שלח - למה התפלל משה דווקא על יהושע ולא על כלב ושאר המרגלים | במדבר שלח - למה התפלל משה דווקא על יהושע ולא על כלב ושאר המרגלים | במדבר
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,047
תודות
3,877
נקודות
407
רש"י מבאר שמשה קרא להושע יהושע כי התפלל "י-ה יושיעך מעצת מרגלים".

ויש לעיין למה התפלל דווקא על יהושע, ולא על כלב ושאר המרגלים.

ויש מפרשים שעל יהושע חשש משה יותר, כיוון שהיה תלמידו, ולכן הגנאי העלול להיגרם מקלקול יהושע יהיה גדול הרבה יותר, כי יתלו שמשה חינכו לכך (מהר"ל בגור אריה, כלי יקר).
 
תירוץ אחר (מובא בכלי יקר הנ"ל כתירוץ נוסף, וכן בתורה תמימה) – שעל יהושע חשש משה יותר, לפי שהיה יהושע משבט אפרים שבא מיוסף, וחשש משה שיילך בדרך יוסף, שהביא דיבת אחיו רעה.

וממשיך הכלי יקר, שלכאורה לפי זה היה צריך להתפלל גם על גדי בן סוסי שהיה משבט מנשה, ומתרץ, שמשה חשב בדעתו שאם שבט אפרים, החשוב יותר, לא יוציא דבה, גם מנשה ילך בעקבותיו, ועיין שם תירוץ נוסף, ועוד בתורה תמימה.
 
הרב יעקב קמנצקי מתרץ (מובא בספר "אמת ליעקב"), וז"ל:

"ואפשר שסבר משה, שכלב שהיה נשוי לאשה צדקת כמו מרים הנביאה, בטח לא ייתפס בעצת מרגלים ואינו זקוק לברכה".
 
והחפץ חיים מתרץ (מובא בחידושי חפץ חיים על התורה), התפילה על יהושע לא הייתה שלא יושפע מהמרגלים, אלא שלא יפגעו בו ויזיקו לו כאשר לא יסכים לדעתם.

ובעניין זה, חשש משה ליהושע ולא לכלב, כי דרכו של כלב הייתה לנהוג בערמה ולעשות עצמו לאורך הדרך כאילו מסכים עם המרגלים (כמבואר ברש"י בהמשך, יד, כד, על המילים "רוח אחרת", שעשה עצמו כמסכים עמהם), ולכן לא היה חשש שיזיקוהו, בניגוד ליהושע שפעל באופן ישיר יותר. ועיין בחפץ חיים שם שמאריך לבאר את ההבדל בין דרכו של יהושע, שנהג לחלוק בגלוי, לבין כלב, שנהג בערמה, ולבאר את היתרון והחיסרון בכל אחת מן הדרכים.
 
הגר"ח קנייבסקי, בספר "טעמא דקרא", מביא את דברי יונתן בן עוזיאל הנ"ל ומסביר כך: כאשר ראה משה את ענוות יהושע, הוא חשש שתכונה זו תביא אותו להיגרר אחר דעת המרגלים ולבטל דעתו מפני דעתם, שהרי היו מחשובי הדור, ולכן התפלל כדי לחזקו.
לפי האמור מובן מדוע התפלל על יהושע דווקא, כי דווקא יהושע מפני אישיותו, נצרך לתפילה זו.
 
הרה"ג שרגא גרוסברד, בספר דעת שרגא, מסביר את דברי יונתן בן עוזיאל כך:

דווקא הענווה שהייתה ביהושע, היא זו שהצילה אותו מהחטא של הוצאת הלעז על הארץ וההתכחשות להבטחות הקב"ה; ובא יונתן בן עוזיאל לומר, שכאשר זיהה משה שכבר יש ביהושע התכונה הנדרשת להינצל מעצת המרגלים, הוסיף משה וגם התפלל עליו לחזק זאת; כי תפילה על אדם בעניינים הקשורים לבחירתו האישית, מועילה כאשר באותו אדם כבר יש שורשים מכוח עצמו.
לפיכך דווקא ביחס ליהושע כיוון שכבר בעצמו הייתה בו מידת הענווה, ראה משה לנכון להתפלל עליו.
 

הודעות מומלצות

אשמח למקורות בעניין של עישון בתענית, דכידוע -...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון