מדוע ירושלים לא נזכרה בתורה? | בית המדרש – דיונים תורניים מדוע ירושלים לא נזכרה בתורה? | בית המדרש – דיונים תורניים
למה שתוזכר? מי גר בה או עבר בה?
מקום המקדש לא היה ירושלים בדוקא בתחילה. והמשכן עמד בשילה.
 
מורה נבוכים ג, מה

לשונו: ואשר לא התבאר ב'תורה' ולא נזכר בפרט, אבל רמז אליו ואמר, "אשר יבחר יי וגו'" יש בו אצלי שלש חכמות. האחת מהן - שלא יחזיקו בו האומות וילחמו עליו מלחמה חזקה, כשידעו שזה המקום מן הארץ הוא תכלית התורה; והשנית - שלא יפסידוהו מי שהוא בידם עתה וישחיתוהו בכל יכלתם; והשלישית, והיא החזקה שבהם - שלא יבקש כל 'שבט' היותו 'בנחלתו' ולמשל בו, והיה נופל עליו מן המחלוקת והקטטה, כמו שנפל בבקשת ה'כהונה' - ולזה באה המצוה שלא יבנה 'בית הבחירה' אלא אחר 'הקמת מלך', עד שתהיה המצוה לאחד, ותסתלק המחלוקת - כמו שבארנו ב"ספר שופטים":
 
הרמב״ם במורה נבוכים כתב שלא הוזכרה בתורה א. כדי שהגויים לא ילחמו עליה ב. כדי שהגויים ששולטים בה לא ישחיתוה ג. כדי שהשבטים לא יריבו עליה.
מורה נבוכים ג, מה

לשונו: ואשר לא התבאר ב'תורה' ולא נזכר בפרט, אבל רמז אליו ואמר, "אשר יבחר יי וגו'" יש בו אצלי שלש חכמות. האחת מהן - שלא יחזיקו בו האומות וילחמו עליו מלחמה חזקה, כשידעו שזה המקום מן הארץ הוא תכלית התורה; והשנית - שלא יפסידוהו מי שהוא בידם עתה וישחיתוהו בכל יכלתם; והשלישית, והיא החזקה שבהם - שלא יבקש כל 'שבט' היותו 'בנחלתו' ולמשל בו, והיה נופל עליו מן המחלוקת והקטטה, כמו שנפל בבקשת ה'כהונה' - ולזה באה המצוה שלא יבנה 'בית הבחירה' אלא אחר 'הקמת מלך', עד שתהיה המצוה לאחד, ותסתלק המחלוקת - כמו שבארנו ב"ספר שופטים":
לגבי כך שלא נזכרה בפירוש כ"מקום אשר יבחר ה'" ולא על עצם שלילת הזכרתה בתורה
 
פשיטא אין שום דבר יחודי בירושלים שלפני בניית ביהמ"ק
האומנם?
היכן הקריב אדה"ר את קרבנו?
היכן העלה אברהם אבינו את בנו על גבי המזבח?
על איזה מקום אמר יעקב אבינו "זה שער השמים"?
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה