לך לך - מִנֶּ֖גֶב וְעַד־בֵּֽית־אֵ֑ל | בראשית | פורום אוצר התורה לך לך - מִנֶּ֖גֶב וְעַד־בֵּֽית־אֵ֑ל | בראשית | פורום אוצר התורה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,463
תודות
8,101
נקודות
402
מלבים
ומ"ש "מנגב" אין פירושו שהלך מדרום לצפון, כי הדרך ממצרים לא"י הוא מצפון לדרום, רק פי' שהלך ממערב למזרח בדרומה של א"י ברצועה שהי' שייך אח"כ לשבט יהודה

ואיני מבין מה כוונתו במה שאמר "הדרך ממצרים לא"י הוא מצפון לדרום" הרי מצרים לדרומה של ארץ ישראל היא, ואם כן, הרי המהלך ממצרים לארץ ישראל הרי הוא מהלך מדרום לצפון

וארשה לעצמי, לבקש את כבוד הרב @יואל שילה אחר שביאר בטוב טעם כאן את הדרך מבבל לארץ ישראל, שהיא מצפון ולא ממזרח, שמא ידע גם כאן לבאר טעמה של דרך זו
 
מלבים
ומ"ש "מנגב" אין פירושו שהלך מדרום לצפון, כי הדרך ממצרים לא"י הוא מצפון לדרום, רק פי' שהלך ממערב למזרח בדרומה של א"י ברצועה שהי' שייך אח"כ לשבט יהודה

ואיני מבין מה כוונתו במה שאמר "הדרך ממצרים לא"י הוא מצפון לדרום" הרי מצרים לדרומה של ארץ ישראל היא, ואם כן, הרי המהלך ממצרים לארץ ישראל הרי הוא מהלך מדרום לצפון

וארשה לעצמי, לבקש את כבוד הרב @יואל שילה אחר שביאר בטוב טעם כאן את הדרך מבבל לארץ ישראל, שהיא מצפון ולא ממזרח, שמא ידע גם כאן לבאר טעמה של דרך זו
המלבי"ם הוא לא פסוק שמוכרחים לבאר בו פשט
אלא במלבי"ם אפשר לומר ברוגע שקרתה ט"ס
 
המלבי"ם הוא לא פסוק שמוכרחים לבאר בו פשט
אלא במלבי"ם אפשר לומר ברוגע שקרתה ט"ס
לא מוכרחים לבאר בו פשט, אכן.
טעות סופר לא סביר להניח שקרתה, כי כל הקטע מבוסס על 'טעות' זו
בפסוק כתוב "ויעל ממסעיו מנגב ועד בית אל" ולפי ידיעתנו הרי הוא מתפרש כפשוטו, עלה מכיוון הנגב, ממצרים... והגיע עד בית אל...
המלבי"ם מטה את הפסוק ממשמעותו הפשוטה, בשל הסיבה ש"הדרך ממצרים לארץ ישראל הוא מצפון לדרום".

וכפי שכתב מר, אכן איננו מוכרחים לבארו, אולם קשה לי לקבל שטעה בטעות פשוטה שכזו, ולכך טענת ה"טעות" אינה מתיישבת על לבי.

נ.ב. גם אילו הייתי רואה טעות כזו אצל כל יודע ספר בן זמננו, הייתי מתקשה לקבל טעות כזו.
 
מלבים
ומ"ש "מנגב" אין פירושו שהלך מדרום לצפון, כי הדרך ממצרים לא"י הוא מצפון לדרום, רק פי' שהלך ממערב למזרח בדרומה של א"י ברצועה שהי' שייך אח"כ לשבט יהודה

ואיני מבין מה כוונתו במה שאמר "הדרך ממצרים לא"י הוא מצפון לדרום" הרי מצרים לדרומה של ארץ ישראל היא, ואם כן, הרי המהלך ממצרים לארץ ישראל הרי הוא מהלך מדרום לצפון

וארשה לעצמי, לבקש את כבוד הרב @יואל שילה אחר שביאר בטוב טעם כאן את הדרך מבבל לארץ ישראל, שהיא מצפון ולא ממזרח, שמא ידע גם כאן לבאר טעמה של דרך זו
ראה שעל הפסוק "ויעל אברם ממצרים הוא ואשתו וכל אשר לו ולוט עמו הנגבה", תרגמו אונקלוס וירושלמי לדרומא. ויען שהמהלך ממצרים לנגב הוא מצפון לדרום. וביאורו כי שם 'נגב' במובן הרחב הוא צד דרום של העולם כמ"ש ופרצת ימה וקדמה וצפנה ונגבה, אך במובן המדויק מורה על צד דרום של א"י והוא שם עצם פרטי. ועל זה אומר הנגבה, כלומר נגב במובן המדויק שהוא דרום א"י והוא שם המקום, ולא נגב במובן הרחב שהוא צד דרום. וזה מה שפרש"י שם וז"ל "לבא לדרומה של א"י כמו שאמר למעלה הלוך ונסוע הנגבה להר המוריה ומ"מ כשהוא הולך ממצרים לארץ כנען מדרום לצפון הוא מהלך". וזה כוונת המלבי"ם בפסוק וילך למסעיו גו' שאין הכוונה לנגב במובן הרחב אלא במובן המדויק כי הוא המשך לפסוק ויעל אברהם ממצרים וגו' הנגבה.
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

איך יכול להיות שבן אדם צריך להתפלל שחרית אחרי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה