סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מדוע בל תוסיף בסוכה ולא במצה? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מדוע בל תוסיף בסוכה ולא במצה? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,060
תודות
6,804
נקודות
407
נפסק בשו"ע סימן תרס"ו סעיף א' היושב בסוכה לאחר חג הסוכות [אף שלא מכוין לשם מצוה עכ"פ מחזי] 'בל תוסיף'. וכך מבואר בגמרא סוכה מז: עיי"ש.
וצריך ביאור מדוע מי שאוכל מצה לאחר הפסח אינו מחזי בבל תוסיף כמו האוכל בסוכה לאחר סוכות.

ויש שתירצו (בס' עיקרי הד"ט) שבמצה מקיים מצוה רק בלילה הראשון בשונה מסוכה ולכן במצה לא נראה כמוסיף באיסרו חג.
אמנם מלבד שאינו מיישב לפי הגר"א כשם שיש מצוה כל יום ויום מימי הפסח ולא מחלקים בין היום הראשון לשאר הימים, כך בכל יום בכל כזית וכזית שאוכל מקיים מ"ע. גם שיטת חלק מהאחרונים שאין בשאר הימים מצות ישיבת סוכה אלא איסור שלא לשבת מחוץ לסוכה (רעק"א והאבנ"ז). ומ"מ י"ל דסו"ס כשיושב הוי קיום מצווה.

ולכן נראה לחלק בין מצה שהרגילות לאכול כל השנה ובין סוכה שמיועדת לחג סוכות וכעת כו"ע לא יושבים בה. שוב ראיתי שכך ישב גם מרן הגר"ח זצ"ל
ובשם הגרש"ז ברוידא זצ"ל ראיתי מביאים שרצה לחלק בין אכילת מצה שענינה במה שאוכל מצה ולא חמץ, או שאוכל מצה במקום חמץ ועל כן באוכל מצה לאחר הפסח, כיון שאינו בודל עצמו מחמץ, לא ניכר שהמצה נאכלת ולא החמץ או שהיא הנאכלת במקום החמץ. וממילא בכה"ג אין חשש של 'בל תוסיף'.
וקצ"ב מדוע לא חששו עכ"פ באופן שנמנע מאיזו סיבה להכניס לביתו חמץ. וי"ל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה