בראשית - מה אכפת לי מתי נבראו השרצים? | בראשית| דף 2 | פורום אוצר התורה בראשית - מה אכפת לי מתי נבראו השרצים? | בראשית| דף 2 | פורום אוצר התורה
התירוץ של רבי יצחק לא מתרץ על זה. בשביל לדעת שאר"י שלנו, לא צריכים לדעת מתי נבראו השרצים.
לדבריך רבי יצחק בא לתרץ רק על בריאת העולם, אך עיין ברמב"ן שהוא שואל על כל הפרטים על דור ההפלגה על אדה"ר וכו', ומדבריו מבואר דהפרטים כן נצרכים.
 
התורה האריכה לבאר ולפרט כל דבר מתי נברא, וצריך עיון למאי נפק"מ? מה זה משנה אם האילנות נבראו ביום שלישי או ביום חמישי?
אם כבר אז כבר,
אעיז פני ואקשה ג"כ,
מדוע נברא העולם בז' ימים, והלא במאמרו ברא שחקים, וא"כ אמאי לא נברא במאמר פיו ברגע כמימרא, ומ"ט בעי' לז' ימים דווקא??

ולכאו' זאת תהיה גם התשובה על שאלתך...
 
אם כבר אז כבר,
אעיז פני ואקשה ג"כ,
מדוע נברא העולם בז' ימים, והלא במאמרו ברא שחקים, וא"כ אמאי לא נברא במאמר פיו ברגע כמימרא, ומ"ט בעי' לז' ימים דווקא??

ולכאו' זאת תהיה גם התשובה על שאלתך...
זה אחד מהדברים הלא פתורים.
מה ענין ז' ימים.
אבל זה לא קשור לשאלה הנ"ל.
 
זה אחד מהדברים הלא פתורים.
מה ענין ז' ימים.
אבל זה לא קשור לשאלה הנ"ל.
למה לא קשור?
אם רואים שיש תוכן לבריאת כל דבר ביומו הוא, ולא הכל ביום אחד,
לכן נכתב מתי נברא כל דבר,
(אולי אנחנו רחוקים מלהבין, אבל אם יש בזה תוכן לכן זה נכתב בתורה)
 
זה אחד מהדברים הלא פתורים.
מה ענין ז' ימים.
אבל זה לא קשור לשאלה הנ"ל.
קשור גם קשור,
וזה גם קשור למש"כ למעלה הרב @נדיב לב שיחי', שכל יום בא למשהו מיוחד שהוא דווקא באותו היום, וא"כ גם נבין ונדע שכל דבר נברא ביומו, וגם השרצים נבראו דווקא ביומם המדויק!!!
אמנם זה קשור הרבה לתורת הסוד, ומסתמא שבעלי המחשבה נוגעים בזה..

[אנכי לצערי הרב, לא זכיתי לרדת לשורש הדברים, שהרי איננו עומדים בתוך הזמן, וישנם הרבה טרדות..]
 
והוא רוצה לדעת למה?
אני גם רוצה, אך שני השאלות קשורות זו בו,
דרך אגב, הרמב"ן מבאר בקושיית רבי יצחק, שאין הכוונה שאין ענין בכתיבת מעשה בראשית, אלא כיון שאינו בהשגת בן אנוש לכן לא אמורים לכתוב.
 
לדבריך רבי יצחק בא לתרץ רק על בריאת העולם, אך עיין ברמב"ן שהוא שואל על כל הפרטים על דור ההפלגה על אדה"ר וכו', ומדבריו מבואר דהפרטים כן נצרכים.
שאר הפרטים אני מבין מאד למה הם נצרכים, כדי לדעת את הרצף ההיסטורי וכמו שכתב הרב @רבי - אך את הענין לפרט כל דבר ודבר בפנ"ע איני מבין.
 
אם כבר אז כבר,
אעיז פני ואקשה ג"כ,
מדוע נברא העולם בז' ימים, והלא במאמרו ברא שחקים, וא"כ אמאי לא נברא במאמר פיו ברגע כמימרא, ומ"ט בעי' לז' ימים דווקא??

ולכאו' זאת תהיה גם התשובה על שאלתך...
כפי שכתבת בהמשך יש בזה סודות עמוקים, ואני רק אציין שכידוע כל העולם שלנו מורכב ממערכת של שבע, החל משבע ימים, שבעת המינים שנשתבחה בהם אר"י, שבע שנות השמיטה, שבע שמיטות, ועוד שאר השביעיות, ואף עולמנו הוא לשבע אלפים, וידועים דברי המהר"ל שהמספר שבע הוא מסמל את מערכת הטבע [ופעם שמעתי הסבר שלכל דבר בעולם יש שש צדדים], ושמונה הוא כבר למעלה מן הטבע.
 
כפי שכתבת בהמשך יש בזה סודות עמוקים, ואני רק אציין שכידוע כל העולם שלנו מורכב ממערכת של שבע, החל משבע ימים, שבעת המינים שנשתבחה בהם אר"י, שבע שנות השמיטה, שבע שמיטות, ועוד שאר השביעיות, ואף עולמנו הוא לשבע אלפים, וידועים דברי המהר"ל שהמספר שבע הוא מסמל את מערכת הטבע [ופעם שמעתי הסבר שלכל דבר בעולם יש שש צדדים],
ושמונה הוא כבר למעלה מן הטבע.
בקבלה משתמשים הרבה עם המושג ו"ק - דהיינו ו' קצוות כמש"כ..

ולגוף הדבר,
זה נחמד מאד מש"כ, אמנם זה רק סביב הדבר, ומסביר מאד יפה את העניין בז' דייקא,
אמנם ברור הדבר שיש עניין בכל יום ויום מצ"ע, והיינו שאותו היום היה נצרך בדווקא, גם ללא הצורך להגיע לספרה שבע,
וכשנבין הדבר, נדע ג"כ מ"ט נבראו השמים ביום פלוני והשרצים ביומם דיקא.
 

הודעות מומלצות

בחגיגה (טז.) דרש ר'...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה