בהר - לא לידי נסיון ולא לידי בזיון | ויקרא | פורום אוצר התורה בהר - לא לידי נסיון ולא לידי בזיון | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,659
תודות
4,222
נקודות
485
וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וכו' לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד

ברש"י: עבודה של גנאי.

ובאור החיים הקדוש: וכי ימוך אחיך וגו'. פרשה זו תרמוז למה שאמרו ז''ל בספר הזוהר כי ה' צוה לשר אדום שהוא ס"מ שלא יתנהג באכזריות עם ישראל, והוא אומרו 'כי ימוך אחיך' על דרך אומרו הלא אח עשו ליעקב, 'עמך' פירוש נמיכותו ועניותו הוא לצד היותו עמך שנתלוה לדרכיך הרעים, 'ונמכר לך' על דרך חנם נמכרתם, ודרשו בספר הזוהר כי בחינת ס''מ תקרא חנם, שגלות החל הזה הוא לאדום זכור ה' לבני אדום, ויצו ה' לא תעבוד בו עבודת עבד, על דרך אומרו העבד ישראל וגו'.

והביאור בזה הוא עפ"י המעשה באדמו"ר ר' יוחנן מטאלנא זצוק"ל שביקש ברכה מהרבי הריי"ץ מליובויטש זצוק"ל שלא יהיה לו נסיונות, ענה לו הריי"ץ שאי אפשר לבקש כזאת, ושאל אותו הר"י והרי מבקשים בתפילה ואל תביאנו לא לידי נסיון, ענה לו הריי"ץ שמבקשים את ב' הבקשות יחד "לא לידי נסיון ולא לידי בזיון" שלא יהיה נסיון עם בזיון.

וזהו לא תעבוד בו עבודת עבד - עבודה של גנאי, נסיון עם בזיון.

עמך בגי' ס"מ. עבדת עבד בגי' עבדת בזיון.​
 
ענה לו הריי"ץ שמבקשים את ב' הבקשות יחד "לא לידי נסיון ולא לידי בזיון" שלא יהיה נסיון עם בזיון.
לא ברורים לי הדברים
אז מדוע לא מבקשים רק ולא לידי בזיון ומדוע צריך להזכיר לא לידי נסיון
וגם פשט המילים משמע ב' בקשות
 
וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וכו' לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד

ברש"י: עבודה של גנאי.

ובאור החיים הקדוש: וכי ימוך אחיך וגו'. פרשה זו תרמוז למה שאמרו ז''ל בספר הזוהר כי ה' צוה לשר אדום שהוא ס"מ שלא יתנהג באכזריות עם ישראל, והוא אומרו 'כי ימוך אחיך' על דרך אומרו הלא אח עשו ליעקב, 'עמך' פירוש נמיכותו ועניותו הוא לצד היותו עמך שנתלוה לדרכיך הרעים, 'ונמכר לך' על דרך חנם נמכרתם, ודרשו בספר הזוהר כי בחינת ס''מ תקרא חנם, שגלות החל הזה הוא לאדום זכור ה' לבני אדום, ויצו ה' לא תעבוד בו עבודת עבד, על דרך אומרו העבד ישראל וגו'.​
וצ"ב כיצד יכול מלאך להפר את ציוויו של הקב"ה?
 
ייתכן [בדרך אחרת] שחלק מהעמידה בנסיונות היא לבקש שלא יבואו. אבל ברור שבלא נסיונות - למה לנו חיים, שהרי כל מה שירדנו לעולם הזה הוא רק בשביל כך.
צ''ב בכוונתך
ואולי כוונתך משום לך לך אמרינן לנזירא.
 
כוונתי, דאיך מתגברים על הנסיונות? עושים כל מה שאפשר ואחד הדרכים היא בתפילה
לכן הייתי מצפה
שיתפללו ותעזרני לעמוד בנסיונות
ומדוע מבקשים שלא יבואו לידי נסיון
וזכור לי שיש בזה ביאור ממרן שר התורה זצ''ל
אולי זה כתוב בספר שמעה תפילתי
וכן בכל מחזור שלו
המחזור כעת לא לידי
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון