לפני עוור בשבועה | בית המדרש | פורום אוצר התורה לפני עוור בשבועה | בית המדרש | פורום אוצר התורה

לפני עוור בשבועה (15 צופים)

נידון דומה לכך מצינו בב"י בהלכות ריבית (יו"ד קע"ז, סי"א)
'האומר לחבירו מנה לי בידך מרבית קצוצה שגבית ממני והלה אומר להד"ם משביעין את הנתבע היסת ולא אמרינן כיון דלדברי התובע הוא רשע אינו נאמן בשבועה'​
 
כשאדם משביע את חברו, כשהתובע הוא וודאי,
אמאי לא מצווה לפרוש מלהשביע, ולוותר על התביעה,
כדי לא להכשיל את חברו בשבועת שקר [לטענתו...] ?
וכי אדם צריך לוותר על שלו, בכדי למנוע חבירו מלעבור על איסור במזיד?
 
וגם כמו שטען הרב @הצעיר שבחבורה שאי"ז ברור שצריך להוציא כסף להפריש אחרים מאיסור
כשההוא ישבע הוא ממילא לא ישאר עם הכסף.
אני לא אמרתי רק משום הוצאת ממון, אלא משום ויתור על זכותו, וזכותו הוא שלא יפטר הלה בלא שבועה.
ובר מן דין, אין ה"נ אם ישבע הלה לשקר, יאבד ממונו, אך הרי משביעין אותו בכדי שימנע משבועת שקר, וישלם. ואם יצטרך התובע לוותר על שבועתו, הרי לא ישלם לו אף בכה"ג, ופשוט.
 
וכי אדם צריך לוותר על שלו, בכדי למנוע חבירו מלעבור על איסור במזיד?
תאר לעצמך עומד נזיר לפניך, ויש לך כוס יין, והוא מאיים עליך או שתיתן לי הכוס או שאקח כל ממונך, וכי אדם לא מצווה למסור כל ממונו, ולא לעבור על לפני עוור אע"פ שהנזיר יעבור על האיסור במזיד מ"מ הוא מאפשר לו את האיסור.
האדם חייב לתת כל ממונו ואפי' זכויותיו, כדי לא לעבור על איסור, ואם ע"י נכשל חברו במזיד הוא עבר בלפני עוור.
וא"כ הדרא קו' לדוכתא
עכשיו אני נזכר שכבר פתחתי אשכול בנידון דומה,
אבל שם לא היה כ"כ פשיטא לחו"ר הפורום...
 
תאר לעצמך עומד נזיר לפניך, ויש לך כוס יין, והוא מאיים עליך או שתיתן לי הכוס או שאקח כל ממונך, וכי אדם לא מצווה למסור כל ממונו, ולא לעבור על לפני עוור אע"פ שהנזיר יעבור על האיסור במזיד מ"מ הוא מאפשר לו את האיסור.
מותר אף להרוג ולא למסור כל ממונו (בא במחתרת).
 
אבל לא כל מי שבא לקחת ממך מאתיים ש"ח הוא בא במחתרת שמותר להורגו
אכן, רק הראיתיך משם
ולדעתך, אם משום אומר לו שאם לא אתן לו מכספי, (ובלשונך מאתיים ש"ח) הוא יחלל את השבת, האם אני מחוייב לתת לו?
לי פשוט שלא.
 
אכן, רק הראיתיך משם
ולדעתך, אם משום אומר לו שאם לא אתן לו מכספי, (ובלשונך מאתיים ש"ח) הוא יחלל את השבת, האם אני מחוייב לתת לו?
לי פשוט שלא.
לא דומה,
שם לא אני נתתי לו את האפשרות של החילול, אלא הוא בוחר לחלל וסוחט ממני הכסף,
כאן אני מגיש לו את הכוס יין שהוא מעשה איסור שלי, לפני עוור, אלא שאני יכול להמנע מהאיסור, אם אתן לו כל ממוני,
כומו"כ בשבועה, כשאני תובע אותו ומחייבו שבועה, אז אני מגיש לו את האפשרות של האיסור שבועת שקר, וע"כ לכאו' יהא נדרש ממני למסור את ממוני וזכויותי ולא להכשילו באיסור.
 
כ

ל נזיר שנאי מגיש לו כוס יין הוא בוחר לעבור איסור לא מירי שתוחב לפיו
אולם האיסור בלפני עוור הוא להגיש לו את אפשרות האיסור
שם הפעולה בעצמה היא לפני עיור, פשוט שתביעת ממון אינה נידונית כאפשרות להשבע לשקר
 
שם הפעולה בעצמה היא לפני עיור, פשוט שתביעת ממון אינה נידונית כאפשרות להשבע לשקר
אתה מתכוון לומר, שקודם הוא תובע אותו ואין בזה לפני עוור שיכול לשלם לו
ואח"כ בי"ד מחייבים שבועה ומה יש לו אפשרות להצילו הוא לא מחויב, דעכשיו לא הוא מכשילו אלא רק יכול להצילו?
א"כ הוא ממש הנידון שכתבתי למעלה אם מחויבים להפסיד כסף כדי למנעו מעבירה
ויש לחלק בין זה למקרה שסוחט ע"י שמאיים שאם לא יתנו לו כסף יעבור עבירה
 

הודעות מומלצות

פסחים ב. משנה אור לארבעה עשר בודקין את החמץ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון