מדוע עבד עברי מותר בשפחה כנענית? | פרשת משפטים | פורום אוצר התורה מדוע עבד עברי מותר בשפחה כנענית? | פרשת משפטים | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,171
תודות
5,662
נקודות
497
שיטת הרמב"ן קידושין ט"ז א' כי יש קנין איסור;
ובתוס' (יבמות ע' ב' ד"ה אלמא) פי' את דברי הגמ' (שם) "לא קני ליה רביה", שהכוונה שלא קנוי לענין מצוות, ומה שמותר בשפחה הוא כדי לעבוד את הדין;
ולרמב"ן - כוונת הגמ', כמו שפירשו שם הרשב"א והריטב"א - שיכול לצאת שלא מדעת האדון, כגון בגירעון כסף ובשש ויובל.
 
וכמדומה שבבעלי התוס' יש לשון שע"ע יורד מהקדושה,
וכ"כ הח"ח בשמירת הלשון כמדומה שבשביל לתקן מה שגנב - אמרה התורה שירד מקדושתו.
 
והיש"ש (קידושין פ"א סי' כב) כתב שמותר רק בשפחה כנענית שהיא בת בנים,
מיהו אחרי שהותר בה - מותר גם אם עכשיו אינה ראויה להוליד.

וב'מתורתן של ראשונים' (גיטין מא, ב) מביא משו"ת מהרח"ש (ח"ג סי' מה) שכל ההיתר הוא רק בשביל להוליד;
והגאון ר"ד בן נחמיאש (שם) נוקט שמותר גם באילונית.

ולכאורה היש"ש ומהרח"ש מתאימים עם דברי התוס' ביבמות,
והר"ד בן נחמיאש - מתאים עם דברי הרמב"ן.

מיהו זה לכאורה פשוט שלמסור בעל כרחו של עבד - זה רק כדי שיהיו לאדון ולדות, וממילא רק אם היא בת בנים.
ועי' תמורה ל' א'.
 

הודעות מומלצות

היום יום רביעי כ"ט בתשרי. מדבר אברך מקריית...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון