כתיבת בקשות לישועה על בקבוקים - סגולת הערק | פורום אוצר התורה

כתיבת בקשות לישועה על בקבוקים - סגולת הערק

כותרת האשכול

מגנא ומצלא

משתמש פעיל
פרסם מאמר
הודעות
152
תודות
481
נקודות
96
בעקבות המנהג שפרץ למחוזותנו בכתיבת בקשות לישועה וכדו' על בקבוקי ערק
יש לדון האם אין בכך משום "עמי בעצו ישאל, ומקלו יגיד לו"?

רמב"ם הלכות ע"ז פי"א ז:
"יש מן הקוסמים שהוא ממשמש בחול או באבנים, ויש מהן מי שגוהר לארץ וצועק, ויש מי שמסתכל במראה של ברזל או עששית ומדמין ואומרין. ויש מי שאוחז מקל בידו ונשען עליו, ומכה בו עד שתיפנה מחשבתו ומדבר--הוא שהנביא אומר "עמי בעצו ישאל, ומקלו יגיד לו" (הושע ד,יב). [ז] ואסור לקסום, ולשאול לקוסם: אלא שהשואל לקוסם, מכין אותו מכת מרדות; אבל הקוסם עצמו, אם עשה מעשה מכל אלו וכיוצא בהן--לוקה, שנאמר "לא יימצא בך . . . קוסם קסמים" (דברים יח,י)"
 
בעקבות המנהג שפרץ למחוזותנו בכתיבת בקשות לישועה וכדו' על בקבוקי ערק
יש לדון האם אין בכך משום "עמי בעצו ישאל, ומקלו יגיד לו"?

רמב"ם הלכות ע"ז פי"א ז:
"יש מן הקוסמים שהוא ממשמש בחול או באבנים, ויש מהן מי שגוהר לארץ וצועק, ויש מי שמסתכל במראה של ברזל או עששית ומדמין ואומרין. ויש מי שאוחז מקל בידו ונשען עליו, ומכה בו עד שתיפנה מחשבתו ומדבר--הוא שהנביא אומר "עמי בעצו ישאל, ומקלו יגיד לו" (הושע ד,יב). [ז] ואסור לקסום, ולשאול לקוסם: אלא שהשואל לקוסם, מכין אותו מכת מרדות; אבל הקוסם עצמו, אם עשה מעשה מכל אלו וכיוצא בהן--לוקה, שנאמר "לא יימצא בך . . . קוסם קסמים" (דברים יח,י)"
איני מכיר המנהג או הנוהגים בו, ודומה הוא כמנהג פתיים.
אך מה שדן מד' הרמב''ם לכאו' יש לחלק דשם הוא מאמין בעצם הקסם שאם יצא כו''כ ש''מ יהיה ענין מסוים וכו'
אבל אותם האנשים מסתבר שהם עושים כן דרך תפילה לד' רק חושבים שאם כותבים תפילה על בקבוק עראק אז זכות המשקה תעמוד להם או כעי''ז... וע''כ מנ''ל דהו''ל בכלל קוסם קסמים.
 
איני מכיר המנהג או הנוהגים בו, ודומה הוא כמנהג פתיים.
אך מה שדן מד' הרמב''ם לכאו' יש לחלק דשם הוא מאמין בעצם הקסם שאם יצא כו''כ ש''מ יהיה ענין מסוים וכו'
אבל אותם האנשים מסתבר שהם עושים כן דרך תפילה לד' רק חושבים שאם כותבים תפילה על בקבוק עראק אז זכות המשקה תעמוד להם או כעי''ז... וע''כ מנ''ל דהו''ל בכלל קוסם קסמים.
הנה "מקור" הדברים...

הסגולה הפשוטה אך העוצמתית מתבצעת כך:
- לוקחים בקבוק ערק.
- כותבים עליו את הבקשה האישית שלכם – ילדים, פרנסה, קניית בית, רפואה או כל דבר אחר - אחרי המילים הללו: "קניתי בקבוק זה לכבוד הצדיק רבי יצחק בן רבי יעקב דמן תולאל ובעזרת ה' כאשר איוושע (ומפרט לאיזו ישועה הוא זקוק). אפתח את הבקבוק בהילולת הצדיק לשנה הבאה".
- מניחים את הבקבוק במקום בטוח ומבטיחים: "אם הבקשה תתמלא – נפתח את הבקבוק ביום הילולת הצדיק בשנה הבאה, י"ד בשבט, ונספר את הנס!"

ישנם שני סגולות הקשורות ליום י”ד שבט – יום ההילולא של המקובל הקדוש רבי יצחק אביחצירא זלה”ה הי”ד (מחבר הפיוט אעופה אשכונה, בנו הקטן של הגאון המלוב”ן ה”אביר יעקב” מוהר”ר יעקב אביחצירא זלה”ה, זיע”א). ואלו הן:

  • א. הסגולה הידועה מופיעה בקונטרס ויצא יצחק לשוח בשדה[1], והיא כדלהלן: ביום ההילולא (י”ד שבט) לקנות עראק, ולומר בפיו שאם תהיה לו ישועה בענין הנצרך לו (יפרט את הענין), בלי נדר לשנה הבאה בתאריך זה יחלק עראק זה לאנשים לעילוי נשמת הצדיק רבי יצחק בן רבי יעקב אביחצירא זצוק”ל. ויש מוסיפים (כעצה טובה כנראה, ולא כחלק מהסגולה) לרשום במדבקה על העראק שנועד לענין הנ”ל בעבור הישועה פלונית. כמובן יש להקפיד לחלק רק לאנשים שמברכים על הערק ושותים לשם שמים, כדי שהדבר באמת תועיל לעילוי נשמתו הטהורה זיע”א.
  • ב. סגולה נוספת מופיעה בספר מעשה נסים[2] מביא סגולה באופן אחר: ביום ההילולא (י”ד שבט), למלאות בקבוק עם מים מהברז, ולהזכיר את שם הצדיק (רבי יצחק בן רבי יעקב אביחצירא זצ”ל) בעת מילוי המים, ולשתות ממים אלו במשך כמה ימים, ובעהי”ת יראה ישועות. ומבואר שם, שאמנם סגולה זו מועילה לכל דבר, מ”מ מועילה ביותר למצוקת דיור, והיינו לתשלום חובות על דירה או למציאת דירה לקניה, עיי”ש.
 
אני נזכר שלפני ב' שנים ראיתי בביהכ''נ בקבוק פתוח כזה עם פתקה כזו...
היה כתוב עליו שבאותו זמן היה שקוע בחובות גדולים, ועכשיו זכה לשלם כולם ועוד לריוח בפרנסה [על החלק האחרון לפחות היה נראה שזה נכון].

ולגוש''ע, נראה מהדברים דלא כמ''ש אלא דהם מאמינים דבזכות המעשה הגדול הלזה יזכו לישועה, אפשר לדון כמה זכות גדולה יש לפתוח בקבוק עראק לזכות הצדיק, ואפ' להסביר בכמה אנפי, ומכל מקום עיקר הטענה במקומה עומדת, אין זה קסם, אלא בקשה לישועה בזכות הפעולה. בדומה לסגולות רבות ואחרות.
 
הנה "מקור" הדברים...
ועוד נכתב
וכמובן שיחד עם הסגולה, ראוי לאדם לפשפש במעשיו, ולהתפלל להקב”ה על הישועה הנצרכת לו, ולא לסמוך על הסגולה לבד. וראוי להזכיר בזה מה שכתב בעל ההילולא הנז’ הגאון הקדוש מוהר”ר יצחק אבוחצירא זלה”ה בספרו לב טהור[3], וז”ל: “צריך האדם המתפלל, שיחשוב בעצמו כעני שדופק על הפתח, וכיון שיחשוב עצמו עני, אזי הקב”ה אינו מואס בתפלתו ובקשתו, וזהו [הפירוש במה שכתוב בתהילים:] ‘תפלה לעני כי יעטוף’ – אזי יהיה ראוי ש’לפני ה’ ישפוך שיחו’, ויקבל תפלתו.” עכ”ל (והוא כמבואר בזוה”ק ואכמ”ל). כלומר אדם צריך להתפלל מתוך הרגשה ש”לא מגיע לי כלום”, וזו סגולה נפלאה לקיבול התפילות בעהי”ת.
 
שאלה אם קניתי שנה שעברה ערק ומה שכתבתי לא התקיים ובכל אופן פתחתי אותו אתמול האם זה בסדר ? ומה לעשות שקניתי היום שוב ערק נוסף פשוט לכתוב שוב את הבקשה?

העברנו את שאלתכם לרב שליט”א והוא ענה כדלהלן:
מעיקרא לענ”ד היה יותר טוב לא לפתוח, אבל אם פתחתם וקניתם חדש זה בסדר גמור. ואם כבר קניתם עוד בקבוק, כדאי לנסח את בקשת הישועה באופן קצת שונה מהבקשה הראשונה, כי לפעמים הענין מתעכב מחמת סגנון הבקשה.
 
אם אין ערק אפשר לעשות עם מים??
שואלת על השאלה ששאלה קרינה שנמצאת במילואים. אם אין ערק למה לא לעשות את הסגולה הראשונה שהרב כתב לעיל עם המים?
אגב בעלי שנה שעברה עשה את הסגולה הראשונה עם המים וממש לפני פחות מחודש סיימנו עם כל הבירוקרטיה של קניית דירה לאחר 9 שנות נישואים וציפייה לישועה. ב”ה הדירה כבר בשיפוצים.
עושים היום שוב פעם לשלם את כל החובות של הדירה בסיעתא דשמיא.
האם יש אפשרות שכל אחד מבני הזוג יעשה סגולה עם בקבוק מים אחר עם בקשה שונה?

אשמח לתשובות בהקדם. תודה מראש ויישר כח!!

העברנו את שאלתכם לרב שליט”א והוא ענה כדלהלן:
בוודאי אפשר לעשות גם את המים. בפשטות הם שני סגולות שונות, ואפשר לעשות גם וגם, אז במקרה של המילואים מי שלא רוצה להפסיד את הסגולה של הערק יעשה על האופן שכתבנו, ובנוסף לזה תמיד אפשר לעשות גם את הסגולה של המים.
ולגבי שני בני הזוג, כן אפשר לעשות אפילו כמה בקבוקים לאותו אדם, ובלבד שאח”כ ישתה ויברך על כל בקבקוק בנפרד כל יום במשך תקופה עד שיסתיים. (אבל לשים לב שלא תהיה ברכה שאינה צריכה, כלומר לשתות ולברך מבקבוק אחד, ולאחר כמה שעות שכבר הסיח דעתו לברך מהבקבוק השני וכן הלאה).
 
האם ניתן לעשות את הסגולה עם יין?
אין לי ערק ואף אחד לא שותה אצלינו ערק…

העברנו את שאלתכם לרב שליט”א והוא ענה כדלהלן:
הסגולה היא עם ערק מפני שהצדיק רבי יצחק אבוחצירא זלה”ה בחיי חיותו היה עושה תיקנים גדולים עם ערק, וזכותו בתיקונים אלו עומדת גם למי שמכין ערק לברכה לעילוי נשמתו. אז לעשות עם יין יכולים להעויל קצת כמו כל דבר שעושים לעילוי נשמת הצדיק, אבל לא יכול לעורר את זכותו המיוחדת שהיתה בתיקוני הערק. לכן כדי שהסגולה תהיה באמת חזקה, צריכים לעשות עם ערק דווקא.

שלום וברכה רציתי לשאול:
האם צריך לכל בקשה בקבוק נפרד או לכתוב באחד את כל הבקשות?
מה לעשות שנה שעברה כתבתי כמה בקשות בבקבוק אחד וחלק התקיים וחלק לא ?

העברנו את שאלתכם לרב שליט”א:
כעיקרון אפשר לכתוב כמה בקשות על בקבוק אחד, אבל במקרה כזה הזכות מתחלקת לכמה בקשות, לכן עדיף בקבוק בפני עצמו לכל בקשה, בכך מגדילים את כח הזכות לכל בקשה ובקשה וממילא הישועה קרובה יותר בע”ה.
לגבי שנה שעברה, תחלקו חלק מתכולת הבקבוק, ואת השאר תחלקו לאחר שיתקיימו ג”כ הבקשות הנוספות בעהי”ת.
בשורות טובות!
 
כמדו' דיש יותר מחודש עד פורים...
ובודאי כונת הרב @שלמה ו. לברר את מהות כונת העושים את הסגולה, ואף דהעושים עצמם אפ' דלא ידעי מאי קאמרי וקעבדי, מסתבר דקעבדי על דעת מפרסמי הסגולה.
וא''כ למדנו מצד אחד שכונתם לעורר איזה 'תיקון' עלום שנעשה ע''י בקבוקי משקה, ו'עראק' לכתחילה דוקא. וזה באמת קצת נראה קרוב לקסם.

אך עדיין יש לדון טובא דלא שייך לקסמים. דלכאו' הרעיון דקסם הוא לברר איזה דבר, וכאן הם עושים זה בתורת 'סיבה', וצריך ראיה, האם גם זה נכלל באיסור קסמים?
 
ובודאי כונת הרב @שלמה ו. לברר את מהות כונת העושים את הסגולה, ואף דהעושים עצמם אפ' דלא ידעי מאי קאמרי וקעבדי, מסתבר דקעבדי על דעת מפרסמי הסגולה.
רק מהשאלות על הסגולה המשונה הזו אפשר לפתוח פורום שלם. מה קורה לאנשים? טיפת שכל במקום טיפת ערק וכל השאלות יפתרו.
 
רק מהשאלות על הסגולה המשונה הזו אפשר לפתוח פורום שלם. מה קורה לאנשים? טיפת שכל במקום טיפת ערק וכל השאלות יפתרו.
מסתבר שלפורום הזה לא יקראו 'אוצר התורה'
 
אני מוחה בכל תוקף של השניים האחרונים הנ''ל שנשמע מדבריהם זלזול ולבטח לא מעדת הספרדים הם ולא יודעים מכבוד הצדיק הנ''ל כלל וכלל ואת הייחס שלו לטיפת ערק וד''ל.
אין כאן שום התייחסות לצדיק שכבר מנוחתו עדן, אלא להיפך, הבנה שאין כח פעולה בעראק, אלא הצדיק בכוחו לפעול מה שבכוחו, ולכן אין טעם להתמקד בעראק.
בכל מקרה יש להציע לחזור לנושא המרכזי שעליו נסוב הדיון באשכול.
האם יש מקום לדון בכגון דא באיסור קוסם קסמים.
 
 
אני מוחה בכל תוקף של השניים האחרונים הנ''ל שנשמע מדבריהם זלזול ולבטח לא מעדת הספרדים הם ולא יודעים מכבוד הצדיק הנ''ל כלל וכלל ואת הייחס שלו לטיפת ערק וד''ל.
שאלה - 280030
שלום לכבוד הרב.
מה דעת הרב בשתית עראק בהילולה לכבוד צדיק?
תשובה
מנהג מוזר שאין לו סמך לא בתלמוד, לא בזוהר הקדוש, לא במדרשים ולא בהלכה, וגם לא בספרי הקבלה. עדות המזרח מעולם לא נהגו בכך.
 
שאלה - 280030
שלום לכבוד הרב.
מה דעת הרב בשתית עראק בהילולה לכבוד צדיק?
תשובה
מנהג מוזר שאין לו סמך לא בתלמוד, לא בזוהר הקדוש, לא במדרשים ולא בהלכה, וגם לא בספרי הקבלה. עדות המזרח מעולם לא נהגו בכך.
אם אפשר להבין מהיכן באם כל השאלות האלו ותשובתן לא מציינים מהיכן העתיקו אותם
מ''מ הנ''ל לא נכון בעדותו. ידוע ומפורסם מנהגו של הבבא סאלי זצוק''ל לחלק עקר כיד המלך בסעודות שעשה לכבוד הצדיקים והשתי' כדת אין אונס רק לא ביין אלא בערק וד''ל
 
אם אפשר להבין מהיכן באם כל השאלות האלו ותשובתן לא מציינים מהיכן העתיקו אותם
מ''מ הנ''ל לא נכון בעדותו. ידוע ומפורסם מנהגו של הבבא סאלי זצוק''ל לחלק עקר כיד המלך בסעודות שעשה לכבוד הצדיקים והשתי' כדת אין אונס רק לא ביין אלא בערק וד''ל
השאלה האחרונה לפי הסגנון זה הרב מוצפי שליט''א
השאלות שהוא הביא מקודם א''י, ונראה יותר מפורום של חכמת המונים לא של רבנים בעלי תורה.
 
חזור
חלק עליון