זמן להדליק עוד אחרים, וכתב הביה"ל שם: "בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים"?

ועיקר הדבר שהוא שני ענינים דהיינו כביכול שני מצוות קשה עד למאוד בסברא ובלימוד כל הסוגיה של הידור, לשון הר"ן בשבת "המהדרין את המצווה" ועוד בראשונים שם שמשמע שהידור הוא לקיים אותה מצווה בצורה מהודרת יותר ולא ענין אחר.

אני מחפש אחר "הידור מצווה" שנעשה בשני שלבים, אחד אחר השני האם מצאנו עוד מקום כזה?
 
אז למה בעינן שיהיו לפניו בשעת ההדלקה, יכול להדליק נר אחד ולאחר זמן להדליק עוד אחרים, וכתב הביה"ל שם: "בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים"?
לכאו' כוונת הבה"ל שבעי שכל הנרות לפי חשבון הימים יהיו דלוקים בב"א, ולא אחד אחרי השני, שאינו ניכר כה"ג.
ועיקר הדבר שהוא שני ענינים דהיינו כביכול שני מצוות קשה עד למאוד בסברא ובלימוד כל הסוגיה של הידור, לשון הר"ן בשבת "המהדרין את המצווה" ועוד בראשונים שם שמשמע שהידור הוא לקיים אותה מצווה בצורה מהודרת יותר ולא ענין אחר
אכן אני מסכים שהוא חידוש, וגם אני במושכל ראשון סברתי לא כך.
אבל אין קו' כ"כ, דס"ס באופן הרגיל ההידור הוא לא ענין נוסף בדווקא מהמצווה, אלא הוא כתוספת למצווה משום שהנר העיקרי הוא כחלק מההידור,
אבל חידש הבה"ל שהוא גם ענין לעצמו.
 
לכאו' כוונת הבה"ל שבעי שכל הנרות לפי חשבון הימים יהיו דלוקים בב"א, ולא אחד אחרי השני, שאינו ניכר כה"ג.
האם יש הידור באחד שהדחיק אחד ולאחר זמן היזדמן לו שאר הנרות?
אכן אני מסכים שהוא חידוש, וגם אני במושכל ראשון סברתי לא כך.
אבל אין קו' כ"כ, דס"ס באופן הרגיל ההידור הוא לא ענין נוסף בדווקא מהמצווה, אלא הוא כתוספת למצווה משום שהנר העיקרי הוא כחלק מההידור,
אבל חידש הבה"ל שהוא גם ענין לעצמו.
או שסובר שכל עוד לא סיים את מעשה המצווה שכוללת הדלקת כל הנרות לא נחשב שסיים אם המצווה ושייך עדין להדר
 
אשמח אם תביא לזה מקורות שמועיל כונה הפכית במעשה מצוה
עי' תוס' סוכה לט. גבי עובר לעשייתן בברכת הלולב : אפשר שיתכוין שלא לצאת בו עד אחר ברכה.
והובא בב"י [תרנא,ה]. וכ' המשנ"ב [כה] בשם הגר"א דהיא העצה היותר מובחרת.
 
או שסובר שכל עוד לא סיים את מעשה המצווה שכוללת הדלקת כל הנרות לא נחשב שסיים אם המצווה ושייך עדין להדר
מה שייך, הא כבר נגמר המצווה, שהא אם כבתה אינו זקוק לה, אפי' עוד לא סיים להדליק את כל הנרות, כדמשמע מהבה"ל דלעיל דהטעם שחוזר רק משום ההידור ולא משום שעדין לא נגמר המצווה של הראשון.
האם יש הידור באחד שהדחיק אחד ולאחר זמן היזדמן לו שאר הנרות?
לבה"ל הנ"ל לכאו' כן ובפרט לביאור המחודש שבאשכול זה
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מִלְּבַד שַׁבְּתֹת ה' וּמִלְּבַד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה